The Associate

Grisham, John

| 2009

Kyle McAvoy is one of the outstanding legal students of his generation. But he has a secret from his past. One night that secret catches up with him in the form of some bad men in a dark alley - they have a deeply compromising video of the incident that haunts him. What price do they demand for Kyle's secret?

2017-01-25

Usch så grabbig och trist. Ett tag blev den lite spännande men den slutade rätt så dåligt. Hade för mig att Grisham var bättre än såhär. Uppläsaren Peter Andersson tyckte jag först inte om men när jag vande mig så var den okej.

Anna Jensen

2014-05-25

Jag har försökt att läsa klart denna i flera månader, men det går inte. Den är för tråkig. Har kommit lite mer än halvvägs och jag undrar ff när den skall bli spännande?
Jag kommer aldrig mer läsa något som Grisham skrivit...

2014-02-15

Nää, inte så bra!

Sarah Olsson

2013-10-21

Tråkig bok där det på sätt vis inte hände nånting! "Omöjlig att lägga ifrån sig." stod det i en recension. Lägg ägg, säger jag.

D

David H

2012-11-10

Gillar främst skildringen av jurist-världen på New Yorks största firma. Lyssnade på ljudbok och tycker uppläsaren gjorde ett bra jobb.

Mats Blom

2012-09-24

Den här var en riktig plåga att ta sig igenom, trots Peter Anderssons alltid utmärkta uppläsarröst. Pratig och långtråkig på vägen mot den förutsägbara upplösningen.

Lasse Nordenhem

2012-07-01

Fullständigt menlöst slut, författaren verkar ha tröttnat på sin bok eller lider av oerhört dålig fantasi. Blir också lite för mycket tjat om att det är mycket jobb som nyexaminerad jurist.

Patrik Andersson

2012-01-28

Innehåller det som gör att jag håller Grisham's böcker högst bland "avkopplingsböcker". Advokater, FBI, dubbelspel mm. En klassisk Grisham i samma skola som t ex Firman. Lämnar en inte med en massa tankar, utan är mer som en amerikansk action-film -välpolerat hantverk. Men som sagt, avkopplande.

Karl-Johan Holmér

2011-09-06

Gillar den här typen av böcker starkt. Dessvärre byggs förväntningarna upp oerhört mycket första halvan av boken, något som den andra halvan inte lever upp till. Dock mycket spännande och på det hela taget var det en läsupplevelse som jag knappast ångrar. Därför blir betyget som det blir!

Bengt Månsson

2011-03-19

Spännande historia men inte så mycket mer. Upplösningen var egentligen ingen upplösning utan en undanmanöver som kunde ha genomförts mycket tidgare - men då hade det förstås blivit en väldigt tunn bok. Inte i klass med höjdare som är mer än en thriller som "Dödscellen", ett kraftfullt inlägg mot dödsstraffet.

2011-03-17

Jag brukar tycka om Grisham, väldigt mycket, men det här kändes lite som att han bara slängt ihop allt på en höft. Behövde han pengar kanske? De olika historierna verkade inte höra ihop och en del kändes bara som utfyllnad. Själva historien var osannolik och personerna reagerade och agerade helt ologiskt ibland. Och vad var det egentligen med slutet? Kommer det en del två? Den kommer jag i så fall inte att läsa...

Lina R

2011-01-12

Spännande, men tappade väldigt mycket mot slutet.

Oskar Henriksson

2010-11-26

En klassisk Grisham! Dvs spänning och konspirationer i juristmiljö. En riktigt sidvändare. Nog en av hans bättre på sista tiden.

Anders Högman

2010-07-04

Spännande

Per Appelgren

2010-02-20

Jag läste den här boken med tydligt syfte: Efter att ha haft stora problem med motivationen att läsa och efter att ha släpat mig igenom böcker som egentligen inte intresserade mig ville jag ha något som skulle gå lätt att läsa. Därför valde jag den här boken och mycket riktigt gick den väldigt lätt att läsa. Grishams böcker är lättlästa. Dessutom är den stundtals spännande och svår att lägga ifrån sig. Jag kan varmt rekommendera den här boken till alla dem som behöver få upp flytet och motivationen. Är intrigen förutsägbar och vinner hjältarna till sist? Ja. Innehåller den några djupare frågeställningar? Nej. Lämnar den några bestående spår? Nej. Finns här detaljbeskrivningar som saknar djup och insikt? Ja.

En del tidiga Grishamböcker är helt fantastiska i sin mångfald och djupa bakomliggande researcharbete. Den här är mer en kuplett i sammanhanget. Miljön är inte lika intressant - fokus ligger på New York, och även om chansen finns att utveckla beskrivningen av framförallt Pennsylvania, blir läsaren snuvad på detta. I en del tidigare böcker görs fantastiska skildringar av sydstaterna, såväl miljö som kultur och folkskildringar, men detta uteblir i detta fall.

Men som sagt, vill ni få upp läsflytet och känna en hyfsad spänning - läs Utpressningen. All in all blir det en trea i betyg från mig.

Fredrik Johansson

2009-08-29

En hyfsad bra bok tills på slutet. Tycker slutet inte var i samma klass som början.