Astons stenar (somaliska)

Geffenblad, Lotta

| 2022

Boken är på somaliska. Finns även på arabiska och svenska.Stackars stenen! Blöt. Kall. Ensam. Aston tar med stenen hem och bäddar ner den i den varma docksängen. Och varje kväll hela vintern och våren hittar han nya ensamma stenar som behöver sällskap. En del är stora, andra små. Men alla är det synd om.Poetisk, sagolik och alldeles underbar.

den var inte så bra för jag tyckte inte det

Den var rolig!

Boken var bra men inte så spännande

Philip 9 år;
Den här boken tycker jag om. Det är fina bilder och jag förstår Aston. Jag samlar inte på stenar och pinnar längre men jag ser andra barn som gör det ibland. Det är ganska kul och man kan göra många saker med stenar och pinnar.

Gustav 11 år;
Jag gillar också boken. Aston är gullig och han gör som barn gör. Samlar. Det gör vuxna också fast de samlar på andra saker. Det kan vara elefanter, böcker, snäckor eller frimärken. Varför är det egentligen bättre än pinnar och stenar? Aston är väldigt omtänksam.

AC (mamma);
Vi har några bilderboks favoriter här hemma och en av dem är Astons stenar. Det är stor igenkänning på den för oss alla och twisten på slutet gör att vi skrattar högt. Varenda gång!

Fantastiska illustrationer och vi känner både med Aston och hans föräldrar genom hela boken.

En klockren fullpoängare för mig. Rekommenderas varmt.

Annica Bark

2010-05-25

En så gullig liten saga, den har lästs om och om igen och vi har även tittat många gånger på filmen som följde med boken.