Arvet

En kvinna hittas mördad i sitt hem i Reykjavik, och enda vittnet är en liten flicka som polisen hittar gömd i rummet där mordet skedde. Hon är så chockad av händelsen att hon har slutat tala. Kriminalpolisen Huldar står handfallen inför flickans tystnad. Han vänder sig till psykologen Freyja som har stor erfarenhet av att arbeta med traumatiserade barn. Freyja är skeptisk till polisen i allmänhet, och Huldar i synnerhet. Men hon är fast besluten att skydda flickan. Det kan bli svårare än någon av dem först anar. Mördaren lämnar kryptiska ledtrådar till dem, men klarar de av att tyda dem innan nästa offer skördas? Arvet är första delen i isländska deckardrottningen Yrsa Sigurdardóttirs serie om barnpsykologen Freyja och polisen Huldar. Författaren väver skickligt samman mörka familjehemligheter och en mordintrig som får blodet att isa sig. Arvet står ut i mängden bland alla nordic...

Katarina Nord

2023-09-03

Bra lättläst spännande. Trea med spets!

Catharina Rosenberg

2022-10-05

Bra

Karolin L

2022-05-25

Otroligt välskriven och spännande bok!

Elin Peiser

2021-08-17

Briljant, suggestiv & läskig!

2021-06-01

Annorlunda intrig och riktigt sköna karaktärer. Tillsammans med många vändningar, hög spänning och riktigt välskriven gör det till en riktigt bra thriller.

Susanne Rydvald

2020-07-22

En bra grymt berättelse även om jag tycker att många karaktär är inget annat än osympatiska. Av alla var det den unge killen Karl som gjorde mest intryck på mig.

Bettan_bokprataren

2020-07-21

Säger bara OMG en av de bästa böcker jag läst på mycket länge. Jag utfärdar en varning här och nu... Börjar du läsa/lyssna se då för guds skull till att ha tid för du kommer inte vilja lägga den i från dig.Det här är en mörk och ruggig thriller från start till mål och spänningen hålls på topp hela vägen, Yrsa gör det här väldigt bra.
En spännande och mycket välskriven berättelse som ibland är nästintill olidligt spännande med oväntade vändningar och andra otäckheter.
Miljö- och personbeskrivningar är lysande där vi möter flera intressanta karaktärer. Boken fångar mig från första sidan författaren bygger upp spänningen på ett ypperligt sätt. Ska nu sätta igång med del 2 om polisen Huldar och barnpsykologen Freya. fler recensioner hittar du på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/

2020-05-01

Det här är något helt annat än deckarserien om den charmiga advokaten Tora Gudmundsdottir. Här slår Sigurdardottir till med en mörk, hård deckare och hon gör det väldigt bra. Det är spännande, välskrivet, ibland rysligt otäckt och med en snirklande intrig. Bra!

2020-04-24

En av de bättre deckarna jag läst på sistone. Var egentligen nästa del i serien jag ville läsa men tänkte att det är bättre att börja med den första och tur var ju det. Spännande och välskriven!

2019-04-19

”Arvet” av Yrsa Sigurardóttir är otäck! Den är spännande och på gränsen till läskig. Boken fångar mig från första sidan och den är svår att lägga ifrån sig.

Författaren bygger upp spänningen och den känns nästan klaustrofobisk, det kryper i kroppen och det är nästan så jag vill kolla över axeln så att det inte står någon och lurpassar på mig där.

Väldigt bra bok denna första del om polisen Huldar och barnpsykologen Freya.

Briljant, suggestiv & läskig!

Helt okej 📚🤔🙄👍