Arv och miljö

Hjorth, Vigdis

en lysande bok om skuld och förlamande livslögner där sanningen avtäcks långsamt MMMMM / Bäst just nu i M-magasinNär jag slår igen norska Vigdis Hjorths roman Arv och miljö är jag på samma gång utmattad och upprymd. Det är den sortens text som lämnar mig med känslan att det var precis så här den måste skrivas, med det här språket, i den här formen. // Och vilken skicklig författare hon är, Vigdis Hjorth! Svenska Dagbladet "Att ingen av er någon enda gång har frågat mig om min historia, har jag upplevt och upplever jag som en stor sorg." Så skriver Berglijot i ett mail till sina systrar, efter det att en häftig diskussion om förskott på ett arv har blossat upp. De är fyra syskon, och föräldrarna har nu meddelat att de två yngsta döttrarna ska särbehandlas och få ärva mer. Under bråket om arvet pulserar en långt mer smärtande nerv. Det handlar om...

En berättelse som griper tag i dig. Om ärr som inte försvinner ställt mot livslång förnekelse. Plågsamt känslosam läsning. Nära toppbetyg.

"Kelar jag med mitt ärr?" Vigis Hjorts bok växer efter läsningen och stannar kvar. Den kelar definitivt inte med läsaren, utan trampar runt i det traumatiska såret, övergivenheten och självförebråelserna, till synes utan slut. Men ändå inte. Det TAR bara sån tid detta⏳🤕🤕

Överhypad. Temat är både förutsägbart och uttjatat i nordisk konst: sexuella övergrepp i barndomen som skapar lojalitetskonflikter mellan syskon och föräldrar. Hade varit bättre med ett mer poetiskt språk, men tyvärr är det torftigt.

Lysande, stark och skickligt skriven!

Solveig Andersson

2018-10-12

Fängslande isländskt relationsdrama med ett mycket skickligt och totalt okonstlat språk som fastnar direkt hos läsaren. Läs den!