Ärren vi bär

Engvall, Caroline

| 2017

Runt om i Stockholm hittas unga flickor döda. Citypolisens Ulrika Stenhammar har just kommit tillbaka från en sjukskrivning och får i uppdrag att utreda dödsfallen som vid en första anblick liknar självmord. Samtidigt blir journaliststjärnskottet Lovisa Ling dödshotad för sina provocerande artiklar om flyktingkrisen och mäns våld mot kvinnor. Tillsammans lägger Ulrika och Lovisa ett pussel som ingen annan vill se: flickorna har inte begått självmord av egen vilja. Men Lovisa bär på egna hemligheter, och när hon och Ulrika tar upp jakten på den hänsynslösa förövaren hamnar hon snart i en situation som kan kosta henne livet. Ärren vi bär är första delen i trilogin om Ulrika Stenhammar och Lovisa Ling. Caroline Engvall debuterade 2008 som fackboksförfattare med biografin 14 år till salu, som såldes i mer än 200 000 exemplar (inbundet och pocket). Sedan dess har hon ägnat stora delar av sin...

Linda Vanil

2022-12-14

Så bra men oerhört obehaglig. Tycker om huvudkaraktären!

2021-07-26

Lite som Karin Alfredssons böcker. Viktiga ämnen som alla borde sätta sig in i och förstå. Litterärt är det dock något som saknas. Stark 2:a

Maria Jacobsson

2020-08-03

Ett viktigt ämne med ungdomar som uppvisar ett självskadebeteende som vuxenvärlden inte förstår. Boken är stundtals riktigt otäck. Det märks att författaren har djupa kunskaper om ämnet, men förmår inte fullt ut väva in detta i en berättelse som engagerar mig, tyvärr.

Bokslukerskan 93

2019-04-18

Yes! Högt aktuellt ämne. Jag själv brinner för psykisk ohälsa, misshandel, övergrepp, prostitution. Författaren skriver historien som mycket väl kan vara baserad på verkliga händelser, då detta faktiskt sker idag, i Sthlm. Hon skriver på ett rått sätt som får alla som vill blunda att tvingas att se. Ser fram emot resterande böcker!!

Per Harbeck

2019-03-23

Väldigt obehaglig men viktig bok, för även om handlingen är fiktion så händer övergrepp på barn i verkligheten. Engvall har gjort en deckarhistoria som verkligen inte duckar för råheten, hon lägger fram det precis som det är i verkligheten. Jag fick ett fler tag gånger lägga i fån mig boken och hämta andan, få ordning på tankarna. För även om Jocke i boken är skadad av allt elände han sett i olika krig så förstår jag hans handlingar. Nu bara väntar man på de andra två böckerna i denna trilogi.

Bra bok 😀😀

Rebecca Krantz

2018-04-15

Med nackhår som reser sig och en klump i magen är jag efter några sidor indragen i Ärren vi bär. En bok som griper tag och som får mina tankar att snurra fortare och fortare. Dels för att försöka sortera spänningen i boken som finns från första till sista sidan. Dels tankar om hur rå och brutal verkligheten på nätet och i verkligeheten är, för en massa barn och ungdomar som dras in i sexhandel. I Sverige och i resten av världen. Jag önskar att det vore fiktion rakt i genom boken, men alltför mycket är tyvärr verklighet. Vilket gör boken i mitt tycke än bättre. Den är spännande och rå, men inger också hopp genom de i boken (och verkligheten) som är beredda att ta risker utöver det vanliga, för att rädda de som skriker på hjälp i det tysta. Läs den, sprid ordet och bidra till att göra skillnad till det bättre!

2017-07-28

Otäck, och ändå så bra. Man vill egentligen inte veta, men det går inte att sluta läsa. Välskriven. Jag ser fram mot de kommande två delarna.

2017-06-18

Boken Ärren vi bär, är Caroline Engvalls första skönlitterära bok. Det är den första delen i en planerad trilogi om polisen Ulrika Stenhammar och journalisten Lovisa Ling.

Författaren har tidigare gett ut fem dokumentära böcker, varav jag har läst fyra av dom. Länkar här till mina recensioner av dom. 14 år till salu, Tatuering, Skamfläck, och Skuggbarn. Och här är en länk till den femte boken, Virutell våldtäkt, på förlagets hemsida, som jag inte har läst.

Ärren vi bär är en roman, men baserar sig ändå på verkliga händelser. Caroline Engvall ägnar ju stor del av sin tid åt kampen mot sexuellt utnyttjande av unga, så det mesta i den här boken har hänt i verkligheten. Och det är ju det som gör att boken blir så bra, men också att den blir så hemsk.

Boken är mycket viktig, och väldigt bra. Och jag rekommenderar den absolut, precis som jag rekommenderar författarens tidigare utgivning. Jag kommer absolut att läsa dom kommande delarna i trilogin.

Jelena Ramert

2017-06-01

Wow, vilken bok! Sååååå bra, otäck och ger en massa tankar! Det var svårt att sluta läsa när man väl börjat!
Tack för att du skriver om dessa viktiga saker som sker i vår värld! Vi måste alla vara/bli uppmärksamma på hur barnen runt omkring oss mår! Det är vårt ansvar!
Ser redan fram emot nästa bok... gissar att Mikael B kommer fortsätta vara med...?

Alexia Rahm

2017-05-31

Det här är en bok som är omöjlig att lägga ifrån sig. Den är välskriven, spännande och berör på djupet eftersom händelserna i boken baserar sig på verkliga händelser.

Boken påminner oss om hur otroligt viktigt det är att prata med våra barn, fråga hur de mår, fråga vilka de pratar med på nätet, visa att vi bryr oss och att vi finns där oavsett vad. Det här ämnet får ingen blunda för.

Virena Andersson

2017-05-29

Jag som har otroligt svårt att läsa blev fångad av berättelsen från första ordet och kunde inte lägga ifrån mig boken innan den var slut. Förutom en otroligt bra skriven bok är det ett ämne som är så otroligt viktigt att belysa. Att genom fiktion beskriva verkliga händelser om hur organiserade brottslingar utnyttjar och utpressar våra barn och ungdomar rätt in i det mörkaste mörker. Det viktigaste budskapet är att dessa grymma förövare är precis vem som helst. Det kan vara din kollega på banken, i skolan, eller vilket jobb som helst. Den här boken bör alla läsa för att få upp ögonen och kunna göra skillnad!

Virena Andersson

2017-05-29

Maria Lundstål

2017-05-22

Ett ämne vi inte får blunda för och en spänning som gör att man vill läsa vidare.

Karolina Jonsson

2017-05-20

En fruktansvärd historia men så viktig att få läsa. Det är så svårt att tänka sig att sådan här brottslighet verkligen sker på riktigt och jag är glad att Caroline tar upp ämnet och gör en kriminalroman av det. Jag hade själv inte koll på att det sker i så stor utsträckning med en sådan organiserad kriminalitet, men nu har jag fått upp ögonen för det och då kan jag åtminstone anmäla om jag skulle råka se något tecken på att någon är utsatt. Vad gäller själva berättelsen i fråga hade jag svårt för att få mig en ordentlig bild av huvudkaraktärerna, jag fastnade inte riktigt för dem och fick ingen tydlig bild av vilka de var som personer. Med det sagt så tycker jag att det är en riktigt bra och fängslande bok, det är nästan så en mår illa under tiden en läser. Dessutom är det första boken i en triologi, jag kan inte ens tänka mig vad som väntar i fortsättningen av historien...

Skrämmande, spännande och skickligt skriven!