Återstoden av dagen

Ishiguro, Kazuo

| 1990

Romanen om mönsterbutlern Stevens som ger sig iväg i sin husbondes bil på sitt livs första semester har blivit en modern klassiker. Författaren låter med ojämförlig mästerlighet den korrekte butlern ta läsaren med på en resa genom den engelska landsbygden 1956. Och genom sina egna minnen. Återstoden av dagen är en sorglig och humoristisk betraktelse över den vanliga människans demokratiska ansvar och en skarpsinnig och ironisk berättelse om missriktad idealism.

Catrin ....

2023-04-14

Bra

Kristina Carlsson

2022-07-25

En helt underbar roman att läsa långsamt. Jag är helt förundrad över Stevens, butlern, som offrar allt i livet för sitt arbete och för att utföra det perfekt och till ingen nytta. Ibland funderar jag över om han har någon diagnos för han uppfattar inga känslor av lycka eller sorg, han vet inte hur han skall uppträda i personliga sammanhang och han förstår sig inte på humor, eller också är han bara oerhört bra på att trycka ner alla känslor, men då borde livet komma ikapp honom, men det får vi som läsare aldrig veta.
En sorglig och tragisk berättelse om adel och tjänstefolk under första halvan av 1900-talet i England och helt fantastiskt beskrivet av Ishiguro.
Mycket läsvärd.

Mikaela86

2020-12-20

Välskriven och otroligt bra språk. Det som gör att den inte får högre betyg för mig är att den berättar om något som för mig inte blir så intressant. En butlers liv, hans totala hängivenhet som blir sorgligt. Såg filmen och gillade den mer.

2020-07-07

Ännu en skildring av klyftor som gör att vissa människor får offra kärlek och valfrihet i livet. En bok där berättelsen låter läsaren själv avgöra vad som händer och vad budskapet är. Sorgligt, ibland frustrerande att följa den blinda lojalitetens väg men vackert berättat.

signe rosenberg

2020-02-10

Anna Hedenstedt

2019-02-10

Vemodig historia med underbart porträtterad huvudkaraktär. Nu vill jag se filmen!

Sara Frimodig

2018-05-25

Väldigt fint skriven och sorgligt om skillnaden mellan tjänstefolk och deras herrar. Tyckte om den, men samtidigt så var det emellanåt föööör segt.

Lotta Blomkvist

2018-04-07

Sorglig och rolig om vartannat. En fantastisk beskrivning av en människa och av en försvunnen värld.

Henrik Johansson

2018-01-15

Nja. Oerhört välskriven men lyckas inte fånga meningen.

janne lindh

2018-01-06

Ishiguro använder små medel - med stort resultat!

Benjamin Elfors

2017-11-03

En fin historia som långsamt och gåtfullt rullas ut. Dialogerna är rakt igenom mästerliga.

2017-10-22

En liten vacker, sorgesam men också lite humoristisk betraktelse över en butlers liv och tankar. Skriven av en nybliven nobelpristagare, visst, men ändå inte den sorts litteratur som jag dras till. Lite jobbig för mig, ska ju inte snabbläsas.

Zack Simone

2017-10-15

Onebook Man, Ishiguro. Detta är absolut magiskt författande. Här är historien i sig totalt absorberande, samtidigt som de underliggande lagren lyfter av sig själva, upp till ytan, mot stjärnbaneret. Övriga verk av Ishiguro är mer av den typ där syftet driver berättelsen, tycker jag.

Sara Johansson

2016-04-18

Språket så korrekt. Inga känslor ska visas från Mr Stevens sida. Hela tiden är syftet att vara lord Darlington till lags. Här finns inte en tanke på att gå "outside the box" eller lyssna på sitt inre känsloliv.

Jag hoppas att han aldrig får uppleva känslan av att fråga sig själv om han gjort rätt val i livet. För vem tackar honom för att han alltid var lojal mot lord Darlington. När den nye ägaren kom så var ju allt gammalt slit eg till ingen nytta. Min förhoppning är nästan att Mr Stevens aldrig frågar sig vad han egentligen håller på med.

Boken är exakt. Inget överflödigt skrivs. Samtidigt är meningarna jättelånga. Och omständliga. Inser att det nog är just det som är grejen med boken och mr Stevens. att han är så exakt. Och inte alls överflödig, men lite omständlig.

Hard to want. Hard to get.

Ulla Englund

2013-04-10

Det är intressant att följa butlern Stevens och hans naiva tilltro till överklassen i allmänhet och till hans nåd, lord Darlington, i synnerhet i tiden mellan de båda världskrigen.

Sara Urger

2012-05-30

Jag tyckte om den här, Mr Stevens är nog den mest tillknäppta och stela huvudperson jag någonsin stött på i en bok. Jag tyckte att det var fascinerande hur hela hans värld kretsade kring Lord Darlington och hur dennes alla fel kunde rättfärdigas i Stevens ögon, som om Lord Darlington var någon slags fullkomlig kung. En bok som var både rolig och sorglig samtidigt.

Maria Johnson

2011-02-15

Jag bara älskar Ishiguros berättande. En smärtsam historia om undertryckt kärlek.

Maria Johnson

2011-02-15

Thomas Karlsen

2009-12-17

Enligt min mening håller detta Nobelprisklass. Vi får följa butlern Stevens på hans första semesterresa och via tillbakablickar på hans liv som butler mejslas på ett mästerligt vis porträttet av en känslomässigt kastrerad man fram. Och språket är lika mästerligt, även i översättning.