Äntligen syskon!

Lillefanten ska få ett syskon. Mammafanten har en stor mage, det finns ett syskon därinne. Lillefanten undrar om det är en tjej eller kille. Huvudsaken är att bebisen spelar fotboll? Eller ännu bättre att den står i mål. Lillefanten tänker tusen tankar om bebisen där inne i mammas mage. Funderar på hur den kommer att se ut och om den har en säng att sova i. Han lyssnar på mammas mage för att höra om bebisen säger något. Det gör den inte - men han känner hur den rör sig! Så föds en gullig lillasyster, som ska heta Minifanten! Lillefanten är mycket nöjd! Syskonboken är en ständigt efterfrågad genre och ett älskat tema i småbarnsboken. Camilla Lundsten har skapat en underbar liten berättelse för de yngsta med mycket kärlek och massor av humor.

Förra året släppte Camilla Lundsten boken ”Äntligen jul!” på Rabén & Sjögren. En finstämmig bok med kort text som fångade julstämning för de allra yngsta.
Nu har hon släppt nyutgåvor av tre matchande böcker men denna gången med lite mer text.
Med charmiga bilder i ljus pastell så får vi möta klassiska och bekanta ämnen för 2-3-åringar. Att gå och lägga sig, börja med potta och få ett småsyskon.

En detalj jag verkligen gillar är att i ”Äntligen syskon!” så har alla elefanter i familjen olika färger. Lillefanten är orangeröd, mamma gul, pappa blå och nya lillasyster som kommer i slutet är svart. På näst sista uppslagen kan vi läsa ”Nästa dag föds en lillasyster. Oj, vad liten hon är, och söt och svart!”. När jag läser det inser jag hur sällan orden söt och svart nämns i samma mening i böcker. Sorgligt ändå. Och nej, man behöver inte ha massa fokus på söthet i barnböcker men personligen tycker jag det är okej för nyfödda bebisar.
I ”Äntligen godnatt!” kan vi på sista uppslaget även se hur Lillefanten samsover tillsammans med lillasyster och sina vänner. Så sött!

I ”Äntligen bajs!” så är det som man misstänker fokus på potträning och bajs i pottan. Mot slutet av boken när Lillefanten bajsar i pottan så hurrar vännerna högt. Jag vet att det finns vissa potträningsmetoder som är skeptiska till att göra så stor situation av det utan att man istället lugnt borde fokusera att det var skönt att ha gått på toaletten utan att det blir en laddad situation. Det avgör såklart alla föräldrar själva eftersom barn är olika och man känner sina barn. För de som kör en potträningsmetod med nedskalade hurra enligt ovan så kanske inte detta är den bok man vill välja.

Alla tre böckerna är skrivna på ett trevligt sätt fulla med värme. Illustrationerna är som vanligt enligt Lundstens stil. Hade personligen gärna sett något mer färgstarka färgval.

Till böckerna släpps samtidigt ett enkelt pussel som passar för de absolut yngsta. Här kan man pussla ihop bitarna i vilken ordning som helst för att skapa sitt eget pusseltåg. En fin detalj är också att bitarna har bilder på bägge sidor, vilket gör det än enklare att pussla utan att ha rätt sida upp.