Arseniktornet

Ragde, Anne B

| 2010

Ny bok av succéförfattaren till Berlinerpopplarna Den norska succéförfattaren Anne B. Ragde blev med Berlinerpopplarna ett välkänt namn på den svenska litteraturscenen. Hennes kritikerrosade roman Arseniktornet (utkom 2001 i Norge) är en imponerande släktkrönika i 1900-talets Danmark.Drömmen om ett liv i lyx och flärd driver den unga Amelie från det lilla fiskeläget till mellankrigstidens dekadenta Köpenhamn. Hon får plats som varietédansös och spås en lysande framtid inom teatern. Tills man upptäcker att hon är gravid och hon tvingas avbryta sin karriär för att gifta sig med porslinsmålaren Mogens. Flera decennier senare nås dotterdottern av beskedet om Amelies död, en händelse som inte bara för generationerna närmare varandra utan även öppnar den Pandoras ask som är familjens hemligheter.Arseniktornet är i lika stor del en berättelse om tre generationers kvinnor,...

Frida Lönnberg

2018-01-12

Boken är egentligen inte dålig men på slutet längtade jag mest efter att den skulle ta slut så jag fick läsa något nytt.

2014-04-05

Angela Kovacs läser och gör det också väldigt bra! Boken är relativt intressant den första timmen, men sen blir den enbart tråkigare och tråkigare och tråkigare...Inget jag direkt kan rekommendera!

Josefine Ejebjörk

2013-01-24

Den började bra, och intressant upplägg men mot slutet tappade jag intresset mer och mer.

2013-01-14

Helt okej. Spännande ibland och lite tråkigt när den bytte handlingen gick över till en annan person men ändå intressant.

Klinga

2012-12-29

Riktigt bra berättelse. Vissa delar slukar jag medan jag skummar andra. Därför blir det en trea. Alla personerna i romanen griper inte tag lika mycket. Men en stor berättelse är det. Ännu ett vittnesbörd om hur utsatta kvinnor i alla åldrar har varit genom historien. Det finns "offer" bland både kvinnor och män men kvinnor har generellt dragit ett tyngre och mörkare lass.

Marie Bonnevier

2012-07-28

Blev ruskigt besviken när jag läste den här boken. Hade förväntat mig en positiv läsupplevelse eftersom jag gillade Berlinerpopplarna. Kan inte rekommendera den här boken alls, tyvärr.

Emma

2012-02-19

En helt okej bok som började riktigt intressant men blev seg framåt slutet. Idén är bra, man får följa familjen bakåt i tiden och får reda på vad som har hänt under generationerna fram till att mormodern växte upp. Jag tycker att författaren skriver bra men att hon inte kan knyta ihop historien.

Ingrid Herrström

2011-10-04

Intressanta personer och dito historia.

2011-09-13

En stark berättelse. En släktkrönika från 1900 talets Danmark. Lite ojämn men mestadels riktigt bra. En tuff tid att växa upp i första halvan av 1900-talet. En stark 3:a i enligt min smak.

Anitha Ronnersjö

2011-08-14

Boken börjar med att Therese blir upprings av sin mor som gladeligen berättar att Thereses mormor Amelie har dött, vilket inte gläder henne då hon har varit fäst vid sin mormor. Hon funderar kring hur hon och hennes mamma kan ha så extremt olika uppfattningar om Amelie. I texten får vi sedan följa mormodern, och till viss del även mamman, genom livet och tanken är väl att vi därigenom ska få förståelse för deras handlingar. Vi får följa mormodern från hennes hemby och där henens far finns till Köpenhamn där karriären finns. Karriärdrömmar som går i kras då Amelie förstår att hon är gravid. Amelie vädjar till sin största beundrare, porslinsmålaren Mogens, att hjälpa henne. Mogens som är förälskad går med på att gifta sig med Amelie trots att hon är gravid med en annan man. Efter dottern Rubys födelse får Amelie aldrig chansen att återgå till scenen. Amelies saknad av att stå på scen gör henne bitter och för sin dotter känner hon endast förakt. Dottern har, enligt Amelie sett att se det, förstört allt genom att bli till.
Det är en tragisk historia om fattigdom, övergrepp och falskhet som är fängslande tidvis och rätt gnälligt tråkig tidvis.
Men - jag sjunger mig igenom boken ???. Jag är från topp till tå?? och det är ju ett plus förstås

Marie W

2011-07-13

En jättefin bok som jag sträckläste! Rekommenderas!

Maria Nordström

2011-07-09

Inte lika bra som "Berlinerpopplarna".

Eva Bohman

2011-02-11

Härliga livshistorier men dåligt slut.

lotte sigurd

2010-11-20

Jag har själv en jylländsk mormor född i slutet av 1800-talet och en mor uppväxt i 20- och 30-talets Köpenhamn så jag slukade alla historiska detaljer med njutning. Tycker att Anne B Ragde är en av våra riktigt stora episka författare.

Uppläsaren var bra,,annars var det inget som fastna

Ragde skildrar allt ifrån karaktärer till porslinsmåleri på ett vackert och detaljerat sätt. Allteftersom man läser växer karaktärerna och man dras med in i deras levnadsöden. Det är fashinerande att vi som läsare får lära känna personerna och därmed får en stor förståelse och sympati inför deras val i livet, medan karaktärerna förblir ovetande om varandras öden och varför de gör som de gör. (torgbloggen.blogspot.com)

Camilla Eriksson

2010-08-08

En av dom sämsta jag läst för seg,orkade aldrig läsa ut hela boken.

Ullis N

2010-07-16

Ragde har skrivit en generationsroman, men inte från den äldsta till den yngsta och inte heller har hon varvat historisk och nutid. Hon har istället beskrivit verkligheten ur det vuxna barnbarnets perspektiv, sen mammans och till sist mormorns.

Ett intressant berättargrepp, men det har gjorts förut - av Nancy Huston och hon gjorde det mycket bättre.

Tarja Ahlgrén

2010-07-02

Det börjar så bra. Triangeln mormor, mor och flickebarn. Mormor, hatad av sin egen dotter, älskad av dotterdottern. Här finns så mycket att ta. Men när författaren går vidare och berättelsen så småningom omfattar hela släkten tappar jag intresset. Och författaren skärpan.

Pia Stendahl

2010-06-01

Arseniktornet skildrar en tragisk historia om övergrepp, fattigdom och krossade drömmar. Boken visar tydligt att människors beteenden ofta har en förklaring, i nutid eller i det förflutna, men den påvisar samtidigt att förklaringen för den skull inte är någon ursäkt.

Ragde är bra på att beskriva Amelies och hennes dotter Rubys dysfunktionella relation och hur denna dysfunktionalitet har gått i arv till Rubys och Therese relation. Jag uppskattar att författaren inte pådyvlar något fördömande av kvinnornas beteende. Ragde överlåter till läsaren att ta ställning.

Jag kan inte låta bli att leka med tanken på vad Ruby skulle känna inför sin mamma om hon hade fått chansen att veta det läsaren får veta. Jag tror att hon skulle se på sin mamma med lite blidare ögon.

Jag tycker att Arseniktornet är en fängslande bok som är lite mer djuplodad än Berlinerpopplarna men den är inte riktigt lika lättillgänglig och når inte riktigt upp till samma klass.

Läs gärna fler ljudboksrecensioner på www.bokbrus.se.
/Pia

2010-04-28

I augusti 2008 läste jag alla tre böckerna i Anne B. Ragdes trilogi: "Berlinerpopplarna", "Eremitkräftorna" och "Vila på gröna ängar". Jag gav dom alla tre 4,5 i betyg, och dom var helt fantastiskt bra.

Dom tre böckerna skrev Anne B. Ragde åren 2004, 2005 och 2007. Den här boken, "Arseniktornet" skrev hon redan 2001, men den har inte varit översatt till svenska förrän nu, 2010.

"Arseniktornet" var också en mycket bra bok. Kanske inte lika bra som trilogin, men ändå mycket bra. Den utspelar sig i Danmark, och handlar om livet för tre generationer kvinnor under nittonhundratalet.

Boken var mycket fängslande, spännande, underhållande, välskriven, medryckande och bra. Så jag kan varmt rekommendera den.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)