Around the World in Eighty Days

Verne, Jules

| 1958

Jules Verne's career as a novelist began in 1863, when he struck a new vein in fiction - stories that combined popular science and exploration. In "Around the World in Eighty Days", Phileas Fogg rashly bets his companions GBP20,000 that he can travel around the entire globe in just eighty days - and he is determined not to lose. Breaking the well-established routine of his daily life, the reserved Englishman immediately sets off for Dover, accompanied by his hot-blooded French manservant, Passepartout. Traveling by train, steamship, sailboat, sledge, and even elephant, they must overcome storms, kidnappings, natural disasters, Sioux attacks, and the dogged Inspector Fix of Scotland Yard to win the extraordinary wager. Combining exploration, adventure, and a thrilling race against time, "Around the World in Eighty Days" gripped audiences upon its publication and remains hugely popular to this...

Lars B.

2024-03-06

En stunds trevlig frstrelse, msterligt inlst av Peter Haber.

W

Weronica

2022-12-23

Intressant bok om en spnannde resa.

Matilda Persson

2022-02-09

Som alla andra ldre bcker tycker jag att Jorden runt p 80 dagar r rtt lngsam och seg, men handlingen r i grunden bra! Problemet r vl nr Jules Verne gr om boken till en historisk geografibok och snar in p hur olika jrnvgar byggdes och vad det kostade att bygga dem. Men boken r ju ver 150 r gammal s fr vissa r det kanske intressant hur jrnvgsbygge fungerade p den tiden...

Mikaelita Bovalius

2021-01-09

Hus 7, Saville Row, Burlington Gardens. En mycket mrklig kuf. En elefant som han betalar 4 miljoner fr i dagens valuta, allts 2000 pund r 1872. Denna dyrgrip till jttedjur kper den excentriske och mystiske kufen fr att ge ett exempel. Den ocks vldigt generse klubbmedlemmen. Han tilltalas Phileas Fogg. Detta elefantkp gr han p en ventyrlig och mysig resa runt jordens alla hrn, eller frmst genom Asien, men ven genom Nordafrika, USA och Europa. Ett vad p 80 dagar, dr lsaren fr heja p och hoppas att han hinner och vinner vadet.

I hlarna efter sig har han detektiven Fix, som jagar honom d han misstnkts fr en stor pengastd. Detta blir som en ovass tigertand som flser lsaren i nacken. Boken vore ingenting utan Phileas charmige, klantige och pratsamme betjnt Passpartoe. Han rkar stndigt ut fr trubbel och hans husbonde fr drfr stndigt ppna pengapungen och betala fr denne fransman. Deras msesidiga respekt och krlek till varandra r ljuvlig. ven den indiska Aoda fr flja med p ett hrn av resan. Egentligen den enda kvinnliga gestalten i denna story.

Jules Vernes skriver ventyrligt, lustfyllt och framfr allt mysigt. Jag lyssnade p detta verk som ljudbok ver julen, inlst av Peter Haber p Storytel. Vilken otroligt passande rst till denna teaterrika historia.

Detta r en lekfull ventyrsklassiker och den har inget dyft av att vara tung och trist. Det r med vrme och krleksfull gldje som jag lyssnade p nsta kapitel och sen p nsta kapitel och sen bara ngra minuter till innan jag mtte kudden.

Ayman Fares

2020-09-27

Mycket roande!

LouiseY

2018-11-08

En lagom lttlst bok om ett spnnande ventyr, helt klart en lsvrd klassiker!

Pernilla Nilsson

2016-08-19

Genialisk! Det blev vrt sllskap (som ljudbok) under lnga bilresor p husvagnssemestern. Ett utmrkt sllskap och fantastisk med tanke p nr boken r skriven.
Rekommenderas.

Julia Billstein

2014-07-14

Väldigt bra, trots att den är skriven för så längesen är den fortfarande spännande och rolig! Och jag gillar udda karaktärer som Phileas Fogg.

Henrik Andersson

2014-06-29

Lttlst och underhllande. Bsta delarna r bitarna med satir ver brittisk verklass men boken hller lgan uppe hela vgen in i ml. Vlskriven och bra sprkbruk tycker jag ocks.

David H

2013-04-30

Frtjnar helt klart sin klassiker-status. Spnnande och lrorikt om geografi och historia. Peter Haber r perfekt som upplsare.

Maria Nordstrm

2013-01-19

En riktig ventyrsbok.

En kul och ganska lttlst bok med korta kapitel och mycket bilder. Bra person- och miljbeskrivningar men ibland kndes det som om frfattaren hade lite brttom nr han skrev. En del strckor i resan nmns bara i frbifarten.

Hanna Dahlberg

2012-01-21

Hade glmt att boken var s bra. Peter Haber perfekt upplsare.

Elisabeth Jnsson

2011-09-29

En charmig berttelse och en bok jag grna lser om. Finns det inget annat hemma i bokhgen s lser jag grna denna bok.

Josefine Ejebjrk

2011-08-04

Lste den som vlidgt ung i en ngon frenklad version, lst om den som ldre och den r fortfarande lika bra. Kommer ocks ihg den tecknade serien som gick p TV som fick mig att lngta till lrdagsmorgonen!

2011-02-09

Spnnande!