Aprilväder

Lärn, Viveca

| 2008

Aprilväder är Viveca Lärns sjätte roman om invånarna på Saltön, det idylliska västkustsamhället där tillvaron är lika ombytlig som vädret. Sommargäster av alla de slag är ju ett nödvändigt ont, med det här? Invandrare!MacFie är död men livet går trots allt vidare på Saltön. Det är april -- varannan minut skiner solen sommarvarmt på klipporna, varannan minut snöar det. Och Kabben på Lilla Hunden är bekymrad: var är alla hans trogna stamgäster? Svaret finns längre bort på kajen, i Magasinet, där Saltöns första invandrarfamilj öppnat restaurang Lycktan och serverar den bästa kebaben norr om Ankara. Gubbarna på bänken får massor att prata om, och det är ändå inget mot hur det blir när Johannas styvson Ludvig anländer och genast faller pladask för den turkiska flickan Sakine. Det är ingen ordning alls på Saltön den här våren.

2015-04-30

Åter igen en underbart mysig bok att ha i öronen, med författaren som uppläsare! Lite väl många nya karaktärer är det kanske i denna, men en stark 4:a får den ändå i betyg från mig! Och så hoppas jag att Viveca Lärn snarast möjligt överraskar oss med fler mysböcker från Saltön! Kan varmt rekommenderas!

Sjätte boken om Saltön. Nja, Lärn kan ju skriva, men nu har i alla fall jag tröttnat lite på det här samhället och nya personer och nya intriger känns lite väl grovt tillyxade, nästan krampaktigt tillförda. Man kanske ska sluta när det är som bäst!

petra lindqvist

2011-06-02

Älskar Lärns böcker om Saltön o denna boken e inget undantag.

Ulla Edlén

2010-08-07

Viveca skriver trevligt

Merja A

2010-03-21

Det vimlar av originella personligheter i Viveca Lärns Saltö-böckerna som är lättlästa och humoristiska.
Det känns som att man tar farväl av Saltön i den här sjätte romanen.

Å

Åsa Leanderson

2010-02-26

Vivecka Lärns böcker om Saltöborna och deras liv och bekymmer kan man inte få nog utav. Synd att aprilväder var sista boken! Men vi får få se farm emot nya av snitt nu i vår.

Elisabeth Karlberg

2009-11-27

Jag älskar livet på Saltön

Anneli Jansson

2009-10-14

Hejdå, Saltön!

Karin Löfstrand

2009-09-30

Det känns som om serien om Saltöborna knyts ihop iom denna bok. Självklart var även denna läsning mysig som en varm filt i november men jag måste ändå säga att jag hoppas detta är det sista vi hörde från Saltön.

Margareta Johansson

2009-06-30

Lättläst, man ser personerna framför sej, tack vare Saltön på TV.

Karin R-g

2009-06-23

Lite synd att författaren föll för publiktrycket och skrev fler böcker i denna serie. De fyra första var bra, men sen blev det mest en parodi.