Apelsinträdgården

Alla människor har ett eget apelsinträd. På vissa växer det många apelsiner och på andra bara några stycken. Men varje dag växer det nya. Varje apelsin ger ork att kunna göra olika saker. Som att klä på sig, äta, prata, duscha eller handla. Elinas mamma har inte så många apelsiner på sitt träd. Dom försvann en dag, för att hon orkat för mycket under en lång tid. En bok om utmattningssyndrom. Boken är tänkt som stöd för drabbade barnfamiljer.

Adhdhjärtat

2018-09-11

Jag läste boken för min 8åriga son och min 7åriga dotter.
Min dotter kämpar just nu med att orka vara i skolan sedan hon under 9 månader sjukskrevs pga utmattning. Hon var då strax fyllda 6 år och har adhd och autism.
Boken handlar om en familj där mamman är sjuk i utmattningssyndrom.
På ett språk som barnen förstår berättar Malin för läsaren vad utmattning är och genom enkel pedagogik blir det tydligt varför mamman inte orkar lika nycket som förut.
Man urskiljer det äldsta barnets rädsla för att pappa också ska bli sjuk. Vilket jag kan tänka mig är en vanlig känsla för barnen där en förälder är sjuk, oavsett vilken sjukdom det än må vara. Men Malin lägger hela bokens kraft på att berätta om mammans ork som tar slut beroende på vad hon gör. Som att handla, träffa vänner eller äta en måltid.
Boken skapade fina diskussioner mellan mig om barnet.
- Måste det vara apelsiner? Undrar dottern och jag svarar nej
- Då har jag ett kiwiträd. Jag har bara 10. När jag går i skolan försvinner fyra!
- OJ! Utbrister sonen, jag får 1 apelsin bara av att gå dit. Då förstår jag varför du är trött!
- Jag får kiwi av att sjunga. Och att titta på plattan.
- Jag får apelsiner hela tiden men när det är bråk försvinner nöstan alla. Igår lekte vi massor då..
- Jag fick massor av kiwi då!
- Mamma. Du har inte så många apelsiner va? Men inte 12. Har du typ 20?
- Ja. Det stämmer! Men jag får massor av att ligga här och prata med er!
Tänk vilken insikt storebror fick av denna bok och vilket fint samtal vi fick genom att läsa Apelsinträdgården Jag rekommenderar boken varmt för alla som behöver förklara, öppna upp, få förståelsen, ge förklaringen till de som har ”utmattning" runt sig. Fem apelsiner av fem!

@barnbokstips

2018-07-15

Jag och E som är 5 år läste Apelsinträdgården av Malin Roca Ahlgren och illustrationer av Joen Söderholm, idusforlag
Den handlar om Elina och hennes familj. Elinas mamma har utmattningssyndrom och vilar mycket. Elina oroar sig för att även pappa ska bli sjuk när lillebror Arvid skriker och pappa suckar och ser trött ut. Mamma försöker förklara varför hon är sjuk och vilar och gör det genom att berätta om en apelsinträdgård där alla människor har ett apelsinträd var. På vissa träd växer det många apelsiner och på andra bara några få. Varje apelsin ger människorna ork att göra saker och varje dag växer det ut nya. Elinas mamma har få apelsiner och behöver planera vad de ska användas till. Mamman ritar upp bilder för att förklara. En annan på instagram som recenserade skrev att det liknar pedagogiskt bildstöd och jag håller med. Liknelser funkar inte för alla människor, men här blir det tydligt genom bilderna som förklarar. Sagan mamman berättar om apelsinträden förklarar hur utmattningssyndrom kan fungera och att man måste vila mycket, spara på sina apelsiner för att bli frisk och orka igen. Boken visar också hur det påverkar hela familjen när någon i familjen är sjuk. Jag tycker det är en fin bok som kan fungera som bra stöd för att förklara för barn vad utmattningssyndrom är. Min 5-åring tyckte den var tråkig och det är ok. Jag försöker läsa många olika typer av böcker för barnen och vissa läser vi en gång, andra tusen. Jag tänker att det ändå ger mina barn kunskap och förståelse för människor och hur andra kan ha det. Det är därför jag tänker att bibliotek är så otroligt viktiga för de gör att man kan läsa böcker som man kanske inte hade köpt.
Jag tänker också att det här är en bok som passar bra på vårdcentraler och sjukhus och som jag hoppas läkare/sjuksköterskor kan tipsa om när de möter personer som har utmattningssyndrom och som har barn. Det är viktigt och bra med böcker som denna.

Detta är en bok som handlar om en familj där mamman(som vanligt) är sjuk med utmattningssyndrom. Enligt oss är denna en av de absolut tydligaste böckerna för familjer i ämnet, och framförallt ger den även en verktyg för att hantera familjelivet.
Då författaren i denna boken pedagogiskt beskriver hur det finns en apelsinträdgård där alla människor har var sitt apelsinträd. På trädet kommer det nya apelsiner varje dag och dom ger oss ork att göra saker. Mamman i familjen har under en tid plockat för många apelsiner från sitt träd som gjort att det nu faktist bara växer 12 st apelsiner per dag och de ska räcka hela dagen! Med en tydlig typ av tabell har illustratören gjort en riktig bra bild som visar vad olika aktiviteter kostar i apelsiner, mina tankar går till bildstöd utarbetat av en arbetsterapeut just kring den delen i boken. Och det menar jag som en komplimang!
Med hjälp av historian har vi här hemma kunnat använda apelsin-metaforen också. T.ex har jag just nu en sjukskriven vän på besök på lantstället och med hjälp av boken har vi kunnat förklara för I varför det är viktigt att hon måste få gå undan utan att bli störd och vila då hon har väldig få apelsiner osv.
Berättelsen är också bra och I har velat läsa den på eget initiativ flera gånger. Något vi uppskattar är att barnet i boken inte är så "duktig" och förstående genom boken, utan agerar ut och skriker. Vilket något många barn faktiskt gör i jobbiga perioder och säkert kan relatera till. Men boken levrerar såklart lösningar och förståelse efter det, men fortfarande bra att låta det finnas med i boken tycker vi!
Författaren skriver att boken är menad att fungera som ett stöd för barnfamiljer där någon är sjuk i utmattningssyndrom, men jag skulle nog vilja säga att boken är riktigt bra stöd för ALLA människor (även vuxna!) för att bli bättre medmänniskor. De flesta jag känner som är eller varit sjuka med utmattningssyndrom möter väldigt mycket oförståelse, med hjälp av denna boken kan både barn och vuxna få möjlighet att förstå och stötta sin omgivning bättre. Om det så handlar om förskolepedagogen som precis kommit tillbaka för att arbetsträna efter sin sjukskrivning eller förälderns kompis som hemma hos oss denna veckan. Riktigt bra bok med vackra illustrationer! Rekommenderar!

Lysande, fin och lärorik!