Annalisa och skräpmonstret

Förord av Maria Wetterstrand Annalisa kan inte sova. Tankarna myllrar som myror när hon tänker på allt skräp hon sett i skogen. Och inte blir det bättre av att det morrar under sängen. Vad är det som gömmer sig där i mörkret? Och hur ska Annalisa få det att försvinna? En bok om att vända klimatoro till en drivkraft att göra skillnad. Annalisa och skräpmonstret är den andra fristående delen i serien Stora frågor för små medborgare. En bok som tar barns oro för miljön på allvar. Maria Wetterstrand, fristående grön samhällsdebattör, tidigare språkrör för Miljöpartiet de Gröna Barn har en stor livstörst. Det här är en energifull bok som ger hopp och inspirerar till ett vardagsnära arbete för en hållbar framtid. Johan Fjellman, förskollärare Daggkåpan Huddinge Lärarhandledning finns att ladda ner kostnadsfritt här: https://www.idusforlag.se/press/lararhandledning_skrapmonstret.pdf

Jag har läst Annalisa och skräpmonstret som är skriven av Angeli Sjöström Hederberg och är illustrerad av Caroline Sellstone, boken har förord av Maria Wetterstrand och den är utgiven av Idus förlag 2018. Annalisa gillar samlingen på förskolan, alla som vill får prata. Den här dagen pratar de om skräp. Ska allt skräp slängas i vanliga papperskorgen? Nej, de får lära sig hur man kan sortera och använda skräp igen. Några av barnen berättar om hur farligt det är för djur och natur att slänga plast och att slösa på mat och annat. Annalisa känner sig konstig och orolig när hon tänker på allt skräp. Hennes föräldrar säger att det är ett monster som har flyttat in i hennes huvud. Ett skräpmonster. Jag läste boken tillsammans med en femåring på förskolan. Vi tycker båda att boken känns viktig och att vi lärde oss hur vi kan vara snällare mot naturen. Vi bestämde att vi ska läsa boken för alla barn på vår förskoleavdelning. Det är så mycket vi kan diskutera och lära av boken. Det är också bra att Annalisa tillsammans med sina mammor försöker att hitta olika sätt att handskas med Skräpmonstret så att det känns bättre för Annalisa. Annalisa kommer också med tips på hur vi alla kan göra små saker som kan betyda mycket för miljön. Vi tycker att boken är jättebra och att illustrationerna är charmiga, fina och roliga! Boktips till barnfamiljer, förskolor samt skolans tidigare år!

Detta är en bok som passar speciellt bra för förskolegrupper där man just nu ha skräp/miljöfokus på det pedagogiska arbetet med barnen.
I boken får vi följa Annalisa och hennes sätt att hantera sina "taggiga" känslor när hon tänker på nedskräpning. Jo nämligen genom aktion och påverkansarbete mot politiker som också får genomslag i slutet av boken. Boken lyfter verkligen barns delaktighet och inflytande. För de som söker böcker där alla familjer representeras har även Annalisa två mammor - iaf enligt vår tolkning.

Illustrationerna är riktigt fina och är halva berättelsen. Jag uppskattar mångfalden, den manliga förskolepedagogen med tatueringar, olika barn och Annalisa som är illustrerad som just Annalisa i främsta hand osv. Väldigt fina och talande illustrationer iallafall - swipa för att se fina exempel.

Något jag ogillar är när man uppmanar barnen att rita på båda sidorna på pappret. Jag tänker att man sparar mer papper om man verkligen värdesätter barnens arbete och konst - får dom att vilja arbeta med sina teckningar och inte enbart hafsa ner snabbt för att direkt ta ett nytt papper (eller baksida). Men för mig blir det motsägelsefullt att sätta värde på barnens skapande och samtidigt säga åt dom att rita på baksidan med. Skulle man be en konstnär göra så? På baksidan av Mona-Lisa? Så just den biten ogillar jag med boken - annars har den många bra uppslag som är perfekta för att få igång ett samtal i barngruppen om skräp efteråt.
Däremot undrar jag hur många barn som faktiskt orkar lyssna igenom förordet av Maria Wetterstrand? Hur fint det än är. Men det kan man ju lämna för att sedan återkomma till tänker jag. En del av förordet tänker jag ger bra inspiration för kommande boksamtal med.

@barnbokstips

2018-05-02

Vi har läst Annalisa och skräpmonstret av Angeli Sjöström Hederberg och med bilder av Caroline Sellstone. Förord till boken har Maria Wetterstrand, fd språkrör för Miljöpartiet skrivit. Annalisa tycker om samlingen på förskolan. Alla får prata, men en i taget. På samlingen pratar de om skräp, var man får slänga skräp och hur man återvinner olika material. Annalisa börjar fundera över allt skräp i naturen och hennes tankar blir trassliga och taggiga. Det flyttar in ett skräpmonster under hennes säng. Som tur är så berättar Annalisas mammor att monstret brukar bli mindre och försvinna om man gör något åt det som oroar. Så Annalisa börjar städa, kasta skräp, hon får föräldrarna att skänka gamla kläder istället för att slänga, göra kolsyrat vatten hemma istället för att köpa på flaska osv. Till slut är monstret borta. En bok som vill uppmuntra barn till att de kan påverka och göra skillnad. Den första boken Annalisa och födelsedagspresenten handlar om att hjälpa de som inte har det lika bra och även då med budskapet att barn kan göra skillnad. Fina, pedagogiska böcker! Plus för hur Annalisas känslor beskrivs på ett målande sätt. Illustrationerna är livfulla och förstärker texten fint. 5-åringen gillade boken och den kommer definitivt läsas flera gånger! Båda böckerna passar bra som diskussionsunderlag i förskola och f-1.