Armstrong : Den första musen på månen

Kuhlmann, Torben

| 2017

För länge sedan hade en liten mus en stor dröm. Att förverkliga den krävde uppfinningsrikedom, list och, allra mest, mod. Allt detta hade Armstrong den första musen som reste till månen. En liten vetgirig mus betraktade månen genom sin kikare varje natt. Hans vänner var övertygade om att månen var gjord av ost och inte alls intresserade av att höra om hans vetenskapliga upptäckter. Armstrong bestämmer sig för att ta reda på sanningen och fattar ett stort beslut han ska bli den första musen på månen!Armstrong den första musen på månen är skriven och illustrerad av stjärnskottet på den internationella illustratörshimlen: tyske Torben Kuhlmann.

Gullis lästips

2020-02-03

För 50 år sedan var den första människan på jorden, men tänk om det i själva verket var en lite mus som var först på månen?

Armstrong är ett lättläst och spännade rymdäventyr som belyser att man ska tro på sig själv och att man är aldrig för liten för att våga.

Det är högläsningsbok som är en enastående vacker bilderbok fylld med fängslade och detaljrika illustrationer där vissa uppslag är som konstverk.

Denna lilla rymdhistoria om en modig och vetgirig liten mus är helt klart värd fem av fem möjliga stjärnor.

ARMSTRONG Den första musen på månen med text och illustrationer av Torben Kuhlmann (Lilla Piratförlaget AB, 2017) är en bok om en liten mus som har en stor dröm. Den lilla musen tittade varje natt på himlen och studerade månen. Han försökte sedan övertyga de övriga mössen i stan vad han hade kommit fram till - att månen är en jättestor stenkula. Men mössen ville inte lyssna eftersom att de var övertygade om att månen var en ost. Den lilla musen kände sig ledsen och ensam, men en dag kom ett brev... Mina pojkar och jag tycker att boken är jättebra! Det är en fin och spännande saga och illustrationerna är helt magiska! De är så fantastiskt fina och det är svårt att titta sig mätt på dem. Intressant fakta om rymdfartens historia i slutet är ett stort plus! Jag vill rekommendera ARMSTRONG Den första musen på månen till barn i åldern 5-10 år ungefär. En fin presentbok!