Anne Franks dagbok

Frank, Anne

| 1977

En av f bcker jag lst om i vuxen lder. Borde vara obligatorisk lsning fr alla ungdomar. S bra och gripande!

Nettan J

2016-12-25

Lst den flera gnger. En bok som br lsas. Bra skrivet frn en tonring mitt i elnde.

Rebecka Fagerstrm

2016-01-02

Helt och hllet ensamstende! Skarpsinnigt, starkt berrande, underhllande och hjrtppnande! Kan inte slppa det storslagna i att detta skrivits av en ung tonrig flicka mitt i hjrtat av andra vrldskriget!

Teresia Kjellgren

2013-09-13

Bara ngot manmste lsa och det r vl vrt det.

Merja A

2013-06-03

Anne Franks dagbok r en vldigt viktig dokument som ven visar vilken strlande frfattare vrlden gick miste om. Det hr r den oavkortade versionen, i skolldern lste jag den som fadern Otto Frank gav ut. D utelmnades en hel del dr Anne kritiserade sin mor och de andra hon delade gmstlle med. Inte heller var det lmpligt 1947 att skriva ppet om sexualitet, tminstone inte i ungdomsbcker. Anne Frank skrev sin dagbok i brevform, till sin phittade vninna Kitty. Jag rekommenderar att man lser ngra "brev" t gngen. Ingen strcklsningsbok.

Alva Ordnrden

2012-04-02

Anne Frank fr en dagbok i 13 rspresent och i den s skriver hon var och varannan dag,
undertiden d andra vrldskriget hller p fr fullt...

Att vara juddinna under 1940-talet i Holland r inte jttebra, men det r just vad Anne r och
i hennes dagbok fr man d flja med henne i drygt tre r d andra vrldskriget r som vrst.
Sommaren 1942 gr hon och hennes familj under jorden, p flykt frn nazisterna.
Men i augusti 1944 avsljar ngon deras gmstlle och Anne dr i Bergen-Belsen tre mnader fre sin sextonrsdag...

Det finns inte s mycket mer att sga om den hr (dag)boken, du mste helt enkelt lsa den fr att frst, men fast man lser och frstr orden s tror jag inte att man helt frstr nd.

Det r s omtumlande, hemskt, gripande, kraftfullt och fruktansvrt - allt p samma gng!!
Men det r en bok som jag tycker att alla borde lsa, men man ska nog vara ver 10 tminstnde
den var ganska jobbig att lsa,inte s lttlst precis. Den r vldigt allvarlig samtidigt som vissa stycken fick mig att skratta hgt. En bra bok, varken mer eller mindre drfr en 3:a.

Helena Karlsson

2012-03-22

En dagboksskildring om hur det r att leva undangmd tillsammans med sin familj under andra vrldskriget. Skakande, vidrig, rrande och viktig lsning. Storyn slutar abrupt och vi alla vet vad som hnde, behver inte prntas ner...

Mikael Nilsson

2012-02-22

Anne Franks bermda dagbok ger verkligen liv t den stackars flickan och hennes tid gmd undan nazisterna. Gripande lsning.

Anette Hkerberg

2012-02-05

En vl lsvrd bok som gr att man fr en aning om livet fr judarna under 2:a vrldskriget. Den blir aldrig riktigt spnnande, men behller ltt greppet om lsaren hela tiden. Lttlst text med mycket korta kapitel, ibland bara en sida.

2011-11-20

Denna bok var jobbig att lyssna p tycker jag.

2011-10-13

Lste denna p engelska i hgstadiet. Den var gripande och sorglig. Hade kanske ftt bttre betyg om jag mints den bttre, eller kanske om jag lst den under en annan tidpunkt i mitt liv.

Eyez Only

2011-07-23

Jobbig att lyssna p.

Karin Berglin

2011-06-27

Den hr boken br alla ungdomar lsa!

Elin Stenblom

2011-03-28

Svrt att stta lgre betyg p en dagbok som med s vackert sprk beskriver en s plgsam tid.

Anna Renstrm

2011-03-27

Har skert lst den 15 gnger under lika mnga r. Gr det du med!

W

Weronica U

2011-02-21

En bra bok, men har upp ett emskt mne. Men det r bra skriven. En typiskt klassisk skolbok som man fr lsa i skolan.

Maria Johnson

2011-02-15

Lste om den som kurslitteratur.

Emma Andersson

2010-12-30

Lste ut denna boken p knappt ett dygn. Det gick inte att lgga ifrn sig boken. Det r inte den mest spnnande bok jag har lst, men sjlva handlingen i sig gr att man inte kan sluta lsa. Hur klarar man av att vara gmd sdr i ver tv r?

Cissi Rosenqvist

2010-07-19

Detta r en bok som man kanske borde lsa om vart femte r eller ngot. Tyckte den var vldigt fngslande och nr jag lst frdigt s kom ju alla tankarna p vad som hnde sen....

Annica Bark

2010-05-17

Otroligt gripande

Linda Fedko

2010-05-02

Jag lste den hr boken fr lnge sedan. Men det r helt klart vrd att lsa. Hr fr man en djupare frstelse hur svrt judiska familjer hade att verleva och hur det gick under jorden under kriget.

Mikaela Veijalainen

2010-03-07

Jag lste ut dena tjocka bok p fyra dagar i och med ett skolarbete, men med sant nje. Anne Frank ger en inblick i en vrld vi anda str frmmande fr. Om man ska lsa ngon bok om frintelsen r denna helt klart en av de viktigare, nr man fr flja hennes ord mitt i hndelserna. Gripande och stark!

Lste den som barn och minns n idag hur gripande jag tyckte den var!

Susanne Wallin

2009-11-07

Detta har ju hnt. Intressant att lsa och samtidigt lra sig
Tips: ls! :- )

Sandra Abrahamsson

2009-10-10

Frstr inte hur man kan sga att man tycker att den hr boken r trkig, den r drabbande, inspirerande och otroligt viktig och nr man lser den nr man redan vet hur det hela slutar s blir den bara nnu mer tragisk

Nenne N

2009-10-05

En bok som alla br lsa!

Johanna Galenpanna

2009-10-03

Knns fel att stta ett betyg p den hr boken.

Lena Hasselgren

2009-09-21

Mycket sllan jag verger en bok,men denna kom jag inte vidare i.

2009-06-06

Lste denna d jag var tonring och fngades kapitalt av dessa mnniskors mod och livskraft... att inte ge upp att kmpa vidare mot alla odds... men jag frfasades d och jag frfasas nu ver den mnniskosyn som rdde/rder i vissa lger, att man inte ser alla mnniskors lika vrde, helt galet... s vi mste fortstta minnas vad som skedde, och frhindra att det hnder igen...

Magnus Falkman

2009-05-31

Om boken att sga, s var den tyvrr en stor besvikelse. Boken handlar mest om om vardaliga betraktelser som exempelvis hur maten ska frdelas, detaljerade berttelser om hur potatisen ska skalas etc, vilket i lngden blir ganska segt och ointressant. Med jmna mellanrum rapporteras om misstnkta inbrottsfrsk, vilket inte heller blir s intressant efter elfte gngen.

I den sista femtdelen av boken kommer Anne dock in p kriget, dagen D, krleken till Peter och andra intressanta hndelser, vilket lyfter boken en del. Men ngon speciellt spnnande eller intressant bok r det tyvrr inte.

I slutet av boken fr man ta del av fakta kring familjen Franks de, gmstllet, livsdena och experternas kommentarer, samt historien bakom dagboken. Detta avsnitt i boken r det i srklass mest spnnande och intressanta, vilket tyvrr bekrftar att Anne Franks de och historien bakom boken - r mer intressant n sjlva dagboken.

Hade fr egen del frvntat mig Anne skulle haft mer tankar och funderingar om kriget, judarnas situation, och att det skulle vara mindre vardagliga bagateller som belystes i boken.

Carina Rydberg

2009-05-05

nnu en av mina ungdomsfavoriter - och en bok som aldrig ska glmmas bort - i synnerhet inte i dessa tider, d Frintelsefrnekarna blir allt fler.
Anne Frank hade enligt min uppfattning - om hon verlevt Holocaust - blivit en av vra mest framstende frfattare. Nu fr vi nja oss med detta historiskt viktiga dokument, som ven skildrar en ung flickas uppvxt p ett stt som r fullkomligt allmngiltigt, och nedtecknat av en stor litterr begvning.