Antikkurs för vilsna hjärtan

Hallengård, Åsa

Kristina blir högst motvilligt kursledare för en antikkurs. Hon vill inte träffa nya människor utan trivs bäst hemma. Eller gör hon verkligen det? Vilka hemligheter bär hon på? Medelåldersparet Martin och Maria kämpar med sitt haltande förhållande. Kursen blir en sista utväg att lappa ihop äktenskapet. Klara, den unga, vilsna, ensamstående mamman råkar vinna kursen i en tävling. Kan hon kanske sälja vinsten så att hon slipper att gå? Änklingen Per-Olof blir övertalad av sina döttrar att komma ut och träffa folk. Kocken Peter är den ende som faktiskt ser fram emot att lära sig mer om antikviteter. Under kursens gång flätas de olika kursdeltagarnas öden in i varandra. Vänskapsband knyts, kärlek spirar och hämnden är ljuv. 'Antikkurs för vilsna hjärtan' är hjärtevärmande feelgood-roman. Åsa Hallengård är en svensk författare och lärare som debuterade med feelgood-romanen 'Antikkurs för...

2023-02-13

Pinsamt

My.loved.books

2020-06-02

En bok med ett underbart persongalleri. Karaktärer som växer och utvecklas med tiden. Mysig handling och fin miljö. Feelgood på hög nivå!

Vi får träffa ett helt gäng med härliga karaktärer; Per-Olof som är änkling, Peter som väntar på sitt livs kärlek; Klara som har ensam vårdnad om sin dotter Ester. Vi får även träffa Kristina, Tobbe, Martin och Maria och hunden Charlie förstås.
Allt börjar med att de olika karaktärerna anmäler sig till en antikkurs av olika anledningar. Här börjar sedan vänskapsband knytas; detta är en av bokens verkliga styrkor. Alla dessa olika karaktärer som hittar något hos varandra som binder dem samman. Sen finns det väl någon enstaka karaktär som inte fullt är så uppskattad som övriga... Men Alla bra historier har en!

En mysig bok som gav mig mycket! Del två i trilogin heter "Antikcafé för kantstötta hjärtan” och sista del som kom ut precis heter "Antikgård för spirande hjärtan”.

2020-05-19

Har oftast svårt för genren ”feelgood”, men detta var en positiv överraskning!
Lite för mycket av allt och en aning osannolikt, men åh så fint ändå 😊

villa-freja.se

2020-02-06

Jag tycker om att läsa sammanflätade relationsromaner. Om människor som hamnar tillsammans och lär känna varandra, ibland motvilligt som om ödet sammanfört dem. Är författaren riktigt skicklig är det roligt att se hur karaktärerna förändras, blommar upp och genomgår en inre livsomvälvande resa. Hallengård är en debutförfattare som jag tror mycket på. Hennes roman är lågmäld och stundtals skruvad och oväntad. Jag ser fram emot att läsa fler böcker av henne.

2019-11-04

Ännu en bok jag väljer att lyssna på som överraskar mig positivt. En kurs som samlar ett gäng människor som med tiden delar tid, problem och vänskap.

2019-10-14

Det här var verkligen en mycket positiv överraskning. Jag hade förväntat mig en ganska ordinär feelgood-roman, men här ryms mycket annat också, antikviteter, sorg, drömmar, misshandel och framtidsdrömmar. Den är dessutom riktigt spännande på sina håll. Jag gillar karaktärerna som varierar i åldrar och som har olika bakgrunder, språket är mycket bra och väldigt lättläst. Kapitlen är många, men korta och utan en massa onödiga krusiduller och djupa inre tankar. Jag blir berörd av karaktärerna och vill medan jag lyssnar på boken att det ska gå dem bra i "livet". Ja, det här var en mycket positiv överraskning och jag läser mer än gärna fler böcker i framtiden av Åsa Hallengård.
Dessutom i en superuppläsning av Anna Godenius! Jag kan varmt rekommendera denna mycket innehållsrika roman.
Toppbetyg!

Andie Lindskog

2019-09-30

När den som skulle leda antikkursen på Skånes auktionsverk blev sjuk, lyckas Karl övertala sin snart 70-åriga mamma att träda in som ersättare. Lite motvilligt gör hon det, och det blir inledningen till en rad nya bekantskaper för henne och alla övriga deltagare i kursen. Det är en brokig skara människor med varierande bakgrund och olika livssituationer som deltar. Det är Maria och Martin vars äktenskap är slitet och skilsmässa ligger som ett tungt hot. Det är Per-Olof som försöker återhämta sig från sorgen efter hans älskade Eivor som gått bort, med hunden Charlie som enda sällskap. Det är Klara som lever ensamstående tillsammans med sin fyraåriga dotter Ester. Hon försöker bli fri från den arrogante och självupptagne expojkvännen Tobbe, som fortfarande tror att han har rätt att bestämma över henne. Samtidigt som hon kämpar för att få ekonomin och tillvaron att fungera tillsammans med dottern. Det är den ensamstående Peter vars stora intresse för inredning syns i hans personligt inredda bostad. Det finns fler intressanta karaktärer i den här berättelsen, och vi får följa hur de alla träffas och lär känna varandra genom antikkursen.
Det här är en trivsam och underhållande berättelse om hur livet kan vara för olika människor. Det vardagliga livet sett ur olika synvinklar genom både hetero och homo-relationer. Det är en varm, stundvis dramatisk och trivsam historia, berättad med ett färgrikt och underhållande språk. Feelgood från första till sista sidan!

2019-05-09

Jag har haft förmånen att läsa ”Antikkurs för vilsna hjärtan” av Åsa Hallengård. Det är en varm och väldigt fin historia som spelas upp framför mina ögon. En historia där vi får följa olika personer vars öden flätas samman av en antikkurs. Jag följer de olika karaktärerna och ler, gråter, känner medlidande och skrattar. Åsa har lyckats fånga karaktärerna väldigt bra och jag kan känna det som de känner. Det är en väldigt fin historia och jag skulle gärna ha läst mer, känner mig inte klar när boken är slut. ❤️ En fin, varm och spännande berättelse om livet i nuet. Rekommenderas varmt!

Nina Hansson

2019-04-27

Jag fick förmånen att läsa och recensera "Antikkurs för vilsna hjärtan" skriven av debutanten Åsa Hallengård. Utgiven av Joelsgårdens förlag. Jag tycker boken är underbar och kan verkligen rekommendera den. Boken är vacker både på utsidan och på insidan. Boken visar att man kan finna nya vänner under oväntade tillfällen. Man måste bara våga att ge det en chans. Bokens handling utspelar sig under en Antikkurs och några olika personer samlas för att göra något nytt. Ett par håller på att glida isär och någon är helt enkelt ensam.