Arvet efter Anne Boleyn

Gregory, Philippa

| 2008

En historia om tre kvinnor som försöker överleva i det farligaste hovet i Europa ... År 1539 i England. Henrik VIII börjar bli gammal och sjuk. Han har haft tre fruar men han har bara en arvinge, ett spädbarn. Han måste gifta sig igen och nu är det den unga Anna av Kleve som är föremål för kungens uppvaktning. Anna av Kleve gör allt för att komma ifrån sin tyranniske bror, hon vill till och med gifta sig med den sjuke tyrann som avrättat och avsatt sina tidigare hustrur. Anna kommer till England utan att kunna språket och hamnar i ett hov fyllt av intriger. Hennes förtrogna blir hovdamerna Katarina Howard och Jane Boleyn. Jane Boleyn är veteran vid hovet och en mästare på att finna och sprida information. Hon får i uppdrag att se till att hennes släkt, som hamnat i vanära efter halshuggningen av Anne Boleyn och Janes make George, nu får upprättelse. Och när kungen börjar titta beundrande...

Helena Almqvist

2012-12-03

Bästa jag läst på länge! Den har allt! Romantik, spänning och historia!

Jessica Lundh

2012-08-29

Ok bok men inte lika bra som dom andra.

Izabela Horn

2012-07-04

Lika bra som alla andra böcker skrivna av Philippa Gregory .

Jag gillade även denna bok om det kungliga hovlivet i England på 1500-talet =)
Jag kan även rekommendera Gregory´s andra böcker om det Engelska hovet =)

Elisabeth E

2010-05-18

Enligt mig är det här den bästa av Gregorys böcker om Tudors England hittills. Jag har bara läst "Den Första Hustrun" och "Den Andra Systern Boleyn" tidigare.

Anna av Kleve, Katarina Howard och Jane Boleyn är de tre kvinnorna som berättelsen cirkulerar kring. Kung Henrik VIII är den stora skuggan i alla deras liv. Han nämns som nästan sinnessjuk, galen och med ett nyckfullt humör. Man får aldrig följa berättelsen ur Henrys ögon utan bara genom Anna, Katarina och Jane.

Som den historieintresserade person som jag är lyckades jag hålla mig ifrån att kolla upp de tre huvudpersonerna i förväg, för att inte förstöra själva historien som jag läste om. Annas porträtt kändes mest omsorgsfullt, Katarinas inte riktigt lika bra som Annas. Det kändes som att Gregory förlitade sig på att man kommer ihåg Jane från "Den Andra Systern Boleyn".

I alla fall så rekommenderar jag den varmt och speciellt om man är intresserad av Henrik VIIIs England :)

Betyg 3.5.

Elisabeth E

2010-05-18

Spännande och bra berättat om tre kvinnor vid Henrik VIII:s hov.

2010-02-19

En grym och sjuk tyrann och ingen vågar ingripa. Två tredjedelar var riktigt intressant. Katherine Howard får jag inget grepp om. Hon var 16 år när hon halshöggs.

Älskar dessa böcker om englands kungahus på 1500-talet!

Mrs Gedal

2009-10-11

Intressant, skrämmande och lite spännande. Man är glad att man inte ingår i Henrik VIIIs hov!

Bellan

2009-07-11