Arvtagerskan

Elstad, Anne Karin

| 2004

CD-bok Uppläsare: Anita Wall Speltid: 13 timmar Tori är född 1936 på gården Lande i Vestfold. Hon är enda barnet och det betyder att hon ska ta över släktgården. Hennes föräldrar är starkt traditionsbundna och deras förväntningar på dottern är stora. Men Tori ställer också krav på omgivningen, och i det ögonblick hon möter Halldor Gislason vet hon vad hon vill. Hennes föräldrar ogillar giftermålet med den enkle agronomen, vars far en gång övergav honom och modern, men accepterar det motvilligt. Arvtagerskan är en roman om människor med starka band till sin hembygd, och Anne Karin Elstad berättar om släktstolthet och bondesamhällets konservativa hållning som dominerat under generationer. Arvtagerskan rymmer samtidigt kärlek, förväntningar på livet och sorg.

2017-09-06

Lite som en modernare variant på Birgit Th Sparres böcker. Jag tycker boken är ganska charmigt skriven och underhållande från och till. Med underbara Anita Wall som gör ett underbart bra jobb som uppläsare. Dock lämnar den inte efter sig några stora minnen direkt på mig.
Mitt slutbetyg blir, en 3:a!

2010-07-31

Hörde inte klart för jag upptäckte att jag redan läst den.

2010-07-31

Hörde inte klart för jag upptäckte att jag redan läst den.