Arvet

McKinley, Tamara

| 2009

Jakten p guld i 1850-talets Australien Fristende fortsttning p succerna Landet bortom haven och De modigas rike.I centrum fr handlingen str dels ttlingarna till ngra brittiska familjer som p olika villkor kom till Australien, dels ngra aboriginer vars liv oterkalleligt frndrades nr nykomlingarna tog ver deras land.Ruby hade trffat James ett r tidigare, det var krlek vid frsta gonkastet, och hon tvekade inte att flja honom p vildmarksleden genom Blue Mountains i aboriginernas land, mot en oknd och farofylld framtid som nybyggare.Nr James ansluter sig till den vxande skaran som letar efter guld tvingas Ruby att ska std hos aboriginflickan Kumali. Kumali rvades bort som barn och r nu p flykt undan en grym husbonde. I konflikten mellan infdingar och nybyggare tvingas de bda kvinnorna att vlja sida.Jessie r den nya skolfrken p missionsstationen i Hunter...

Katarina Strid

2016-08-04

Den hr kommentaren gller hela trilogin, Landet bortom haven, De modigas rike, och Arvet.
Det hr var perfekt sommarlsning, bra flyt och intressanta personer! Svrt att lgga ifrn sig! Gillar nr det r ett antal olika parallella handlingar och personden. Spnnande att f en liten id om hur det var vid kolonisationen av Australien.
Gillar ocks hur frfattaren till slut plockar upp lsa trdar i den avslutande delen.
Allt som allt en stark fyra frn mig!

Elisabeth E

2012-10-03

Bsta delen i serien!

Inger Mrtenson

2011-12-07

En slktkrnika och lite Australien historia p samma gng. Jag hade svrt att slppa boken.

Marie Levin

2011-08-29

De frsta tv bckerna i denna serie r bttre. Men denna r ocks bra.

Elin Elssj

2011-06-07

Boken handlar om flera olika personer p olika hll i landet som sedan som sedan knyts ihop snyggt under tidens gng. Men lite rrigt dock med alla olika familjer och namn.

Ulrica Sandell

2011-04-06

Suvern serie!

Anette B

2010-11-22

Efter att ha lst alla tre bckerna tycker jag fortfarande att "Landet bortom Havet" r den bsta. De andra knns alltfr tillrttalagda och frutsgbara. Nu r betygen begrnsade till 5 stjrnor, inga plus eller minus. Mitt betyg r eg 3 -

Lite vl lnge sedan jag lste frra boken i serien vilket gjorde att min inte riktigt hngde med bland alla familjer.