Anne of Green Gables

Montgomery, Lucy Maud

| 1991

Malin R

2019-09-23

Efter att jag läste "Marilla of Green Gables" i höstas var jag ju tvungen att återknyta bekantskapen med den rödhåriga, föräldralösa flickan som nästlade sig in i nämnda Marillas (och brodern Matthews) hjärtat. "Anne på Grönkulla" (och efterföljande böcker i serien) läste jag om och om igen när jag var i slukaråldern. Och har läst dem igen som godnattsaga för äldre dottern. Och den är fortfarande lika trevlig. Anne är en härlig bekantskap, helt enkelt. Har du inte läst böckerna så är det definitivt inte för sent. 🤗

Anna Hedenstedt

2015-02-25

Hade jag inte sett (o älskat) filmen i min ungdom så hade jag nog inte tålt denna präktiga och översvallande huvudperson. Men i och med nostalgiska minnen så blev ju ändå boken rätt mysig.

Amy Lagerman

2013-01-18

Första gången jag läste om den föräldralösa Anne var jag ungefär 11 år. Jag lånade hela bokserien av min moster och slukade den ena boken efter den andra i rask takt under både skratt och tårar. I vuxen ålder råkade jag hitta ett eget exemplar av Anne på Grönkulla på en loppis, och kunde inte motstå den.

Att läsa boken igen var roligt, även om karaktären inte känns lika trovärdig längre (men det väljer jag att bortse från). Det här är föregångaren till Pippi Långstrump och en fin må bra-bok som passar de flesta åldrar. Jag tycker mycket om den.

2012-06-28

En uppväxtskildring som är mer idealistisk än psykologiskt trovärdig. Men vad gör det? Berättelsen är oerhört charmfull och rörande.

Miranda Samuelsson

2012-06-12

Klassisk! :)

Bra liten bok =)

A H

2012-01-13

Min ungdoms bästa bok!

Den här boken var så väldigt mycket bättre än jag trodde. Jag måste erkänna att jag hade ganska många förutfattade meningar om boken innan. Men Anne är charmigare än jag trodde.

Bella V

2010-07-15

En mycket bra bok!

Jag vet inte hur måga gånger jag lånade den här boken som band och lyssnade när jag åkte bil när jag var liten. Älskar den.

Läste denna när jag var barn och jag ÄLSKADE den!

Helén Torstensson

2009-11-21

Man hör ju inte vad hon säger!!!!

Elisabeth Ljungdahl

2009-09-26

En av mina tidigaste läsupplevelser och som fortfarande håller. jag gillar språket. alla härliga uttryck.

Cyd Vicious

2009-07-03

Egentligen vill jag ge 2.5 men... 5 känns ibland som en liten snål skala.