Anne Franks dagbok

Elias Andersson

2023-08-17

Patrik hgren

2023-08-09

En bok om ett mycket gripande livsde. Man sugs in i hennes vrld/livshistoria. Den var omjlig att stlla ifrn sig. En verklig bladvndare som mste lsas!

W

Weronica

2023-03-12

Jag lste det svenska boken. Gripande berttelse om Anne Frank som gmmer sig fr att frska verleva andra vrlds kriget.

Jenny Strid

2022-08-08

<3 Coolaste unga kvinnan som uthrdar ett liv gmd i frfljelse och frintelse. Blandning av munterhet och samtidigt otroligt gripande. Hur kan mnniskor tro att de har rtt att styra andra mnniskors livsden? Jag mr illa. RIP.

Stina Heimonen

2021-12-30

S bra om den grymma tiden i vr historia.

Den r sorglig och vldigt spnnande. Man vill bara lsa mer av den. Jag tipsar den om du r intresserad i bcker som var gjorda lngre bak i tiden 😊/June

den r bra

den r bra

Den r spnnande men nr man tnker att det var p riktigt s r den mer sorglig

Anna Bjrk

2021-10-04

Hemsk sorglig

Hemsk sorglig

Att flja en flicka under kriget gr att du knappt vill lgga boken igen.

Maria B

2020-07-28

Sorglig, hemsk men otroligt viktig bok som jag lst flera gnger.

2020-03-20

En bok som alla borde lsa. Fr mig drjde det lnge. Det r gripande att lyssna till Annes rst mitt i helvetet. S observant av en ung flicka. n mer d man ju vet att hon inte verlevde kriget.

villa-freja.se

2019-09-01

Jag lste den hr boken frsta gngen som tonring. D tyckte jag om den, men uppskattar den och frstr dess storhet, bde sprkmssigt och fr sitt historiska vrde s mycket bttre nu. Berttelsen r djup och s fruktansvrt plgsam, men ljligt nog ocks hoppfull rakt igenom. Trots att jag vet hur det slutar. Det gr ltt att ta Anne och hennes levnadsde till sig, samtidigt som det r omjligt att stta sig in i och frst det fruktansvrda.

En otroligt viktig, vldokumenterad och lrorik bok som alla br lsa ngon/ngra gnger i livet.

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Bland de frsta bckerna jag lste som tonring. Gripande och fullkomligt underbar bok. En sdan klok flicka!

Angelika G

2018-10-16

En av mnga bcker man borde lsa. Otroligt lrorik!

Fantastisk mjlighet att f ta del av historien frn en som verkligen var mitt i hndelserna

Emelie Gullming

2017-12-06

Jag tycker boken verka vara intresant man hnger ltt med i boken nr man lyssna och att de r bra beskrivet hur de var att leva p den tiden men att man fr flja hennes resa genom hennes dagbok vilket r bde skrmmande tanke p hur de var p den tiden att vara jude men hon och hennes familj kmpa fr verlevande men vilket fr ett tragiskt slut.
Anne var en mycket smart tjej fr den ldern p den tiden och hon var en tonrsrevolt.
Anne skrev detaljerad beskrivning och att hon var mycket fram t i sin skrivning men de var ovanligt p den tiden.
Jag beundra hennes styrka genom att hon orkade att skriva genom den tiden.
s jag rekomendera denna boken.

Jeanette Bruman

2017-08-27

En av f bcker jag lst om i vuxen lder. Borde vara obligatorisk lsning fr alla ungdomar. S bra och gripande!

Nettan J

2016-12-25

Lst den flera gnger. En bok som br lsas. Bra skrivet frn en tonring mitt i elnde.

Rebecka Fagerstrm

2016-01-02

Helt och hllet ensamstende! Skarpsinnigt, starkt berrande, underhllande och hjrtppnande! Kan inte slppa det storslagna i att detta skrivits av en ung tonrig flicka mitt i hjrtat av andra vrldskriget!

Teresia Kjellgren

2013-09-13

Bara ngot manmste lsa och det r vl vrt det.

Merja A

2013-06-03

Anne Franks dagbok r en vldigt viktig dokument som ven visar vilken strlande frfattare vrlden gick miste om. Det hr r den oavkortade versionen, i skolldern lste jag den som fadern Otto Frank gav ut. D utelmnades en hel del dr Anne kritiserade sin mor och de andra hon delade gmstlle med. Inte heller var det lmpligt 1947 att skriva ppet om sexualitet, tminstone inte i ungdomsbcker. Anne Frank skrev sin dagbok i brevform, till sin phittade vninna Kitty. Jag rekommenderar att man lser ngra "brev" t gngen. Ingen strcklsningsbok.

Alva Ordnrden

2012-04-02

Anne Frank fr en dagbok i 13 rspresent och i den s skriver hon var och varannan dag,
undertiden d andra vrldskriget hller p fr fullt...

Att vara juddinna under 1940-talet i Holland r inte jttebra, men det r just vad Anne r och
i hennes dagbok fr man d flja med henne i drygt tre r d andra vrldskriget r som vrst.
Sommaren 1942 gr hon och hennes familj under jorden, p flykt frn nazisterna.
Men i augusti 1944 avsljar ngon deras gmstlle och Anne dr i Bergen-Belsen tre mnader fre sin sextonrsdag...

Det finns inte s mycket mer att sga om den hr (dag)boken, du mste helt enkelt lsa den fr att frst, men fast man lser och frstr orden s tror jag inte att man helt frstr nd.

Det r s omtumlande, hemskt, gripande, kraftfullt och fruktansvrt - allt p samma gng!!
Men det r en bok som jag tycker att alla borde lsa, men man ska nog vara ver 10 tminstnde
den var ganska jobbig att lsa,inte s lttlst precis. Den r vldigt allvarlig samtidigt som vissa stycken fick mig att skratta hgt. En bra bok, varken mer eller mindre drfr en 3:a.

Helena Karlsson

2012-03-22

En dagboksskildring om hur det r att leva undangmd tillsammans med sin familj under andra vrldskriget. Skakande, vidrig, rrande och viktig lsning. Storyn slutar abrupt och vi alla vet vad som hnde, behver inte prntas ner...

Mikael Nilsson

2012-02-22

Anne Franks bermda dagbok ger verkligen liv t den stackars flickan och hennes tid gmd undan nazisterna. Gripande lsning.

En vl lsvrd bok som gr att man fr en aning om livet fr judarna under 2:a vrldskriget. Den blir aldrig riktigt spnnande, men behller ltt greppet om lsaren hela tiden. Lttlst text med mycket korta kapitel, ibland bara en sida.

Denna bok var jobbig att lyssna p tycker jag.

2011-10-13

Lste denna p engelska i hgstadiet. Den var gripande och sorglig. Hade kanske ftt bttre betyg om jag mints den bttre, eller kanske om jag lst den under en annan tidpunkt i mitt liv.

Eyez Only

2011-07-23

Jobbig att lyssna p.

Karin Berglin

2011-06-27

Den hr boken br alla ungdomar lsa!

Elin Stenblom

2011-03-28

Svrt att stta lgre betyg p en dagbok som med s vackert sprk beskriver en s plgsam tid.

Anna Renstrm

2011-03-27

Har skert lst den 15 gnger under lika mnga r. Gr det du med!

Maria Johnson

2011-02-15

Lste om den som kurslitteratur.

Emma Andersson

2010-12-30

Lste ut denna boken p knappt ett dygn. Det gick inte att lgga ifrn sig boken. Det r inte den mest spnnande bok jag har lst, men sjlva handlingen i sig gr att man inte kan sluta lsa. Hur klarar man av att vara gmd sdr i ver tv r?

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Detta r en bok som man kanske borde lsa om vart femte r eller ngot. Tyckte den var vldigt fngslande och nr jag lst frdigt s kom ju alla tankarna p vad som hnde sen....

Annica Bark

2010-05-17

Otroligt gripande

Linda Fedko

2010-05-02

Jag lste den hr boken fr lnge sedan. Men det r helt klart vrd att lsa. Hr fr man en djupare frstelse hur svrt judiska familjer hade att verleva och hur det gick under jorden under kriget.

Mikaela86

2010-03-07

Jag lste ut dena tjocka bok p fyra dagar i och med ett skolarbete, men med sant nje. Anne Frank ger en inblick i en vrld vi anda str frmmande fr. Om man ska lsa ngon bok om frintelsen r denna helt klart en av de viktigare, nr man fr flja hennes ord mitt i hndelserna. Gripande och stark!

Lste den som barn och minns n idag hur gripande jag tyckte den var!

Susanne Wallin

2009-11-07

Detta har ju hnt. Intressant att lsa och samtidigt lra sig
Tips: ls! :- )

Sandra Abrahamsson

2009-10-10

Frstr inte hur man kan sga att man tycker att den hr boken r trkig, den r drabbande, inspirerande och otroligt viktig och nr man lser den nr man redan vet hur det hela slutar s blir den bara nnu mer tragisk

Nenne N

2009-10-05

En bok som alla br lsa!

Johanna Galenpanna

2009-10-03

Knns fel att stta ett betyg p den hr boken.

2009-06-06

Lste denna d jag var tonring och fngades kapitalt av dessa mnniskors mod och livskraft... att inte ge upp att kmpa vidare mot alla odds... men jag frfasades d och jag frfasas nu ver den mnniskosyn som rdde/rder i vissa lger, att man inte ser alla mnniskors lika vrde, helt galet... s vi mste fortstta minnas vad som skedde, och frhindra att det hnder igen...