Arvtagaren

Sten, Camilla

En skrämmande spänningsroman om mörka familjehemligheter som uppdagas på en isolerad herrgård. Eleanors mormor Vivianne mördas. Hon ser mördaren springa från brottsplatsen, men är kliniskt ansiktsblind och när polisen ber henne beskriva mördaren kan hon inte. Vid bouppteckningen får Eleanor veta att hennes mormor lämnat efter sig en stor herrgård - en herrgård hon aldrig tidigare hört talas om. Tillsammans med sin sambo, sin moster och en advokat åker hon dit en helg för att bekanta sig med sitt arv. Men huset hennes mormor aldrig berättat om döljer flera hemligheter. Ju mer Eleanor gräver i det förflutna, desto fler frågor väcks. Vem var Vivianne egentligen? Vem kan ha velat döda henne? Och varför ville hon hålla den märkliga herrgården hemlig? Eleanor söker desperat efter sanningen, men det är någon som verkar vilja hindra henne från att finna den. Arvtagaren är en...

Maria Jacobsson

2023-01-26

Spännande bok, stundtals andas jag knappt när jag läser. Tyvärr är handlingen något krystad och jag har svårt att hålla reda på personer i dåtid och nutid. Kanske är det ett superintelligent upplägg, men för mig blir det bara rörigt. Trots detta är det en läsvärd underhållning med ruskiga inslag.

ElinsBokhylla

2022-07-15

Det här är andra boken av Camilla Sten som jag läser, tidigare har jag läst Staden, 2019, som jag tycket väldigt mycket om men tyvärr måste jag säga att jag blev väldigt besviken på denna bok.
Eftersom jag tyckte om Camilla Stens tidigare bok så hade jag rätt så höga förväntningar inför denna men som sagt så blev det en riktig besvikelse, seg, lång och med ett tamt slut.

Bokens handling är spännande, det måste jag ändå säga. En mormor som brutalt mördas inför sitt barnbarn, familjemedlemmar som ingen vil veta av, herrgården som finns i ägorna men som varit gömda och bortglömda av någon konstig anledning. Händelser som sker ute i den gömda herrgården, människor som far illa, hemligheter som kommer upp till ytan och vetskapen om att mördaren fortfarande finns lös där ute i samhället.
Det låter verkligen spännande och som jag nämnde ovanför så hade jag stora förhoppningar på att denna bok skulle vara bra, fylld med skräck, mystik och överraskningar och även om alla de sakerna finns med i boken så var den ändå en besvikelse. Tyvärr.

Eftersom man hoppar direkt in i handlingen så var det inga problem med att hänga med i boken, det var lätt att lokalisera mellan karaktärerna och de olika relationerna, tills man kom till den delen där dåtid utspelades. För boken är uppdelad i två olika perspektiv, i ena får vi följa Eleanor i nutid och hennes fight för att hitta svaren på alla familjehemligheter och sin mormors mördare. I det andra perspektivet får vi för med en karaktär som heter Annika i dåtid, där vi följer med hennes kamp med att arbeta som hushållerska till ett ungt par under 1960-talet.
När man läser i dåtid perspektivet så är det väldigt rörigt för mig, det är inte så många karaktärer men de få karaktärer som finns med har olika namn och varierar mellan att heta sitt ursprungliga namn och sedan sitt nuvarande namn. Jag förstår ju såklart varför detta finns med i boken, det uppklaras mer senare i boken, men jag upplever det ändå som väldigt rörigt.

Camilla Sten är ändå väldigt bra på att skriva böcker med mycket spänning och intriger, det måste jag ändå säga. Boken bjöd på en del överraskningar, tvister och spänning men till mestadels så upplevde jag boken som seg och långsam. Det kändes som att mycket i boken bara var utfyllnad och att Sten drog ut på boken för mycket för att spänningen skulle hålla i sig från start till slut.

Arvtagaren av Camilla Sten är en helt okej bok, jag saknar farten och spänningen en hel del under bokens gång. Det är en del riktigt röriga och tråkiga delar i boken, även om jag kan se den röda tråden igenom boken så känns det ändå som att det är något som inte riktigt hänger ihop och som fattas.
Jag hade hoppats på mer från denna bok och blev tyvärr lite besviken och kunde tyvärr räkna ut delar av bokens slut rätt så snabbt.
För dig som gillar en lite tamare och mindre fartfylld spänningsroman är denna bok en bok för dig, men du som söker lite mer spänning, fart, intriger och händelser borde nog läsa någon annan.

2021-01-17

Den här boken sträckläste jag!

”Arvtagaren” är en ruskigt bra spänningsroman. Camilla är grym på att bygga upp sin historia så att man inte kan sluta läsa. Boken är välskriven, nästan lite klaustrofobisk och ingenting är som det verkar. Så fort jag tror att jag har koll på hur det ligger till så slängs de tankarna omkull när det händer något som jag inte väntade mig.

Jag gillar storyn, hur den utvecklas och hur den fångar mig. Platsen där handlingen utspelar sig, ett gammalt hus med en massa gömda vrår, är perfekt för en skräckberättelse. Och en huvudkaraktär som inte kan känna igen ansikten och då inte kan beskriva mördaren. Det i kombination gör gör att Jag kommer på mig själv att kika över axeln när jag läser.

En mycket läsvärd spänningsroman, läs den!

A H

2020-11-26

Väldigt rörig overklig bok.

Lättläst och spännande. Tvisten hade jag inte helt förväntat mig, och det höjde boken.

Jennifer Johansson

2020-10-17

Tack Norstedt förlag för recex!

Arvtagaren handlar om Eleanor som ser sin mormor bli brutalt mördad mitt framför ögonen på henne - och ser även den som gjorde det. Problemet är att hon lider av ansiktsblindhet, så hon kommer inte alls ihåg vem mördaren är. Efter mordet på mormor åker Eleanor ut till en herrgård där hennes mormor tydligen bodde. Hemligheterna frodas och byggs på torn, tills Eleanor har svårt att urskilja på vad som är verklighet och vad som är hemligheter.

Åh, vilken fantastiskt bladvändare det här var! Perfekt för den som behöver något kvickt, genomtänkt och otroligt eget. Jag gillade de korta kapitlen, vilket gjorde det i princip omöjligt att stänga boken. Det var rappa vändningar och scener som spelares ur som jag inte såg komma. Jag kunde aldrig gissa mig till vem mördaren var - vilket är väl lite själva poängen som definierar en bra thriller?

Huvudpersonen, Eleanor, är väldigt spännande att följa. Jag har aldrig läst en bok där huvudpersonen har problem med ansiktsblindhet och det kändes så himla nytänkande och omöjligt att lösa. Mystiken tätnar fort när de kommer till herrgården och jag gillar mycket hur Sten har lyckas hålla kvar känslan av mystik och hemligheter genom hela boken. Jag var aldrig uttråkad undertiden jag läste. Jag kommer absolut läsa mer av henne!

Rekommenderar till dig som gillar: kusliga och mystiska berättelser, högt tempo, snäva och otroliga vändpunkter man inte ser komma och en lite annorlunda huvudkaraktär med sin ansiktsblindhet.

🌹Denna var Spännande, Skrämmande fast en helt underbar Bladvändare..🌹

2020-09-28