Ares tecken

Buthler, Dan

| 2010

Klockan är exakt 00.46 när Claudio Chavez avlider i ambulansen av skadorna från en brutal misshandel på Götgatan i Stockholm. Vid Chavez sargade kropp finner man en blodig papperslapp med en teckning av ett avbrutet manlighetstecken. Mordet blir ett fall för kommissarie Jacob Colt och hans kollega Linda Schecker på kriminalen i Stockholm. Tre unga pojkar som setts springa från platsen grips och förhörs, men pojkarna vägrar avslöja vad symbolen står för i sammanhanget. Några dagar senare hittas en likadan papperslapp vid en dödsmisshandel i Gävle och snart drar en våg av mord och våldsamma misshandelsfall över Sverige. Snart ser utredarna den gemensamma nämnaren samtliga offer är antingen homosexuella eller invandrare. Men jakten på mördarna blir alltmer komplicerad eftersom det inte verkar finnas några andra logiska kopplingar mellan morden. För Jacob Colt blir det ett känsligt...

Johan CB

2015-12-03

Pernilla Nilsson

2015-09-02

Inte alls lika bra som flera av deras andra böcker anser jag. Mycket upprepande, och ingen spännande handling som i föregående och kommande böcker (då jag missat denna och läste den sist)

Annika Sjöström

2014-12-03

Magnus Roosmann läser boken....oooootroligt kasst! det känns som en politisk ståndsförklaring snarare än en deckare...stelt o utan känsla. Var är Sauk?

Anna Johansson

2014-05-15

Hittills en av de svagare böckerna om Colt, men den griper ändå tag. Stundtals är jag såg arg på personer och deras åsikter att jag sitter och svär för mig själv.

Rasmusmatte .

2012-12-29

Gillar Buthler Öhrlunds deckare med Jacob Colt i spetsen

2012-08-08

Om den här femte delen om Jacob Colt finns det massor att säga och inte bara positivt. Boken är visserligen bättre än de två senaste i serien, men här finns så mycket att irritera sig på. Och den stora frågan är; Jacob Colt, varför har du blivit ett så stort svin? Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/08/ares-tecken-av-dan-buthler-dag-ohrlund.html

Peter Allanson

2011-08-16

Ett egentligen för bra betyg på en ibland dålig bok. Men den berör på något vis hela tiden, därav en fyra.

Denna deckare var den första som jag läst av denna författare. Jag tycker att den var tänkvärd och att handlingen rörde ett väldigt färskt ämne som borde diskuteras lite oftare. Jag kan varmt rekommendera den till er andra :)

Bra deckare om brott som härrör sig till väldigt aktuella ämnen som främlingsfientlighet och hat mot homosexuella och som även innehåller en del samhällskritik. Annorlunda slut.

Pia Stendahl

2011-03-29

Ares tecken är en riktigt spännande bok som håller högt tempo och som är uppbyggd i många sidospår som tillsist knyts samman. Jag tycker dock att slutet känns väldigt abrupt och det kan kanske kallas, med bästa väl vilja, för en cliff-hanger men jag tycker boken känns ofärdig istället. Jag hade velat veta mer hur det går med de inblandade i fallet.

Boken har en bra blandning mellan action och privatliv. Finns det inget privatliv med i en deckare så blir det nästan som om händelserna bara staplas på varandra.

Dock tycker jag att dialogerna är lite svaga och jag köper inte heller allt vad det gäller relationsdramatiken. Boken känns lite ojämn. Men boken tar upp flera intressanta ämnen som utsattheten hos minoriteter, lagstiftningen kring internet och övergrepp. Men framför allt är den ändå spännande vilket trots en del av min kritik gör den läsvärd

www.bokbrus.se hittar du fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Kristina Simar

2011-02-01

En mycket realistisk spänningsroman. Hat mot till exempel homosexuella och invandrare är vanligt i dagens samhälle. Författarna har lyckats mycket väl med att beskriva detta hat på ett lättläst och enkelt språk. Deras skrivsätt känns mycket genomarbetat och den går fort att läsa. Karaktärerna och miljöerna är också mycket bra beskrivna. De har även lyckats bra med att gestalta händelser. Tyvärr har jag inte läst något av författarduon innan. Men jag vet att de snart släpper en ny och den tänker jag inte missa.

2010-11-24

Inte alls lika bra som de tidigare. Kändes inte speciellt spännande förrän den nästan var slut. Magnus Roosmann läser bra, men jag saknar ändå Stefan Sauk som uppläsare.

Mia Dahlstrand

2010-11-15

2010-11-14
Som vanligt bra och spännande. Längtar till nästa bok.

Saknar Sauk som uppläsare

2010-11-03

Jag har läst alla Dan Buthler och Dag Öhrlunds fyra tidigare böcker om kriminalkommissarie Jacob Colt och hans kollegor. Och jag tycker att dom alla har varit mycket, mycket bra.

Och bok nummer fem i serien gjorde mig verkligen inte besviken. Lika spännande var den som dom tidigare. Och ett lika aktuellt ämne tog den upp.

En cliffhanger var det i slutet av boken, så nu längtar jag ju redan efter nästa...

Jag kan verkligen rekommendera hela serien av böcker till alla som gillar svenska spännande kriminalromaner.