Anteckningar från källarhålet

»Anteckningar från källarhålet« denna till omfånget anspråkslösa bok rymmer hela den ideologiska grund som Dostojevskij sedan byggde vidare på i sina efterföljande mer uppmärksammade verk »Brott och straff«, »Idioten« och »Bröderna Karamasov«. Här går han för första gången in på de existentiella problem som han sedan skulle brottas med hela sitt liv: kärleken och lidandets villkor, förhållandet mellan förnuft och vilja, människans rätt och skyldighet att vilja det oförnuftiga, att tro det orimliga, att ge sig det levande livet i våld. »Anteckningar från källarhålet« publicerades första gången 1864. Den tillkom under en mycket svår tid i författarens liv till stor del skrevs den vid hustruns dödsbädd. Översättning och efterord av Ulla Roseen.

Batuhan

2019-01-16

En revolt mot människans existens. En kärlekshistoria till en människas förnuft. Vi är alla i våra egna omedvetna källarhål, åtminstone var han ärlig nog att påpeka det!

Nikolaj T

2015-03-16

'Ditt namn suddas ut från jordens yta, som hade du aldrig funnits, aldrig ens blivit född! Smutsigt och dyigt och äckligt blir det, så till slut kommer du knacka på kistlocket om nätterna, när de döda står upp och ropa: 'släpp ut mig, snälla ni, låt mig få leva lite i ljuset! Jag har levt utan att se något liv, mitt liv rann bort på en smutsig mattrasa, det söps bort på en krog vid Hötorget. Låt mig få komma ut, snälla ni, låt mig än en gång få leva i världen!...' '

Lina Viklund

2011-07-21

Källarkillen är komplett vansinnig, men samtidigt vansinnigt välgestaltad. Trots hans maniska haranger så hinner han med att slänga ur sig en del tänkvärt också. Ett av mina absoluta favoritcitat någonsin finns i den här boken "
... men man kan åtminstone då och då dissikera sig själv sönder och samman, det livar ju alltid upp." Tänk på det ett tag ni, för det har jag gjort ett flertal gånger!

Maria Eriksson

2011-05-23

Kort och kärnfull, humoristisk första del som ska läsa sakta - den är så innehållsrik. En pratigare andra del, med den självreflekterande människan ältande om svårigheten att vara människa.

Johannes Soldal

2010-07-05

Som ett intensivt preludium till Dostojevskijs mästerverk, men även i sig självt ännu ett exempel på D:s människokännedom.

Johanna Galenpanna

2010-02-17

Min favorit var det första kapitlet. Helt underbart!

Adrien Combier Hogg

2010-01-22

Detta är en av mina absoluta favoritromaner. Alla beskrivningar och kommentarer tycks mig otillräckliga. En SOLKLAR femma!

Tor von Geijer

2009-09-16