Arvet

McKinley, Tamara

| 2009

Jakten på guld i 1850-talets Australien Fristående fortsättning på succéerna Landet bortom haven och De modigas rike.I centrum för handlingen står dels ättlingarna till några brittiska familjer som på olika villkor kom till Australien, dels några aboriginer vars liv oåterkalleligt förändrades när nykomlingarna tog över deras land.Ruby hade träffat James ett år tidigare, det var kärlek vid första ögonkastet, och hon tvekade inte att följa honom på vildmarksleden genom Blue Mountains i aboriginernas land, mot en okänd och farofylld framtid som nybyggare.När James ansluter sig till den växande skaran som letar efter guld tvingas Ruby att söka stöd hos aboriginflickan Kumali. Kumali rövades bort som barn och är nu på flykt undan en grym husbonde. I konflikten mellan infödingar och nybyggare tvingas de båda kvinnorna att välja sida.Jessie är den nya skolfröken på missionsstationen i Hunter...

Katarina Strid

2016-08-04

Den här kommentaren gäller hela trilogin, Landet bortom haven, De modigas rike, och Arvet.
Det här var perfekt sommarläsning, bra flyt och intressanta personer! Svårt att lägga ifrån sig! Gillar när det är ett antal olika parallella handlingar och personöden. Spännande att få en liten idé om hur det var vid kolonisationen av Australien.
Gillar också hur författaren till slut plockar upp lösa trådar i den avslutande delen.
Allt som allt en stark fyra från mig!

Elisabeth E

2012-10-03

Bästa delen i serien!

Inger Mårtenson

2011-12-07

En släktkrönika och lite Australien historia på samma gång. Jag hade svårt att släppa boken.

Marie Levin

2011-08-29

De första två böckerna i denna serie är bättre. Men denna är också bra.

Elin Elssjö

2011-06-07

Boken handlar om flera olika personer på olika håll i landet som sedan som sedan knyts ihop snyggt under tidens gång. Men lite rörigt dock med alla olika familjer och namn.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Suverän serie!

Anette B

2010-11-22

Efter att ha läst alla tre böckerna tycker jag fortfarande att "Landet bortom Havet" är den bästa. De andra känns alltför tillrättalagda och förutsägbara. Nu är betygen begränsade till 5 stjärnor, inga plus eller minus. Mitt betyg är eg 3 -

Lite väl länge sedan jag läste förra boken i serien vilket gjorde att min inte riktigt hängde med bland alla familjer.