Anteckningar från kriget

Duras, Marguerite

| 2009

År 2006 publicerades Anteckningar från kriget i Frankrike för första gången. Verket blev genast mycket omtalat och sålde i 30.000 exemplar. Anteckningar från kriget är nämligen överväldigande läsning boken visar tydligt hur nära Marguerite Duras liv och hennes författarskap låg varandra. De fyra anteckningsböckerna omfattar så mycket mer än krigsåren, trots att »anteckningsböcker från kriget« var det uttryck som Marguerite Duras valde att skriva på det pappersarkiv som hon förvarade dem i fram till sin död. Anteckningar från kriget är en enastående memoar från åren 1943-1949, med tillbakablickar på barndomen i Indokina, samtidigt som de utgör ytterligare bevis för Duras litterära mästerskap. En engelskspråkig utgåva av Anteckningar från kriget utkom våren 2008 och rättigheterna för boken är sålda till ytterligare ett femtontal länder.

Petter Larsson

2018-09-03

Om man vill finna spår och kopplingar till andra böcker och teman som återkommer i Duras övriga författarskap kan jag verkligen rekommendera denna bok. Oerhört drabbande. Inte bara en viktig "litterär" text utan också biografiskt centralt. Den "duraska" stilen genomsyrar också dessa anteckningar... en text att återkomma till.

Emma Fägerlind

2009-12-28

Det är som att läsa Älskaren och Smärtan en gång till, plus annat då. Böckerna är nog bättre än detta, att läsa samma sak en gång till känns inte så angeläget - åtminstone inte i mitt fall. Men hon skriver förstås grymt bra.