Around the World in Eighty Days

Verne, Jules

| 1958

Jules Verne's career as a novelist began in 1863, when he struck a new vein in fiction - stories that combined popular science and exploration. In "Around the World in Eighty Days", Phileas Fogg rashly bets his companions GBP20,000 that he can travel around the entire globe in just eighty days - and he is determined not to lose. Breaking the well-established routine of his daily life, the reserved Englishman immediately sets off for Dover, accompanied by his hot-blooded French manservant, Passepartout. Traveling by train, steamship, sailboat, sledge, and even elephant, they must overcome storms, kidnappings, natural disasters, Sioux attacks, and the dogged Inspector Fix of Scotland Yard to win the extraordinary wager. Combining exploration, adventure, and a thrilling race against time, "Around the World in Eighty Days" gripped audiences upon its publication and remains hugely popular to this...

Lars B.

6w

En stunds trevlig förströelse, mästerligt inläst av Peter Haber.

W

Weronica

2022-12-23

Intressant bok om en spänannde resa.

Matilda Persson

2022-02-09

Som alla andra äldre böcker tycker jag att Jorden runt på 80 dagar är rätt långsam och seg, men handlingen är i grunden bra! Problemet är väl när Jules Verne gör om boken till en historisk geografibok och snöar in på hur olika järnvägar byggdes och vad det kostade att bygga dem. Men boken är ju över 150 år gammal så för vissa är det kanske intressant hur järnvägsbygge fungerade på den tiden...

Mikaelita Bovalius

2021-01-09

Hus 7, Saville Row, Burlington Gardens. En mycket märklig kuf. En elefant som han betalar 4 miljoner för i dagens valuta, alltså 2000 pund år 1872. Denna dyrgrip till jättedjur köper den excentriske och mystiske kufen för att ge ett exempel. Den också väldigt generöse klubbmedlemmen. Han tilltalas Phileas Fogg. Detta elefantköp gör han på en äventyrlig och mysig resa runt jordens alla hörn, eller främst genom Asien, men även genom Nordafrika, USA och Europa. Ett vad på 80 dagar, där läsaren får heja på och hoppas att han hinner och vinner vadet.

I hälarna efter sig har han detektiven Fix, som jagar honom då han misstänkts för en stor pengastöd. Detta blir som en ovass tigertand som flåser läsaren i nacken. Boken vore ingenting utan Phileas charmige, klantige och pratsamme betjänt Passpartoe. Han råkar ständigt ut för trubbel och hans husbonde får därför ständigt öppna pengapungen och betala för denne fransman. Deras ömsesidiga respekt och kärlek till varandra är ljuvlig. Även den indiska Aoda får följa med på ett hörn av resan. Egentligen den enda kvinnliga gestalten i denna story.

Jules Vernes skriver äventyrligt, lustfyllt och framför allt mysigt. Jag lyssnade på detta verk som ljudbok över julen, inläst av Peter Haber på Storytel. Vilken otroligt passande röst till denna teaterrika historia.

Detta är en lekfull äventyrsklassiker och den har inget dyft av att vara tung och trist. Det är med värme och kärleksfull glädje som jag lyssnade på nästa kapitel och sen på nästa kapitel och sen bara några minuter till innan jag mötte kudden.

Ayman Fares

2020-09-27

Mycket roande!

LouiseY

2018-11-08

En lagom lättläst bok om ett spännande äventyr, helt klart en läsvärd klassiker!

Pernilla Nilsson

2016-08-19

Genialisk! Det blev vårt sällskap (som ljudbok) under långa bilresor på husvagnssemestern. Ett utmärkt sällskap och fantastisk med tanke på när boken är skriven.
Rekommenderas.

Julia Billstein

2014-07-14

Väldigt bra, trots att den är skriven för så längesen är den fortfarande spännande och rolig! Och jag gillar udda karaktärer som Phileas Fogg.

Henrik Andersson

2014-06-29

Lättläst och underhållande. Bästa delarna är bitarna med satir över brittisk överklass men boken håller lågan uppe hela vägen in i mål. Välskriven och bra språkbruk tycker jag också.

D

David H

2013-04-30

Förtjänar helt klart sin klassiker-status. Spännande och lärorikt om geografi och historia. Peter Haber är perfekt som uppläsare.

Maria Nordström

2013-01-19

En riktig äventyrsbok.

En kul och ganska lättläst bok med korta kapitel och mycket bilder. Bra person- och miljöbeskrivningar men ibland kändes det som om författaren hade lite bråttom när han skrev. En del sträckor i resan nämns bara i förbifarten.

Hanna Dahlberg

2012-01-21

Hade glömt att boken var så bra. Peter Haber perfekt uppläsare.

Elisabeth Jönsson

2011-09-29

En charmig berättelse och en bok jag gärna läser om. Finns det inget annat hemma i bokhögen så läser jag gärna denna bok.

Josefine Ejebjörk

2011-08-04

Läste den som välidgt ung i en någon förenklad version, läst om den som äldre och den är fortfarande lika bra. Kommer också ihåg den tecknade serien som gick på TV som fick mig att längta till lördagsmorgonen!

2011-02-09

Spännande!