Antichrista

Nothomb, Amélie

| 2005

Blanche är en blyg och alldaglig tonåring som ingen lägger märke till. Men en dag på universitetet är det någon som ser henne: Christa, en av de populäraste flickorna. Rolig, framåt, söt och charmig. Blanche är överlycklig. Christa börjar sova över hemma hos Blanche och hennes föräldrar i veckorna. Föräldrarna blir förtjusta i Christa, som verkar så mycket öppnare och trevligare än deras egen dotter. Christa tar över Blanches säng, hennes plats i familjen och styr över henne ? tills Blanche börjar tänka på henne som Antichrista. För att rädda sig själv blir Blanche tvungen att agera mer kraftfullt än hon någonsin tidigare gjort ? Antichrista är en stark och utforskande roman om hur en människa kan dominera och manipulera andra, om lögn och förställning ? men den visar också att det går att resa sig ur förnedring och utplåning.

Annaklara Aronsson

2013-12-09

Hur såg denna titel ut nu då.
Blanche en blyg sextonåring som ska börja på universitetet och fångas upp av den karismatiska Christa. Christa vill bli Blanche vän, klasskamrat och inneboende. Snart infiltrerar Christa hela Blanches liv samtidigt som hon behandlar henne som skit. En otäck bok om hur en narcissistisk person kan ta över ditt ytrre och inre liv. Riktigt otäck. En bok för unga vuxna och vuxna kanske. SPOILER SPOILER Jag tycker klimaxen är konstig och ger en dålig eftersmak, jag tycker också att själva sensmoralen eller slutet är underligt och obehagligt.
Det är också något med språket som stör mig. Det är ålderdomligt, men jag vet inte om det beror på att jag inte är van vid europeiska språktraditioner kontra svenskt eller anglosaxiskt.