Äta djur

Varför blir kött bara billigare när allt annat blir dyrare? Varför äter vi egentligen kött? Och varför äter vi bara vissa djur och inte till exempel hundar? När Jonathan Safran Foer blev pappa började han fundera på vilken mat han skulle ge sin son. Själv hade han av och till varit vegetarian sedan han var nio år, men egentligen aldrig funderat särskilt mycket på varför. Kanske var kött något hans son behövde äta för att få i sig allt nyttigt. Äta djur är Foers första fackbok (och enda, påstår han själv) och är lika mycket en filosofisk essä som ett upprörande reportage och en ögonöppnare för alla som någon gång funderat över vad det innebär att äta djur. Han har intervjuat filosofer. Han har hälsat på hos den enda kalkonfarmaren i USA som låter fåglarna gå fritt utomhus, en vegatarian som föder upp köttkor och en etisk slaktare. När han hörde av sig till livsmedelsjättarna möttes han...

Linnea Lopez

2020-07-27

Borde vara obligatorisk läsning för alla!

Magnus Johansson

2016-07-23

Klart läsvärd, inte minst såklart för den med intresse för djuretik. Men jag har läst andra böcker på temat med större djup och mer substans.

PL *

2016-03-02

Tog lång tid att läsa, för jag blev riktigt illamående när jag läste den. Hu, så djuren kan behandlas. Har inte blivit vegetarian, men gör mer medvetna val när det gäller inköp av kött, samt försöker laga mer vegetariskt. Läs!

Mylar .

2014-11-05

Slår till viss del in öppna dörrar på sedvanligt amerikanskt vis, men här finns även information om fodertillsatser (inte lika aktuellt här) och slentrian hos slakteriarbetare som jag inte tidigare tänkt på. För den inbitne djurrättsaktivisten finns inte mycket nyheter, men för alla oss andra innehåller den en hel del ögonöppnare.

Maria W

2014-11-02

Vidrig och viktig. ALLA borde läsa den!!!!

D

David H

2014-02-04

Boken ger en skrämmande bild av dagens djurfabriker. Det är i många avseenden bättre förhållanden inom djurproduktionen i Sverige, men grundproblematiken kvarstår. Boken har påverkat mitt sätt att se på kött och fisk. Jag kommer allt närmare ett beslut om att helt avstå att äta djur.

Lenita Åberg

2013-10-07

tog ett tag att ta sig igenom denna bok. inget man slökvällsläser. nu när jag väl tagit mig igenom den känns det så värt. en av de intressantaste böckerna jag någonsin läst.

D

David Nilsson

2013-07-26

Hemsk läsning, men aningen för platt framställd

Emil Johansson

2013-07-24

En riktig ögonöppnare! Intressant djupdykning i köttindustrins smutsigaste vrår, men som också belyser att uppfödning kan göras på ett bra sätt. Dessutom: bra språk!

Anki Vincent

2013-07-20

Mkt (obekväm) info men alla som väljer att äta kött borde läsa, det är det minsta de kan göra.

Linda Aulin

2013-07-15

Vilken ögonöppnare! Som en vansinnigt smärtsam käftsmäll. Boken beskriver hur den västerländska ekonomin har orsakat dagens sjuka situation vad gäller vårt ätande och vår sinnessjuka fabriksuppfödning av djur. Detta utan att pracka på läsaren arga och fanatiska haranger om hur fel det är att äta kött i sig. Det blir en vändpunkt i mitt liv, helt klart. Mitt ätande av sjukt plågade djur från fabriker måste ses över med samma självklarhet som all form av ojämlikhet människor emellan måste bekämpas.

Malin H

2013-06-15

Skammen över att vara människa! Livsförändrande läsning. Välskriven.

Underbare Foer. Nu fick han mig att sluta äta fisk och skaldjur också, så nu behöver inga djur vara rädda för mig längre.
Foer är en så innovativ och klok författare, skönt att han inte predikar utan vänder och vrider på begreppen. Det behövs heller inte mer än att öppna dörren till djurindustrin.

Louise Storm

2013-02-16

En mycket tänkvärd och viktig bok.

Elin A

2012-08-22

Jag älskar Foers vidöppna synvinkel och klarstynta formuleringar. Hans sätt att, knivskarpt, måla upp bilden av hela den ofattbart brutala kött- och ägg/mjölkindustrin, som dom flesta blundar för, är fantastiskt gripande. Han gör det med ett hjärta lika stort som hans passion och hängivenhet, och att drabbas av kväljningar och tårar är ofrånkomligt. Det här var droppen som äntligen fick mig att gå från vegetarianism till att bli vegan, vilket jag inte har ångrat för en sekund, inte ens lite.

Patrik Fjällström

2012-07-30

En bok som alla borde läsa.

Jennifer CM

2012-07-16

Allmänbildning.

Anna Nyman

2012-07-05

Början är stark, och det är också där det verkligen märks att författaren är just författare. Språket är underbart och han ger en filosofisk tvist i frågan. För som han själv skriver: Alla vet ju mer eller mindre om att djuren vi äter inte har bra liv - varför äter vi dem ändå? Senare i boken tappar han lite fart tycker jag, det är som om han inte riktigt kan hantera det mer rent journalistiska sidan av boken.

Alekzandra K.

2012-06-23

En viktig bok som är bra skriven. Rekommenderas till alla, vare sig man äter kött eller inte. Foer tar upp så mycket mer än vegetarianism, han tar upp basic fakta, intervjuer/brev från olika håll, beskriver egna erfarenheter samt reflekterar över vårt ätande och mat som kultur, hur det påverkar oss och vårt sociala liv samt vår livshistoria.

jennifer englund

2012-02-26

viktig bok. saker jag redan visste men som jag började reflektera djupare kring efter(under tiden också givetvis) den här boken.

Har viljat läsa ett tag. Jag är redan vegetarian så tänkte att det kanske skylle bli lite "preaching to the choir"-känsla. Men inte alls. Jag blev förskräckt, äcklad och har alvarligt börjat överväga att bli vegan. Men tro inte att det här är en kasta-skit-på-köttätare-bok. Foer berättar på ett underhållande sätt och lägger sig vinn om att hålla sig så neutral som möjligt och låta alla komma till tals.

Annie Halje

2011-12-13

Den här boken gjorde mig till vegetarian. Nog sagt.

Måste läsas!

Kerstin Eriksson

2011-09-19

Hade gärna velat sätta högre betyg för att ämnet och debatten är mycket viktiga, men boken är rörigt och ibland lite taffligt ihopsatt och den röda tråden slingrar lite hit och dit. Fotnotssystemet hittas först man läst färdigt boken och dessförinnan grubblar man ibland på vad som är hårdfakta och vad som är egna spekulationer. Men boken är trots allt hyfsat lättläst, och kan det bidra till att sprida budskapet om verkligheten bakom köttfabrikerna så är det gott nog.

Tove Skarstedt

2011-07-20

Jag har inte läst klart ännu, men mitt matliv är på väg att förändras. Ni som gillar den här, läs oxå Fast Food Nation av Eric Schlosser! Det var steg ett i matförändringen för mig.

Adrien Combier Hogg

2011-06-01

Jag hade högre förväntningar på "Äta djur". Antagligen beror det på att jag någonstans kanske hade förväntat mig att Foer skulle lyckas med att nå samma höga nivå som Kleins "No Logo" eller Schlossers "Snabbmatslandet" ("Fast Food Nation"). Foer når emellertid tyvärr inte hela vägen fram. Visserligen är avsnitten där de sk djurfabrikernas missförhållanden skildras många gånger väldigt intressanta och berörande, men samtidigt ger mig "Äta djur" (alltför ofta) en känsla av banalitet och ouppfyllda pretentioner för att bokens helhetsintryck skall bli riktigt bra. Istället för att hålla sig till fakta och "journalistik" försöker nämligen Foer blanda upp innehållet med någon form av filosofiskt budskap haltande budskap. Argumentationen är ofta banal, de centrala begreppen varken definieras utförligt eller problematiseras, och alltför ofta drar Foer till med urvattnade pseudo-filosofiska slagord för att projektet skall ge mig ett seriöst och förtroendeingivande intryck. Tyvärr.

Linda Elers

2010-11-29

en viktig bok som alla borde läsa.
jag blev dock lite besviken på att den var så vinklad. veganer/vegetarianer upplevs ju ofta redan som fanatiska och rabiata av köttätare, och därför tycker jag att boken hade blivit starkare om den hade känts mer neutral och inte tagit så tydlig ställning redan från början.

Odile A

2010-11-28

Alla behöver läsa denna bok.

ebba bjelkholm

2010-05-31

Helt fantastisk bok som borde läsas av alla. Ögonöppnande, gripande, chockerande och sorglig.