Anne Franks dagbok

Elias Andersson

2023-08-17

Patrik Öhgren

2023-08-09

En bok om ett mycket gripande livsöde. Man sugs in i hennes värld/livshistoria. Den var omöjlig att ställa ifrån sig. En verklig bladvändare som måste läsas!

W

Weronica

2023-03-12

Jag läste det svenska boken. Gripande berättelse om Anne Frank som gömmer sig för att försöka överleva andra världs kriget.

Jenny Strid

2022-08-08

<3 Coolaste unga kvinnan som uthärdar ett liv gömd i förföljelse och förintelse. Blandning av munterhet och samtidigt otroligt gripande. Hur kan människor tro att de har rätt att styra andra människors livsöden? Jag mår illa. RIP.

Stina Heimonen

2021-12-30

Så bra om den grymma tiden i vår historia.

Den är sorglig och väldigt spännande. Man vill bara läsa mer av den. Jag tipsar den om du är intresserad i böcker som var gjorda längre bak i tiden 😊/June

den är bra

den är bra

Den är spännande men när man tänker att det var på riktigt så är den mer sorglig

Anna Björk

2021-10-04

Hemsk sorglig

Hemsk sorglig

Att följa en flicka under kriget gör att du knappt vill lägga boken igen.

Maria B

2020-07-28

Sorglig, hemsk men otroligt viktig bok som jag läst flera gånger.

2020-03-20

En bok som alla borde läsa. För mig dröjde det länge. Det är gripande att lyssna till Annes röst mitt i helvetet. Så observant av en ung flicka. Än mer då man ju vet att hon inte överlevde kriget.

villa-freja.se

2019-09-01

Jag läste den här boken första gången som tonåring. Då tyckte jag om den, men uppskattar den och förstår dess storhet, både språkmässigt och för sitt historiska värde så mycket bättre nu. Berättelsen är djup och så fruktansvärt plågsam, men löjligt nog också hoppfull rakt igenom. Trots att jag vet hur det slutar. Det går lätt att ta Anne och hennes levnadsöde till sig, samtidigt som det är omöjligt att sätta sig in i och förstå det fruktansvärda.

En otroligt viktig, väldokumenterad och lärorik bok som alla bör läsa någon/några gånger i livet.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Bland de första böckerna jag läste som tonåring. Gripande och fullkomligt underbar bok. En sådan klok flicka!

Angelika G

2018-10-16

En av många böcker man borde läsa. Otroligt lärorik!

Fantastisk möjlighet att få ta del av historien från en som verkligen var mitt i händelserna

Emelie Gullming

2017-12-06

Jag tycker boken verka vara intresant man hänger lätt med i boken när man lyssna och att de är bra beskrivet hur de var att leva på den tiden men att man får följa hennes resa genom hennes dagbok vilket är både skrämmande tanke på hur de var på den tiden att vara jude men hon och hennes familj kämpa för överlevande men vilket får ett tragiskt slut.
Anne var en mycket smart tjej för den åldern på den tiden och hon var en tonårsrevolt.
Anne skrev detaljerad beskrivning och att hon var mycket fram åt i sin skrivning men de var ovanligt på den tiden.
Jag beundra hennes styrka genom att hon orkade att skriva genom den tiden.
så jag rekomendera denna boken.

Jeanette Bruman

2017-08-27

En av få böcker jag läst om i vuxen ålder. Borde vara obligatorisk läsning för alla ungdomar. Så bra och gripande!

Nettan J

2016-12-25

Läst den flera gånger. En bok som bör läsas. Bra skrivet från en tonåring mitt i elände.

Rebecka Fagerström

2016-01-02

Helt och hållet ensamstående! Skarpsinnigt, starkt berörande, underhållande och hjärtöppnande! Kan inte släppa det storslagna i att detta skrivits av en ung tonårig flicka mitt i hjärtat av andra världskriget!

Teresia Kjellgren

2013-09-13

Bara något manmåste läsa och det är väl värt det.

Merja A

2013-06-03

Anne Franks dagbok är en väldigt viktig dokument som även visar vilken strålande författare världen gick miste om. Det här är den oavkortade versionen, i skolåldern läste jag den som fadern Otto Frank gav ut. Då utelämnades en hel del där Anne kritiserade sin mor och de andra hon delade gömställe med. Inte heller var det lämpligt 1947 att skriva öppet om sexualitet, åtminstone inte i ungdomsböcker. Anne Frank skrev sin dagbok i brevform, till sin påhittade väninna Kitty. Jag rekommenderar att man läser några "brev" åt gången. Ingen sträckläsningsbok.

Alva Ordnörden

2012-04-02

Anne Frank får en dagbok i 13 årspresent och i den så skriver hon var och varannan dag,
undertiden då andra världskriget håller på för fullt...

Att vara juddinna under 1940-talet i Holland är inte jättebra, men det är just vad Anne är och
i hennes dagbok får man då följa med henne i drygt tre år då andra världskriget är som värst.
Sommaren 1942 går hon och hennes familj under jorden, på flykt från nazisterna.
Men i augusti 1944 avslöjar någon deras gömställe och Anne dör i Bergen-Belsen tre månader före sin sextonårsdag...

Det finns inte så mycket mer att säga om den här (dag)boken, du måste helt enkelt läsa den för att förstå, men fast man läser och förstår orden så tror jag inte att man helt förstår ändå.

Det är så omtumlande, hemskt, gripande, kraftfullt och fruktansvärt - allt på samma gång!!
Men det är en bok som jag tycker att alla borde läsa, men man ska nog vara över 10 åtminstånde
den var ganska jobbig att läsa,inte så lättläst precis. Den är väldigt allvarlig samtidigt som vissa stycken fick mig att skratta högt. En bra bok, varken mer eller mindre därför en 3:a.

Helena Karlsson

2012-03-22

En dagboksskildring om hur det är att leva undangömd tillsammans med sin familj under andra världskriget. Skakande, vidrig, rörande och viktig läsning. Storyn slutar abrupt och vi alla vet vad som hände, behöver inte präntas ner...

Mikael Nilsson

2012-02-22

Anne Franks berömda dagbok ger verkligen liv åt den stackars flickan och hennes tid gömd undan nazisterna. Gripande läsning.

En väl läsvärd bok som gör att man får en aning om livet för judarna under 2:a världskriget. Den blir aldrig riktigt spännande, men behåller lätt greppet om läsaren hela tiden. Lättläst text med mycket korta kapitel, ibland bara en sida.

Denna bok var jobbig att lyssna på tycker jag.

2011-10-13

Läste denna på engelska i högstadiet. Den var gripande och sorglig. Hade kanske fått bättre betyg om jag mints den bättre, eller kanske om jag läst den under en annan tidpunkt i mitt liv.

Eyez Only

2011-07-23

Jobbig att lyssna på.

Karin Berglin

2011-06-27

Den här boken bör alla ungdomar läsa!

Elin Stenblom

2011-03-28

Svårt att sätta lägre betyg på en dagbok som med så vackert språk beskriver en så plågsam tid.

Anna Renström

2011-03-27

Har säkert läst den 15 gånger under lika många år. Gör det du med!

Maria Johnson

2011-02-15

Läste om den som kurslitteratur.

Emma Andersson

2010-12-30

Läste ut denna boken på knappt ett dygn. Det gick inte att lägga ifrån sig boken. Det är inte den mest spännande bok jag har läst, men själva handlingen i sig gör att man inte kan sluta läsa. Hur klarar man av att vara gömd sådär i över två år?

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Detta är en bok som man kanske borde läsa om vart femte år eller något. Tyckte den var väldigt fängslande och när jag läst färdigt så kom ju alla tankarna på vad som hände sen....

Annica Bark

2010-05-17

Otroligt gripande

Linda Fedko

2010-05-02

Jag läste den här boken för länge sedan. Men det är helt klart värd att läsa. Här får man en djupare förståelse hur svårt judiska familjer hade att överleva och hur det gick under jorden under kriget.

Mikaela86

2010-03-07

Jag läste ut dena tjocka bok på fyra dagar i och med ett skolarbete, men med sant nöje. Anne Frank ger en inblick i en värld vi anda står främmande för. Om man ska läsa någon bok om förintelsen är denna helt klart en av de viktigare, när man får följa hennes ord mitt i händelserna. Gripande och stark!

Läste den som barn och minns än idag hur gripande jag tyckte den var!

Susanne Wallin

2009-11-07

Detta har ju hänt. Intressant att läsa och samtidigt lära sig
Tips: läs! :- )

Sandra Abrahamsson

2009-10-10

Förstår inte hur man kan säga att man tycker att den här boken är tråkig, den är drabbande, inspirerande och otroligt viktig och när man läser den när man redan vet hur det hela slutar så blir den bara ännu mer tragisk

Nenne N

2009-10-05

En bok som alla bör läsa!

Johanna Galenpanna

2009-10-03

Känns fel att sätta ett betyg på den här boken.

Maria Klamas

2009-06-06

Läste denna då jag var tonåring och fångades kapitalt av dessa människors mod och livskraft... att inte ge upp att kämpa vidare mot alla odds... men jag förfasades då och jag förfasas nu över den människosyn som rådde/råder i vissa läger, att man inte ser alla människors lika värde, helt galet... så vi måste fortsätta minnas vad som skedde, och förhindra att det händer igen...