Artemis Fowl 2

Colfer, Eoin

Från säkra källor inom PYSS (PolisiäraYtSpaningsStyrkan) har vi fått veta att Artemis Fowl är tillbaks, lika kriminell och genialisk som aldrig förr. Vi vill inte avslöja för mycket, men vår källa indikerar att Artemis och vättarna samarbetar den här gången! Det är dock helt klart att flera kända namn återfinns i det nya äventyret. Holly, Butler, Foaly och många fler dyker upp på jorden igen under hösten och Mulch Diggum får rycka in... och göra skitjobbet som vanligt!

Innan jag började bokblogga så hade jag aldrig hört talas om Artemis Fowl, men efter några år så pratade alla om honom. Som jag minns det i alla fall. På den tiden var jag inte så nödbedd utan jag gav mig ut på jakt efter den här fantastiska science fiction-serien. Efter vad alla sa. På bokrean 2014 hittade jag sex av de åtta delarna (några veckor senare hittade jag ytterligare en). Nästan tio år senare är det då dags att läsa första delen, Artemis Fowl.

Mitt första möte med honom blev kanske inte så bra som jag hade hoppats. Det största problemet var nog, återigen, felställda förväntningar. Jag förväntade mig science fiction. Det jag fick var fantasy. En genre som visserligen är släkt med science fiction, men inte passar mig alls lika bra. Här finns vättar, tomtar, troll, dvärgar, svartalfer, kentaurer ... och så vidare.

Artemis Fowl tog sig ändå rejält mot slutet så på något sätt ser jag ändå fram emot att läsa nästa bok. Det vore förmätet av mig att klaga på att den är lite åt det barnsliga hållet, den är ju ändå menad för åldern 9-12 år.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2024/02/bok-artemis-fowl-av-eoin-colfer.html

Anton Johansson

2014-04-25

En något vuxnare och betydligt smartare "The Spiderwick Chronicles". Lite för barnslig för min smak, men tillräckligt fyndig och precis lagom kort för att förtjäna en rekommendation.

Jag hade älskat dessa böcker som barn. Skönt att slippa en skenhelig världsräddande huvudperson. Fyndigt och kul med de moderna vättarna. Ibland kan mitt vuxenjag reagera på att det är väl mycket vapen, men så minns jag att jag själv gjorde ett specialarbete om ninjornas beväpning när jag var tio år...

Frida Niss

2009-06-14

Älskar ju den här och resten av böckerna i serien! Alla är så jädrans smarta att man blir avundsjuk, dialogen är skitkul oftast och karaktärerna är så välskrivna att man älskar dom alla. Relationerna i boken är dessutom grymt roliga: det är upplagt på klassiskt sätt med en massa motsatser som måste samarbeta för att de är de bästa på vad de gör. En favorit.