Arvet efter Arn

Guillou, Jan

| 2001

CD-bok Uppläsare: Tomas Bolme Innehåller 15 CD Speltid ca 18 timmar Ingrid Ylva blev en legend redan i sin livstid vid mitten av 1200-talet. Hon var en av flera starka änkor som styrde riket efter de blodiga segrarna mot Danmark. Om henne sades att hon var trollkunnig och att så länge hon höll sitt huvud högt skulle intet ont drabba folkungaätten. Med järnvilja fostrade hon sina söner i en skoningslös tid där den starkares rätt var den enda lag som gällde. Att just en av hennes söner till slut skulle segra i maktkampen kunde inte ha förvånat någon. Men med en hänsynslöshet som till och med skrämde hans samtid krossade Birger Magnusson maffiaväldet för all framtid. Och de lagar han stiftade om hemfrid, kyrkofrid och kvinnofrid blev rikets norm för 600 år framåt. Historien känner honom som Birger Jarl, Stockholms grundare och Sveriges skapare. Men sagan om Birger är...

Marcus Albrektsson

2023-12-30

Kerstin Björk

2022-03-05

Min favorit bland Guillous verk. Rekommenderas!

Elin Björnsson

2020-08-13

Kan starkt rekommenderas

Bettan_bokprataren

2018-04-18

Hela serien är så bra om man gillar historiska romaner är denna ett måste.

Linda Billström

2017-01-15

Malin Sundman

2016-06-02

Tycker den var bäst av de tre i serien eftersom jag är mer intresserad av relationer än krigsscener.

Pierre Staag

2011-09-25

Uppriktigt sagt, läs de tre första böckerna. Låt bli den här!

Love F

2011-07-01

För bra, javisst, det ingår lite i Guillous böcker. Men ibland är det kul att läsa om den störste, bäste, vackraste och inte minst dygdigastes kamp för rättvisan. Sen ingår ju en hel del spänning, drama och humor, sånt som förnöjer.

Mel Stor

2011-03-02

Återigen: han är FÖR bra och speciell. Ännu lite tråkigare, lite intetsägande på vissa stycken ("jaha, och?") än de två tidigare böckerna.
Jan Guillou är verkligen inte en av mina favoritförfattare.

Elin Stenblom

2011-02-20

Guillou kan skriva med hjärtat, inte bara med avtryckarfingret!

Johanna Ersson

2011-01-07

Spännande, händer saker hela tiden. Det tog inte mer än tre veckor att läsa hela serien