Arkeologdeckarna och julmysteriet

Höjer, Dan

Mysterier över hela världen väntar på att lösas, och arkeologdeckarna Marvin, Ramses, Neffi och hunden Farao är redo!Kusinerna ska vara hos knasige farbror Valdemar på jullovet. Som vanligt drar han med barnen på äventyr. Denna gång bär det av i supersnabb bil till Tyskland, där det dyrbara trekungaskrinet, med de tre vise männen i, håller på att bli stulet ? Ska barnen och Valdemar hinna stoppa tjuvarna i tid?Ett vinteräventyr med smarta uppfinningar, hög hastighet och mycket spänning.Specialutgåva med illustrationer i färg!Alltid fartfyllt, lättläst och kul! Populär serie av Dan Höjer, författare till succéserien Cirkusdeckarna. Arkeologdeckarna och julmysteriet är illustrerad helt i fyrfärg av Hedvig Häggman-Sund som illustrerat alla böcker om Arkeologdeckarna och även är känd Bamse-illustratör.

Vi får återigen möta syskonen Neffie och Ramses som har sällskap av hunden Farao. Utöver det består gänget av deras smarta kusin Marvin och deras vimsige farbror Valdemar. Lika mycket som Valdemar är vimsig så är han också en genial uppfinnare som drar iväg barnen på spännande uppdrag.
I denna boken med jultema spenderar barnen jullovet hos Valdemar och snart så sitter dom i en supersnabb bil påväg till Köln-kyrkan i Tyskland för att skydda det dyrbara trekungaskrinet mot ärkefienden Proffesor Grävberg och dennes småkorkade medhjälpare Einstein och Einstein.

Illustrationerna i boken är i färg och kompletterar berättelsen fint.

Jag köpte denna boken på bokmässan, och jag hann knappt komma innanför dörren hos min kusin på kvällen innan hennes döttrar slängde sig över den. Av alla mina inköp var det just julmysteriet de ville läsa, såklart! Så jag satte igång att läsa för M 7 år och L 5,5 år och vilka fantastiska stunder vi hade med boken! Varje gång vi slutade att läsa så gissade vi alla tre hur den skulle fortsätta nästa gång vilket det alltid fanns ett perfekt upplägg för. L 5,5 år som tidigare tänkt sig att bli ballerina som vuxen tyckte det var så roligt att hon nu tänker bli ballerina och författare!

Höjer väver in lagom mycket kluriga ord, några gånger fick jag fråga barnen om de visste vad de betydde för att sedan förklara. Bra avvägd.

En vanlig tanke jag får av lärorika böcker är att författare ofta blir lite för ivriga att få in så mycket fakta som möjligt i boken. Till den grad att berättelsen, spänningen och nöjet att läsa boken offras lite. Att den skönlitterära boken kommer för nära faktaboken. Men detta tycker jag att Höjer fixar finemang. Boken är lärorik och introducerar oss till mycket historisk fakta. Men berättelsen, spänningen och nöjet offras inte. Utan det är fortfarande en riktigt bra äventyrsbok som många barn förmodligen kommer ha svårt att sluta läsa.

Vi hade gärna sett fler kvinnliga karaktärer i boken, men tycker ändå det är bra att de karaktärer som finns är såpass varierande. T.ex Ramses är oftast lättskrämd och orolig oftast men får också vara lite modig ibland. Neffie är en frisk fläkt som verkar ha drag av adhd med huvudsakligen hyperaktivitet. Samtidigt som kusinen Marvin i sin tur är helt annorlunda från dom två. Så karaktärerna har en mångfald i sina personligheter och sätt att vara.
Alla huvudkaraktärer är vita, och förutom Neffie är alla övriga 6 huvudkaraktärer killar/män. Där tänker jag att man får bedöma själv vad man tycker, vi läser såpass varierat i övrigt att jag tycker det är helt okej. För böckerna är spännande, roliga och lärorika i övrigt. Arkeologdeckarna och julmysteriet passar finemang som en julklapp enligt oss!
Även om jag rekommenderar att läsa hela serien så fungerar den även att läsa fristående. Kusinens döttrar har ej läst Arkeologdeckarna innan men uppskattade boken mycket ändå.