Asyl

Marklund, Liza

| 2012

Nstan tio r har gtt sedan Maria Eriksson och hennes familj lmnade Sverige. Frst nu r det mjligt att bertta vad som hnt dem. De sista ren i Sverige lever de isolerade, undangmda och allt mer desperata. Hsten 1994 slr kammarrtten fast att familjen mste flytta utomlands fr att verleva. De emigrerar till Sydamerika vren drp. Tre r senare tvingas de bryta upp igen. Maria satsar allt p ett kort och tar med sig familjen till USA. Chanserna att hon ska f stanna dr r minimala. Fr att lyckas mste hon gra det som ingen annan gjort frut. Hon mste skriva amerikansk rttshistoria...

Ingela Johansson

2016-12-19

Att verkligheten r sdan. Spnnande, berrande

Mary Gransson

2014-02-28

Lst de flesta av Marklunds bcker. De om Maria
Eriksson var intressanta

Maria Blomkvist

2014-01-18

Karaktren Mia framstr om mjligt nnu mer osympatisk i "Asyl" n hon gjorde i "Gmda". Oavsett om historien r sann eller inte s r det inte en srskilt vlskriven bok.

Helena Almqvist

2012-12-07

Bra men man misstnker att det r en bluff och man mste lsa sedan sanningen om gmda efter denna!

2012-02-20

Denna roman och ven gmda bygger hela sitt existensberttigande p att det ska vara en sanningsskildring. Som roman betraktat r den s bedrvligt illa skriven att man kan tro att det r en tredjeklassares frsta frsk till uppsats. r historien till stor del sann s r det en intressant berttelse och ett intressant mnniskode. I den hr boken retar jag mig mer och mer p mnniskan "Mia" som jag knde stor sympati fr i gmda. Hr framstr hon mer och mer som en egoistisk sjlvgod person som styr och stller utan att bry sig om sin familjs behov och knslor.?

Liza Carlsson

2011-12-13

Sjukt bra. Trarna fll ven hr.

Jenny Dyrn

2011-02-09

Jag frstr inte alla som sger att intresset fr boken frsvann nr man fick veta att den inte var sann osv. Det viktiga hr r ju att myndigheter str handfallna nr snt hr hnder, och huvudspret i bckerna r ju inte phittat. Jag tycker denna bokseries vrde ligger i att f insikt i hur dligt svenska myndigheter klarar sdana hr krissituationer dr offret fr gmma sig istllet fr frvaren.

Claes-Gran Mrlind

2010-12-22

Man fr lgga ifrn sig boken ibland och ta sats infr nsta kapitel.

2010-10-21

Denna bok fr bara en 2a av mig pga att den inte var sann som det frst sades att den var...

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Gillade denna. Tyckte att den var ganska spnnande ven om Gmda var klart bttre.

sarah kings

2010-06-21

Nr jag lste gmda och asyl blev jag fngslad. Sen kom alla skriverier om att det inte var sanna berttelser d dog charmen, det r synd att det skulle bli s. Hade man inte ljugit frn brjan hade bckerna haft strre kraft fr att hjlpa utsatta kvinnor.

Inte lika bra som Gmda, men klart lsvrd!

Maria Lindgren

2009-11-13

Spnnande! Alltid intressant med en verklig bakgrund.

ja fy fasen vilken historia. fruktansvrd. mycker lsvrd.

Helena Wikstrm

2009-07-19

en sann bok kan vl egentligen aldrig vara dlig. fruktansvrt hur en del ska behva ha det.

Johanna Falkered

2009-07-01

Riktigt viktiga bcker Liza kmpat med. Borde lsas av alla som jobbar inom kommun, landsting och dyl.