Är detta en människa?/Fristen

Levi, Primo

| 1998

1944 arresterades Primo Levi i norra Italien och deporterades till förintelselägret Buna i Monowitz nära Auschwitz. Han var då i tjugoårsåldern, verksam som kemist. Slumpen gjorde att han överlevde.    I Är detta en människa? berättar han lågmält och engagerat om fasorna: han är vittnet som lägger märke till lägrets komplexa regelsystem; vittnet som ger oförglömliga porträtt av enskilda medfångar; vittnet som förmedlar insikter i mänskligt beteende, reducerat till det absolut elementära; vittnet, till sist, som gestaltar den mänskliga värdighetens outplånlighet.    1945, när den första ryska patrullen närmade sig ¿ och med den befrielsen ¿ visste Primo Levi inte att det skulle ta tio månader att nå hemlandet. Fristen är hans skildring av denna period, en ¿ödets nådefulla gåva¿, under vilken en mängd människospillror ¿ och lika många berättelser ¿ tvingas passera genom kaotiska uppsamlingsläger,...

2021-02-10

Mästerligt och gripande. Trots att vi idag vet vad som hände är denna ögonvittnes skildring en skakande upplevelse. Det går inte att ta in detta mänskliga lidande och den ondska som finns i världen. Det värsta är ju att vi inte lär oss av historien. Det upprepas ju hela tiden även om det inte är i den omfattning som skedde under andra världskriget. Sättet att skriva med en objektivt betraktande blick utan känsloladdade hämndbeskrivningar gör boken till ett mästerverk. Liknar mycket Kertesz Mannen utan öde. Läs!

Lars Welander

2017-12-27

Är detta en människa? är den viktigaste bok som skrivits - alla kategorier.

Freja

2017-02-27

Alla människor borde läsa dessa böcker. Fenomenala och livsförändrande.

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra!

2014-12-11

En bok som akiljer sig från de övriga skildringarna från andra världskrigets läger.
Här finns det konstigt nog ett hopp med från början till slut.

2014-11-22

Det är en bok som skiljer sig från andra böcker i gengren - öögonvittnen från andra världskrigets utrotningsläger.
Primo beskriver vardagen i lägret medett barns enkla konstaterande så är det. Det finns en gnista av hopp rakt genom eländet. Empati och mänsklighet hänger ihop Tappar vi greppet att känna för andra är vi som vilken djurart som helst...

2014-11-22

Elias Chougui

2014-06-07

Om man vill försöka förstå Förintelsen så ska man läsa dessa böcker. Antagligen är det omöjligt att förstå, men man kommer läskigt nära efter att man läst Primo Levi.

Anette Tunius

2013-02-26

Jag är helt tagen efter läsningen av denna bok!Genialt att samla dessa tre böcker i en volym, då de kompletterar varandra. Den mittersta boken Fristen var som en efterkrigs odyssé, en del av historien jag sällan läst om . Läs, läs, läs!!!!!

André Strömgren

2012-01-16

Gripande. Finns inga andra ord för den.

Primo Levi hamnade i Auschwitch och har skrivit en fantastisk bok om vad han upplevde under tiden där. Han skriver också om slutet och vägen hem till Italien. Det är en bok jag inte kunde lägga ifrån mig. Läs den.

Annika Lönneborg

2010-01-31

Skrämmande fantastisk!

Nedhal Pirababi

2009-12-16

Levi beskriver utförligt om sitt live på concentrationsläger mycket bättre än nobelpris tagaren Kortez.