Arkeologdeckarna och den underjordiska armén

Höjer, Dan

Följ med på äventyr! Mysterier över hela världen väntar på att lösas, och arkeologdeckarna Marvin, Ramses, Neffi och hunden Farao är redo!Sommarlovet börjar med en rivstart ? det bär av i raket till Kina! Skumma saker är på gång vid en av de största arkeologiska utgrävningarna. Flera av den berömda terrakottaarméns soldater är borta! Vem ligger bakom stölderna? Arkeologdeckarna hamnar huvudstupa i en galen jakt i hemliga gångar och i flygande fläng genom luften. Och vart har farbror Valdemar tagit vägen, förresten?Ännu en spännande och knasig historia med Arkeologdeckarna!

Den var bra för att det var en väldigt spännande bok. Den handlade om tre barn, en hund och gammal farbror som var i Kina för att kolla på den underjordiska terrakottaarmén, men... /Casper

Den här boken var helt okej att läsa. 3/5 poäng. Kusinerna ska vara med doms farbror och då blev 3 kinesiska terrakotta armen. De måste dit snabbt men hur ska de komma dit? Jag tycker den var bra för att det var spännande.

Boken var jätte bra den får 5 poäng

Detta är sjätte delen i Höjers serie Arkeologdeckarna där vi får följa kusinerna Neffi, Ramses och Marvin som tillsammans med sin gammelfarbror Valdemar. Valdemar är lika virrig som han är genialisk, med mångårig erfarenhet som arkeolog bakom sig.
I varje bok så råkar de i trubbel för att bevara historiska skatter. I denna bok beger sig gänget till den kända Terrakottaarmén i Kina. Någon har nämligen redan stulit tre lersoldater och Valdemar misstänker sin tidigare chef Proffessor Grävberg.

Jag har högläst boken för min 6,5-åringen som tyckte att boken var bra. Höjer lyckas att introducera terrakottaarmén utan att det blir för mycket fakta så läsupplevelsen blir torr.
Jag som vuxen reagerade på att första halvan av boken kändes allt för lik den tidigare delen ”Arkeologdeckarna och faraos förbannelse”. Men halvvägs in tar boken fart och berättelsen blir mer sin egen.
Boken är lättläst och har en ständigt driv i berättelsen, men det är framförallt dottern som fångades av berättelsen. Jag tror att boken passar bäst för barn att läsa själv.
För barn som börjar komma igång med läsningen brukar det stötta läsförståelsen när berättelser har ett liknande upplägg (exempelvis som i LasseMajas detektivbyrå) även om innehållet varierar. Så att böckerna har börjat påminna om varandra mer än vad jag som vuxen föredrar, kan vara precis det som vissa barn uppskattar när de läser själva. Om ditt barn uppskattar tidigare delar av Arkeologdeckarna så är jag säker på att hen kommer uppskatta även denna. Det gjorde mitt mellanbarn iallafall.