Anteckningar från en liten Fiat

Kuklarz, Zbigniew

| 2008

Kristoffer dör en alldeles för tidig död efter ett simpelt ormbett. Sex månader efter begravningen åker hans tre vänner till Polen för att uppfylla hans sista önskan: Att strö ut askan på 2000 meters höjd, på gränsen mellan Tjeckoslovakien och Polen, ett välbevakat militärområde dit ingen med någorlunda vett i skallen bör klättra upp. För att få ro måste Piotr, Leo och John se pulvret singla ned som ett segelflygplan mot Morskie Oko - det grönsvarta havsögat i djupet av dalen - platsen där Kristoffer upplevde sitt livs stora kärlek.    Hoptryckta i en av världens minsta bilar gör de unga männen en expedition in i ett land som pyr av nationell styrka, på väg att frigöra sig från kommunismens ok. Men det är också en resa in i kärleken: Kristoffers död ger de tre vännerna en snabbskjuts till ödmjukheten mot livet, den som normalt brukar dröja till pensionsåldern och kolonilotten innan...

Izabela Horn

2012-10-03

En rolig bok , svart humor med mycket levande person beskrivningar. Mycket bättre än debut boken Hjälp jag heter Zbigniew

Elias Chougui

2012-04-29

Åh, tråkig... Författaren försökte för mycket.

jenny modin

2011-07-03

Sällan man läser något om Polen, spännande med en inblick. Blev dock lite långtradig på slutet.

Katarina Sjöö

2011-03-22

den hade ju så mycket pontential: runkade lumparpolare som ska sprida sin vän för vinden, så jag genom hela boken kunde sitta som på nålar för att deras obevekliga manlighet till sist skulle brista (ja jag är jävligt fyrkantig som människa), men nej. åt helvete med alltihop. det är underhållande, men jag var mest av allt underhållen av att tänka "du borde ha skrivit såhär".

Kenneth Olausson

2010-07-11

Rapsodisk. Pubertal. Krampaktig.

PL *

2010-04-12

Det här är en bok som jag definitivt inte skulle ha läst om det inte vore för att vi valde den som bokcirkelbok. Ibland hittar man guldkorn på det här viset, men detta är definitivt inte ett av dem. Jag gillade den inte. Historien hade potential; tre killar reser genom Polen för att sprida sin döde väns aska från ett berg där han har upplevt kärleken. Boken återspeglar vänskapen mellan grabbarna, som bitvis kan vara ganska råa mot varandra. Detta varvas med berättarens tankar runt sin religion, vilka bitvis kan bli lite för mycket och för långrandiga. Inte en bok som tilltalar mig, men flera i min bokcirkel gav den höga betyg. En tvåa blott från mig.