Antikvariat Kalebass

Glas, Peter

| 2008

Peter Glas: Antikvariat Kalebass. En roman om ett antikvariat i Lund som på alla vis förkroppsligar själva idén antikvariat. Precis så här ska ett antikvariat vara. Det känns redan när man stiger in genom den skrangliga snälla trädörren med vanligt fönsterglas och enkla trälister och hör plinget från bjällran som hänger ner över dörrkarmen och märker att man omsluts av den där speciella torrvarma antikvariatsluften med lätt doft av skinnband, cigarettrök och gammalt kvalitetspapper.

Fredrik Johansson

2011-03-18

Underfundig och smått genial bok!

Kenneth Olausson

2010-02-20

Den hade, tyckte jag, alla förutsättningar - den skulle handla om ett antikvariet (dessa kulturens högborgar!) i min hemstad. Kunde det bli bättre? Men tyvärr. I stället för att slå pucken i öppet mål (som man lär säga i dessa OS-tider) blev det som när den trötte Foppa uttalar sig i TV: en massa skitsnack. Tyvärr.

Mats Dahlström

2009-05-15

Mycket sympatiskt och ett övertygande försvarstal för antikvariatet som rum och vistelseplats. Men långa passager som inte övertygar eller engagerar. Lite bloggvarning. Hade behövt en rejäl intervention av förläggare o redaktör.