Arra

"Hittills hade Arra levt ett lyckligt, omedvetet liv med sin skog och sin bck och sina snger. nd hade inom henne funnits en lngtan efter att ngon skulle se p henne. Men nu d blickarna kom gjorde de ont. Hon vred huvudet t sidan och frskte gmma sig bakom manen av svart hr. Denna lilla rrelse var fr de andra beviset p att hon var ofrdig, konstig.En flytande, andlst spnnande historia om den stumma flickan Arra som vxer upp fraktad och bespottad i sin faders hus. Det r en klassisk fantasyberttelse om en outsider som gr bde en inre och yttre resa; flytten bort frn hemtrakterna och ut i vrlden, samt utvecklingen frn flicka till kvinna, upptckten av de inre magiska gvorna samt bemstrandet av dem. Och mtet med krleken. Svrigheterna r parallellt individuella och nationella, som det ska vara. Redan i sin frsta bok De nnu Inte Valda skrev Turtschaninoff finlandssvensk...

Malin H

2017-03-12

ganska briljant framskrivning av en karaktr som inte passar in dr hon fds men r menat fr stora saker. klassisk utgngspunkt i fantasy liksom. men hur turtschaninoff skriver om klass, kn och arbetsdelning mitt i en bra historia = skickligt!

Linda slund

2010-12-22

Kallas fr klassisk fantasy i beskrivningen, och jag skulle vilja sga att den i mngt och mycket r en utbroderad folksaga, bde i berttandestil och i innehll. Den gr frn hrd "finsk" barndom till sagostmning med en kvinnlig hjltinna. Det finns sm detaljer i den som jag gillar mycket, terkommer nog till det i ett inlgg i bloggen. Det blir en fyra i betyg, fr den r annorlunda och vxer i mitt minne.

Jenny Li

2010-12-07

Hade ondligt svrt fr den hr boken - utan att riktigt kunna sga varfr. Den knns mig bara vldigt opersonlig och lngrandig - och inte s "fantastisk" som jag tycker att fantasy ska vara fr att leva upp till sitt namn.