Anteckningar från en liten ö

Bryson, Bill

| 2000

Efter nästan tjugo år i England bestämmer sig Bill Bryson för att återvända till sitt hemland USA. Han har läst att 3,7 miljoner amerikaner anser sig ha blivit bortförda av utomjordingar vid minst ett tillfälle, och han förstår att hans folk behöver honom.     Men före hemresan gör han en sista rundtur i det märkliga land han har kommit att älska. Till en början fotvandrar han ¿ när orken så småningom tryter tar han tåget ¿ från Cornwall i söder till Skottland i norr.     Han besöker Stonehenge och sunkiga gallerior, övernattar i eleganta badorter och borttynande gruvbyar, träffar kända och okända.     Med skarp blick och vass penna tecknar han ett ömsint och humoristiskt porträtt av...

Per Englund

2016-03-09

Hur mycket kan en person gnälla och klaga på allt? Svaret finns i denna bok!

Oskar Henriksson

2011-11-25

I boken "Notes from a Small Island" ger sig Bill Bryson ut på en resa i sitt eget hemland England. Eller rättarse sagt, hans hemland på den tiden för han har flyttat mellan USA och England ett antal gånger under sitt liv.

Han börjar sin resa i södra England för att sedan sakta ta sig upp genom landet. Och som vanligt är det en humoristisk skildring av landskapet och dess människor han gör, men bakom humorn finns ofta intressanta fakta eller samhällskritik. Så även om det på ytan kan tyckas vara en ytlig bok så finns det allvar under ytan. Bryson är till exempel mycket insatt i stadsplanering och förfasas, ofta med rätta, över hur dagens städer inte tar tillvara det gamla. Och just detta med städernas utformning är ett återkommande tema i den här boken. Givetvis får man även träffa en del av invånarna också, både udda och mindre udda.

För oss som bor utanför England och som kanske bara besökt landet ett par gånger så blir boken ibland lite svår att uppskatta. När man för femtioelfte gången fått en liten Engelsk by beskriven för sig så är det ibland problematiskt att hålla engagemanget uppe eftersom man som utlänning har svårt att ta till sig de små skillnader som finns. Men mycket som Bryson skriver om är givetvis sådant som även kan uppskattas av oss utlänningar så på det stora hela är det trots allt en mycket bra och underhållande bok. Men om jag vore engelsman skulle boken antagligen vara fullkomligt lysande!