Anne Franks dagbok

Frank, Anne

| 1977

Jeanette Bruman

2017-08-27

En av få böcker jag läst om i vuxen ålder. Borde vara obligatorisk läsning för alla ungdomar. Så bra och gripande!

Nettan J

2016-12-25

Läst den flera gånger. En bok som bör läsas. Bra skrivet från en tonåring mitt i elände.

Rebecka Fagerström

2016-01-02

Helt och hållet ensamstående! Skarpsinnigt, starkt berörande, underhållande och hjärtöppnande! Kan inte släppa det storslagna i att detta skrivits av en ung tonårig flicka mitt i hjärtat av andra världskriget!

Teresia Kjellgren

2013-09-13

Bara något manmåste läsa och det är väl värt det.

Merja A

2013-06-03

Anne Franks dagbok är en väldigt viktig dokument som även visar vilken strålande författare världen gick miste om. Det här är den oavkortade versionen, i skolåldern läste jag den som fadern Otto Frank gav ut. Då utelämnades en hel del där Anne kritiserade sin mor och de andra hon delade gömställe med. Inte heller var det lämpligt 1947 att skriva öppet om sexualitet, åtminstone inte i ungdomsböcker. Anne Frank skrev sin dagbok i brevform, till sin påhittade väninna Kitty. Jag rekommenderar att man läser några "brev" åt gången. Ingen sträckläsningsbok.

Alva Ordnörden

2012-04-02

Anne Frank får en dagbok i 13 årspresent och i den så skriver hon var och varannan dag,
undertiden då andra världskriget håller på för fullt...

Att vara juddinna under 1940-talet i Holland är inte jättebra, men det är just vad Anne är och
i hennes dagbok får man då följa med henne i drygt tre år då andra världskriget är som värst.
Sommaren 1942 går hon och hennes familj under jorden, på flykt från nazisterna.
Men i augusti 1944 avslöjar någon deras gömställe och Anne dör i Bergen-Belsen tre månader före sin sextonårsdag...

Det finns inte så mycket mer att säga om den här (dag)boken, du måste helt enkelt läsa den för att förstå, men fast man läser och förstår orden så tror jag inte att man helt förstår ändå.

Det är så omtumlande, hemskt, gripande, kraftfullt och fruktansvärt - allt på samma gång!!
Men det är en bok som jag tycker att alla borde läsa, men man ska nog vara över 10 åtminstånde
den var ganska jobbig att läsa,inte så lättläst precis. Den är väldigt allvarlig samtidigt som vissa stycken fick mig att skratta högt. En bra bok, varken mer eller mindre därför en 3:a.

Helena Karlsson

2012-03-22

En dagboksskildring om hur det är att leva undangömd tillsammans med sin familj under andra världskriget. Skakande, vidrig, rörande och viktig läsning. Storyn slutar abrupt och vi alla vet vad som hände, behöver inte präntas ner...

Mikael Nilsson

2012-02-22

Anne Franks berömda dagbok ger verkligen liv åt den stackars flickan och hennes tid gömd undan nazisterna. Gripande läsning.

Anette Hökerberg

2012-02-05

En väl läsvärd bok som gör att man får en aning om livet för judarna under 2:a världskriget. Den blir aldrig riktigt spännande, men behåller lätt greppet om läsaren hela tiden. Lättläst text med mycket korta kapitel, ibland bara en sida.

2011-11-20

Denna bok var jobbig att lyssna på tycker jag.

2011-10-13

Läste denna på engelska i högstadiet. Den var gripande och sorglig. Hade kanske fått bättre betyg om jag mints den bättre, eller kanske om jag läst den under en annan tidpunkt i mitt liv.

Eyez Only

2011-07-23

Jobbig att lyssna på.

Karin Berglin

2011-06-27

Den här boken bör alla ungdomar läsa!

Elin Stenblom

2011-03-28

Svårt att sätta lägre betyg på en dagbok som med så vackert språk beskriver en så plågsam tid.

Anna Renström

2011-03-27

Har säkert läst den 15 gånger under lika många år. Gör det du med!

W

Weronica U

2011-02-21

En bra bok, men har upp ett emskt ämne. Men det är bra skriven. En typiskt klassisk skolbok som man får läsa i skolan.

Maria Johnson

2011-02-15

Läste om den som kurslitteratur.

Emma Andersson

2010-12-30

Läste ut denna boken på knappt ett dygn. Det gick inte att lägga ifrån sig boken. Det är inte den mest spännande bok jag har läst, men själva handlingen i sig gör att man inte kan sluta läsa. Hur klarar man av att vara gömd sådär i över två år?

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Detta är en bok som man kanske borde läsa om vart femte år eller något. Tyckte den var väldigt fängslande och när jag läst färdigt så kom ju alla tankarna på vad som hände sen....

Annica Bark

2010-05-17

Otroligt gripande

Linda Fedko

2010-05-02

Jag läste den här boken för länge sedan. Men det är helt klart värd att läsa. Här får man en djupare förståelse hur svårt judiska familjer hade att överleva och hur det gick under jorden under kriget.

Mikaela Metafor

2010-03-07

Jag läste ut dena tjocka bok på fyra dagar i och med ett skolarbete, men med sant nöje. Anne Frank ger en inblick i en värld vi anda står främmande för. Om man ska läsa någon bok om förintelsen är denna helt klart en av de viktigare, när man får följa hennes ord mitt i händelserna. Gripande och stark!

Läste den som barn och minns än idag hur gripande jag tyckte den var!

Susanne Wallin

2009-11-07

Detta har ju hänt. Intressant att läsa och samtidigt lära sig
Tips: läs! :- )

Sandra Abrahamsson

2009-10-10

Förstår inte hur man kan säga att man tycker att den här boken är tråkig, den är drabbande, inspirerande och otroligt viktig och när man läser den när man redan vet hur det hela slutar så blir den bara ännu mer tragisk

Nenne N

2009-10-05

En bok som alla bör läsa!

Johanna Galenpanna

2009-10-03

Känns fel att sätta ett betyg på den här boken.

Lena Hasselgren

2009-09-21

Mycket sällan jag överger en bok,men denna kom jag inte vidare i.

2009-06-06

Läste denna då jag var tonåring och fångades kapitalt av dessa människors mod och livskraft... att inte ge upp att kämpa vidare mot alla odds... men jag förfasades då och jag förfasas nu över den människosyn som rådde/råder i vissa läger, att man inte ser alla människors lika värde, helt galet... så vi måste fortsätta minnas vad som skedde, och förhindra att det händer igen...

Magnus Falkman

2009-05-31

Om boken att säga, så var den tyvärr en stor besvikelse. Boken handlar mest om om vardaliga betraktelser som exempelvis hur maten ska fördelas, detaljerade berättelser om hur potatisen ska skalas etc, vilket i längden blir ganska segt och ointressant. Med jämna mellanrum rapporteras om misstänkta inbrottsförsök, vilket inte heller blir så intressant efter elfte gången.

I den sista femtdelen av boken kommer Anne dock in på kriget, dagen D, kärleken till Peter och andra intressanta händelser, vilket lyfter boken en del. Men någon speciellt spännande eller intressant bok är det tyvärr inte.

I slutet av boken får man ta del av fakta kring familjen Franks öde, gömstället, livsödena och experternas kommentarer, samt historien bakom dagboken. Detta avsnitt i boken är det i särklass mest spännande och intressanta, vilket tyvärr bekräftar att Anne Franks öde och historien bakom boken - är mer intressant än själva dagboken.

Hade för egen del föräväntat mig Anne skulle haft mer tankar och funderingar om kriget, judarnas situation, och att det skulle vara mindre vardagliga bagateller som belystes i boken.

Carina Rydberg

2009-05-05

Ännu en av mina ungdomsfavoriter - och en bok som aldrig ska glömmas bort - i synnerhet inte i dessa tider, då Förintelseförnekarna blir allt fler.
Anne Frank hade enligt min uppfattning - om hon överlevt Holocaust - blivit en av våra mest framstående författare. Nu får vi nöja oss med detta historiskt viktiga dokument, som även skildrar en ung flickas uppväxt på ett sätt som är fullkomligt allmängiltigt, och nedtecknat av en stor litterär begåvning.