Armasjärvi

Engström, Thomas

| 2021

Välkommen till Nordmark, år 11 Efter Befrielsen. Syskonen Sofia och Erik har skilts åt. I Kiruna, där tillvaron ändå är bättre än på andra håll i det nya riket i norr, har Sofia mer att stå i än andra barn i hennes ålder. Vid sidan om skolan och arbetet på ett värdshus är hon spion åt säkerhetstjänsten. Sextonårige Erik har infiltrerat de mystiska hesekelianerna och hamnat på församlingens elitskola i Armasjärvi. Inte en dag går utan att han längtar efter att få återförenas med sin syster.  Armasjärvi är den spännande fortsättningen på Nattavaara (2020), som fick stor uppmärksamhet och hyllades av kritikerna. Trilogin om Nordmark utspelar sig i en nära framtid där pandemier och klimatkatastrofer slagit sönder samhället. Norrbotten har brutit sig loss från Sverige och styrs av en jarl som håller på att förlora greppet. På landet råder hungersnöd, och invånarna för en hård kamp...

Nina Gustafsson

2023-08-16

Fortsättningen om Nordmark ger en bredare bild av livet i den nya staten, från gatan till jarlen och vicejarlens liv och leverne.

2022-09-27

Känns ibland så realistisk att det är lite skrämmande. Tungt och dystopiskt, helt utan nåd.

Bokdjungeln

2021-11-02

Äntligen är del 2 här! Jag gillade verkligen den första delen av triologin och hade därför höga förväntningar på denna. Jag måste säga att jag inte blev besviken! Att författarna binder samman historien med dagsaktuella ämnen som covid-19 och klimathot gör att boken känns mer levande, vilket också kan kännas läskigt med tanke på bokens innehåll.
Har du inte läst den första delen i serien så tycker jag att du ska börja där för då förstår en bättre hur allt hänger ihop.
Nu återstår det bara att vänta tills del 3 kommer och jag kan knappt bärga mig.

Jenny Östensson

2021-10-27

Spännande vinkel med ändå fullt rimliga ”faktabeskrivningar” om framtiden. Tyvärr lyfter inte storyn riktigt. Många karaktärer och ingen självklar handling som får mig att vilja fortsätta läsa och vilja veta mer. Tar lite fart mot slutet för den som orkar ta sig så långt.

Är tydligen andra delen i en trilogi vilket jag inte var medveten om innan jag läste (lyssnade) på boken. Hade jag läst första boken kanske jag känt annorlunda med karaktärer och handling och satt ett annat betyg.