Astrid Lindgren i Stockholm

"Boken är mycket tilltalande, bilderna är många... Författarens hållning är föredömlig: initierad, engagerad och med respektfull distans ger hon inblickar i Astrid Lindgrens världar." Bibliotekstjänst Följ med till Astrid Lindgrens liv i Stockholm! Lär känna en delvis ny bild av Astrid Lindgren - flera av uppgifterna i boken har aldrig förut varit publicerade. Det var i Stockholm Astrid Lindgren levde 75 år av sitt liv. Där upplevde hon kärleken, gjorde karriär, såg nära och kära leva och dö och det var där hon häm­tade inspiration och blev en av vår tids mest älskade författare. Det här är en kombination av biografi och guide med ut­gångspunkt i de platser där Astrid Lindgren bott och arbetat och som inspirerat till många av hennes berättelser. Utan Tegnérlunden ingen Mio min Mio, utan Vulcanus­gatans utsikt över takåsarna ingen Karlsson på taket, utan gravstenen hon såg på Norra begravningsplatsen...

Anneli Sjölund

2015-02-04

Så mycket nytt trotts att jag trodde mig veta mycket om Astrid Lindgren och hennes verk.

My.loved.books

2014-07-15

En väldigt bra och smart uppbyggd biografi över Astrid Lindgren och de platser i Stockholm som haft stor betydelse för Astrid under hennes liv.

Malin Johansson

2012-12-17

Tyvärr känns den här Astrid-biografin som en sammanfattning över ett flertalet andra Astrid-biografier. Största behållningen är bilderna.