Askungar

Ohlsson, Kristina

| 2009

En liten flicka försvinner från ett x2000-tåg som just rullat in på Centralen i Stockholm. Flickans pappa blir snabbt misstänkt och alla resurser läggs på att lokalisera honom. I en annan del av Sverige lever en ung kvinna gömd, rädd för att en dag återfinnas av mannen som hon först trodde var den prins och befriare som hon sedan barnsben väntat på. Hon vet bättre än någon annan varför flickan är försvunnen, och än en gång förbereder hon sig för flykt. Polisutredningen leds av den legendariske kommissarien Alex Recht. Vid hans sida finns den ivrige kriminalinspektören Peder Rydh. Och inte minst den civilanställda utredaren Fredrika Bergman, hon som skulle bli violinist men istället hamnade inom polisen och som tvingas kämpa i motvind när hon vill leda bort utredningen från det spår man först slagit in på. Samtidigt växer fallet och kantas av utstuderad ondska. Utredningsgruppen måste snabbt...

Malin Johansson

2022-07-10

Gillar hela denna serie av Ohlsson. Karaktärer med många lager och intressanta brott som sammanlänkas på oanade sätt.

2021-12-20

Spännande! Tycker att det är snyggt att börja med den problematiska relationen i teamet, även om det gick lite väl snabbt när den vände. Ser fram emot att läsa mer av serien.

2020-12-27

Bra start på serien om Recht och Bergman. Som alltid så mycket bättre än TV varianten.

Karin Johansson

2019-10-13

Läs böckerna, så mkt bättre än tv-serien.

Maria Jacobsson

2019-01-23

Bra start och intressant upplägg, men handlingen lyfter aldrig riktigt. Bra som debutbok, jag tänker läsa någon mer av författaren och hoppas på positiv utveckling.

Lena Johansson

2017-12-20

Mycket bra deckarserie. Spännande

Anja Keränen

2017-06-24

Bra

Marc Moore

2017-04-21

Lite väl vidrigt med barn som offer men eftersom det var den första boken i serien så kände jag mig tvungen att läsa den, men inget jag läste för nöjes skull.
Bra utveckling av karaktärer och ledtrådar

Alva Brogren

2017-02-16

Marina Pedersen

2016-10-11

Kanon

2016-10-02

En riktigt bra debut. Lite för pladdrig naivitet ibland i personbeskrivningarna, framförallt av Peder, men handlingen är bra uppbyggd. Det får bli en klar trea. Läser gärna fler deckare av Kristina Ohlsson.

Anna Johansson

2016-08-01

Äntligen en deckare som når upp till en fyra i betyg! Har läst hur många deckare som helst på rad som har legat på betyg två och tre, så det känns extra roligt att Askungar når upp till en fyra. Olsson skriver en spännande historia som successivt byggs upp genom boken. Intressanta personporträtt som jag hoppas utvecklas mer i de resterande böckerna. Kommer absolut fortsätta att läsa Kristina Ohlssons böcker om Alex, Fredrika och Peder.

My.loved.books

2016-07-09

Frågan är varför jag väntat så länge med att läsa den här boken?? Den var Fantastisk från första till sista sidan! :D

Teresia Kjellgren

2016-03-12

Bra. Spännande. Hade höga förväntningar och de levde boken upp till. Kommer absolut läsa hennes andra böcker.

Pernilla Nilsson

2015-08-01

Jag kommer absolut läsa resterande böcker om Fredrika. En riktigt bra svensk deckare!

2015-04-08

Deckaren i sig är väl egentligen helt okej, men Kristina Ohlssons extremt osympatiska och irriterande karaktärer tillsammans med en extremt aggressiv Mirja Turestedt i öronen- så blev det ändå en ganska så tröttsam lyssning av det hela!

Maritha .

2015-01-20

Trevlig och lättläst men lite långsam ibland och mördarens motiv gick att räkna ut lite väl tidigt.

Sträckläste på 6-8 timmar. Spännande, lättläst.

Therese Östman

2014-06-26

Mycket bra bok, bra skrivet. Spännande på vissa ställen. Betyg: 5

Maria Svedman

2014-06-18

Spännande och ett plus för att den innehöll flera olika relationer och känslor. Något långdragen i vissa kapitel, men nagelbitande i andra.

Jessica Hellsing

2014-04-18

Kristina Olsson är Sveriges bästa kvinnliga deckarförfattare. Ett mycket bättre språk och flyt än de andra kvinnliga svenska deckarförfattarna

2014-04-06

Den hade fått en femma om första halvan varit lite mera händelserik. Mycket, mycket bra!

E H

2014-03-05

En av de bästa svenska deckarböcker! Hemsk handling men det gör att denna bok sticker ut jämfört med andra.

Kerstin Hellgren

2013-11-25

Mycket bra men otäck. Kan rekommenderas!

Susanne Antonson

2013-09-27

En språkligt bra författare med intressant story och karaktärer

Linn Lagerström

2013-06-15

Den skulle ha fått en femma om den inte var så förutsägbar. Blev irriterad att det solklara tog hela boken att förstå för karaktärerna.

jn dvd

2013-05-02

Sköna svängar, sköna karaktärer. Något sävlig emellanåt, men klart läsvärt. Ska snart ge mig på nästa bok i serien.

Stefan Teppas

2013-04-17

Tittade på denna som jag också läst satte en 4,3 på den i mitt lästa bokprogram i excel. Läste den 2010-12-25.

Helena Rasmusson

2013-03-19

Boken var i ruggigaste laget! Historien började lite segt, men tog sig efterhand. I början handlade det mest om polisernas olika konflikter och privatliv, men det engagerade mig inte, iallafall inte i början! Berättelsen var överlag bra, men otäckt med barnen, gillade inte det! En trea

Elisabeth E

2013-03-06

Sträckläste den på bussen! Oerhört spännande och obehaglig.

Maria Jönsson

2012-10-23

Troligen den bästa krim jag läst. Knivskarp. Trots att det är författarens första bok och den första i en serie så lyckas hon väva ihop persongalleriet med berättelsen utan att det ena stör det andra. Sugen på nästa!

Merja A

2012-08-12

Läste "Tusenskönor" i vintras och fastnade för Ohlssons sätt att skriva. Lagom med spänning och intressanta karäktärer i båda böckerna.

Marie Bonnevier

2012-07-28

En ny svensk författare jag tidigare inte kommit i kontakt med. Tyckte boken var spännande och gav verklig mersmak. Kollade genast om hennes nästa bok i serien fanns tillgänglig för lån, när jag läste ut den här.

Helena Hansson

2012-06-19

Mycket bra bok!

Ann Simonsson

2012-06-17

En spännande hemsk historia. Fångades direkt av storyn. Inte lika nöjd med uppläsaren. Laddare mp3 direkt med nästa bok i serien. Tusenskönor-

Ann Simonsson

2012-06-17

Oskar Henriksson

2012-05-31

Kristina Ohlssons debutdeckare Askungar är riktigt riktigt bra, faktiskt en av de bättre deckare jag läst på mycket länge. Det finns ett par saker som gör att Ohlsson höjer sig över mängden, dels så har hon ett mycket bra och gediget språk, något som knappast kan sägas om alla svenska deckarförfattare och dels så känns handlingen realistisk utan att för den delen vara nedtonad och tråkig. Det är ju annars mycket vanligt med intriger som är löjeväckande osannolika.

Sedan ska hon också ha en eloge för att hon inte fallit i de två fällor som många andra deckarförfattare faller i, nämligen att varva nutid med tillbakablickar samt att ha huvudpersoner med ett alltför invecklat privatliv. Tillbakablickarna tillför oftast ingenting utan bidrar istället till att boken tappar tempo och att ha psykiskt labila operaälskande alkoholister med sociala problem som huvudperson blir bara tröttsamt. Ohlssons huvudpersoner är föredömligt normala och realistiska, något som bidrar till att öka trovärdigheten och därmed också läsarens engagemang vilket i sin tur leder till en mer spännande deckare. Ser fram emot att läsa de andra böckerna i serien!

Pia Stendahl

2012-05-15

"Askungar" är en lättläst bok i högt tempo. Kristina Ohlsson använder det svenska språket på ett effektivt och levande sätt för att berätta sin historia. Jag tycker att "Askungar" är en ovanligt välskriven bok. Framför allt om man jämför med många andra böcker i deckargenren.

Bokens styrka är enligt min mening persongalleriet. Jag tycker att Fredrika Bergman och hennes kollegor är intressanta karaktärer som alla har en gråskala. De har alla sina goda och dåliga sidor.

"Askungar" är en, i mitt tycke, ganska obehaglig bok eftersom det är barn som råkar extremt illa ut. Sedan jag själv blev förälder så är jag extremt blödig när det gäller utsatta barn. Jag trodde att denna blödighet skulle mattas av när dottern blev äldre men icke.

Kristina Ohlsson har levererat en mycket spännande debutroman. Det är kanske inte en bok som sticker ut men det är en mycket läsvärd bok.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Caroline Karlsson

2012-04-10

Nagelbitande spännande hela tiden. Otroligt välskrivet. Högsta betyg till den här underbara boken!

Om en bok är bra? Ja för mej är det avgörande hur fångad jag blir och hur svår den är att släppa.
Däför får denna bok 4,6 av mej. Läs den!

Stig Tonegran

2012-02-12

Det finns ju nästan oräkneligt många svenska deckarförfattare och det är flera som jag aldrig har läst, men blev tipsad om Kristina Ohlsson nyligen så jag läste hennes debutbok. Och den var riktigt bra! Välskriven, ett ganska hyfsat persongalleri och ganska spännande. Lättläst utan att bli banal som vissa andra kvinnliga svenska deckarförfattares alster. Fast det är klart; nog börjar man väl bli lite less på böcker om manliga psykopater som dödar och misshandlar kvinnor och barn...
Sedan fanns det ju en klart störande detalj i denna berättelse: En av de tre ledande poliserna åker till Umeå och tar in på Stadshotellet. Men det finns inget stadshotell i Umeå! Visst, det är en liten miss som bara är en struntgrej i det stora hela. Men ändå - jag blir klart irriterad av slarvet. Jag menar; hur svår är den faktakollen? Tre minuter på Google är vad som krävs.
Det kommer förstås inte att hindra mig från att läsa hennes andra böcker också. Tvärtom ser jag fram emot det.

Anett Mattisson

2012-01-27

Läsvärd, men gillade inte riktigt slutet.

cecilia westman

2011-12-06

Mycket bra, glad blev jag att hitta en ny favoritförfattare!! Slänger mig genast över nästa bok!!

Nenne N

2011-11-07

Mycket bra!! Det är många + efter mitt betyg på 4 stjärnor! Ser fram emot att läsa Tusenskönor!!

Linn van Keppel

2011-10-23

Jag som inte gillar deckare älskar denna! Mer tyngd på utredningar och personer istället för äckliga scener. Fler av samma författare läser jag helt klart!

2011-10-11

Kristina Ohlsson är en ny självklar favorit för mig efter att ha läst den här boken. Den är tillräckligt annorlunda för att stå ut, till exempel är poliserna varken deprimerade eller alkoholister. De älskar sitt jobb och de är bra på det. Uppfriskande! Däremot, nu sticker jag ut hakan lite känner jag, varför måste en kvinna längta efter barn så till den milda grad att hon funderar på en adoption bara för att hon är ensamstående? För mig är det en förlegad kvinnosyn, men det är jag det. En annan kvinna får en förlossningsdepression, ytterligare en annan kvinna längtar förtvivlat efter en man så hon slipper vara ensam. Det är ont om lyckliga kvinnor här...

Poliserna var väl inte de vassaste knivarna i lådan, inte ens den hjälteförklarade Alex Recht insåg vad det hela handlade om, trots att ledtrådarna var så tydliga att även en blind kunde se dem. Det var så uppenbart att jag faktiskt blev lite irriterad på att de inte såg det.

Tempot är högt utan att för den skull rusa iväg, det är inga lugna stunder och jag ville hela tiden läsa ett kapitel till. Det är inte ofta jag blir lite irriterad när tåget närmar sig stationen där jag ska av så jag måste sluta läsa, men med Askungar var det till och med nästan att jag glömde stiga av. Kapitlen är förresten föredömligt korta, vilket håller uppe tempot, och man hinner nästan alltid ett till.

Perspektivet skiftar mellan polisernas och brottslingarnas vilket fungerar jättebra och blir varken hoppigt eller krångligt. Språket är rappt och enkelt och jag gillar att det med jämna mellanrum anges vem som säger vad. I många böcker kan det bli väldigt förvirrat.

Speciellt gillar jag att man helt förleds att misstänka fel person/er, jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen och se hur karaktärerna utvecklas.

Boktipset estimerade betyg var 4.3, jag ger den 4.5.

Marina Trenkoska

2011-08-01

Jätterbra deckare! Över förväntan! Rekommenderas varmt!

heidi carlsén

2011-07-25

Mycket spännande och bra skriven deckare om än lite väl klyshig. Håller med kritikerna om att det vore kul att läsa om någon medelålders bitter tant som mördare! Ser dock fram emot de andra böckerna.

Anna-Karin L

2011-07-25

Bra debut! Ruskig historia och svår att släppa. Gick direkt på nästa bok 'Tusenskönor'.

Maria Johnson

2011-07-24

En riktig sidvändare. Oerhört otäck och ruggig historia som det inte går att sluta läsa.