Arton grader minus

Ahnhem, Stefan

| 2017

En bil kör ut över kajkanten i Helsingborgs hamn efter en våldsam biljakt. När föraren obduceras visar det sig att han redan varit död i två månader och under den tiden hållits nedfryst. Det är upptakten till Fabian Risks första stora utredning sedan händelserna i Offer utan ansikte två år tidigare. En utredning där han kämpar mot klockan för att finna lösningen innan nästa offer hamnar i frysen.

Anna Liljenby

2021-10-04

2021-03-10

Det är bara en månad sedan jag läste förra boken i den här serien, som utspelar sig före första delen så det som fortsätter i Arton grader minus var det ett par år sedan jag läste början på. Låter det krångligt? Det är det inte. Egentligen. Ett problem som jag tycker mig ana är dock att det nog inte är meningen att man ska läsa de här böckerna alltför tätt inpå varandra. Det är väldigt mycket samma likadant och det blir ju ganska tydligt när man fortfarande minns den förra boken.

Vi är i alla fall tillbaka i Helsingborg och det gläder mig. Inte för att jag har varit där speciellt många gånger, men tillräckligt för att få ganska tydliga bilder. Besök i Helsingör blir det också, för det är där Dunja jobbar nu. En fundering jag har om detta är om det alltid ska hänga ihop med ett fall i Danmark. Det kommer ju att bli krystat efter ett tag. Eller redan nu faktiskt. Även om kopplingen är lite annorlunda den här gången.

Jag tycker det är tråkigt att det verkar som att många författare tror att de måste skruva till det in absurdum och ta död på motsvarande en mindre by för att sticka ut i deckarfloden. För mig har det helt motsatt effekt och blir på tok för mycket. De flesta verkar göra precis så här och har så gjort de senaste åren. All trovärdighet försvinner och även om inte allt behöver vara sannolikt så vill jag kunna tänka att "Ja, det här skulle ju kunna hända i verkligheten. Vad läskigt." Nåväl, fjärde delen är redan inplanerad för läsning i mars. Vi får helt enkelt se vart det tar vägen.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text https://bokslut.blogspot.com/2021/03/arton-grader-minus-av-stefan-ahnhem.html

Angie J

2020-12-20

A H

2020-06-06

Verkligen spännande. Nu nästa bok!!

Linda

2020-03-11

2020-02-05

Jag måste tillstå att jag gillar Ahnhems serie om Fabian Risk och Dunja Hougaard även om Dunjas roll i denna bok är lite mindre och mer tillbakadragen. Sidospåret med Fabians son Theodor var den minst intressanta i boken. Handlingen känns ofta överdriven och lite konstruerad men det bryr jag mig inte om. Det är spänning på topp och välskrivet. Jag gillar det.

2019-01-22

Bättre än den förra även om den här började så segt att jag trodde den skulle vara sämre. Den tog sig och blev rätt spännande i slutändan. Och det som spretade från början knöts ihop rätt fint. Lite onödigt våldsam kan jag dock tycka.

Anne Hansson

2018-10-21

Ännu en gripande bok men lite overklig, lite mycket om Risks privatliv

Jeanette Eriksson

2018-05-10

den är läsvärd, men inte en bok som jag "kommer ihåg" "längtar" till, så tyvärr är det någonting som saknas, vet inte riktigt vad......

Helena Carlsson

2017-12-07

En riktig bladvändare!

Helena Rasmusson

2017-09-09

3- får den här boken! Inte lika bra som dom två först i serien!

A Bookaholic Swede

2017-09-03

Arton grader minus är den första boken jag har läst i Fabian Risk serien, men jag har hört mycket gott om serien. Nu är det alltid lite vanskligt att börja läsa mitt i en serie, men har man tur så är boken lätt att komma in i och man blir intresserad av att läsa föregående böcker. Arton grader minus handling var intressant i och med att det första offret de hittar har varit död i 2 månader men att någon har använt sig av hans identitet under den tiden. Frågan är har detta hänt tidigare och kommer det hända igen? I Danmark kämpar Dunja Hougaard med att anpassa sig till sitt nya jobb. Efter att ha förfalskad sin chefs namnteckning miste hon sitt jobb och blev degraderad. Men, kanske kan hennes nya fall få henne på fötter igen?

Arton grader minus är en intressant bok, men jag hade vissa svårigheter med boken, och det allra största var att jag fann karaktärerna en aning flata och ointressanta. Hela delen med Dunja Hougaard kändes i stort sett som en helt annan bok och det var första på slutet som en viss koppling anknöts till fallet i Sverige, eller snarare till Fabian Risk. Och sorry, men Dunja och hennes ex-chefs vendetta mot henne känns som gammal skåpsmat och ett till synes ointressant sådant. Då var fallet med den nedfrysta kroppen mer intressant, men den delen av boken förstördes också en aning av det tråkiga sidospåret med Fabians son Theodore som till sår dela ömkade sig.

Allt i allt, inte en helt perfekt bok, men jag gillar sista delen av boken när allting började dra ihop sig och intressant vändningar i handlingen uppstod.

Karin Johansson

2017-08-29

Jag gillar denna boken starkt.

Jan Banan

2017-03-30

Rätt spännande men på gränsen till kliché, ja nästan lite blajig på sina ställen. Snäppet intelligentare än Kepler böckerna men inte mycket mer.

2017-01-15

Arton grader minus är den tredje fristående delen i serien om Fabian Risk. Den första boken heter Offer utan ansikte, och den andra boken (som utspelar sig innan den första boken) heter Den nionde graven. Länkar till mina recensioner av böckerna.

Jag tyckte mycket om dom två första böckerna, och jag tyckte även mycket om den här tredje fristående boken.

Välskriven, spännande, tjock men lättläst. Och jag ser verkligen fram emot kommande böcker i serien.

Rekommenderas absolut. Men läs helst de två tidigare böckerna först.

Marina Pedersen

2017-01-02

Super

Kim Lundblad

2016-10-27

Denna, hans 3:e bok, överträffar faktiskt hans 2 första. Riktigt jaevla bra.