Annabelle

Bengtsdotter, Lina

| 2017

Mest sålda debutroman 2017 och vinnare av Crimetime Specsavers Award för bästa krimdebut. En varm sommarnatt försvinner sjuttonåriga Annabelle från det lilla samhället Gullspång, på gränsen mellan Västergötland och Värmland. Hennes föräldrar är utom sig av oro, lokalpolisen står handfallen och Missing people letar förgäves. Kriminalinspektör Charlie Lager från Nationella operativa avdelningen tvingas återvända till platsen hon lämnade när hon var fjorton, ett förflutet och en barndom som hon gjort sitt bästa för att fly från. Medan Charlie försöker få fram sanningen om vem Annabelle var och vad som hänt henne, gör hon skrämmande upptäckter om sin bakgrund. Och hon tvingas möta sitt värsta minne: den gången hon lät en annan människa dö.

Alexandra Nilsson

2023-01-20

Gillade denna jättemycket!

Linda Vanil

2022-12-14

Läsvärd men tyckte nog Annabelle var snäppet bättre.

ElinsBokhylla

2021-05-30

Efter att ha läst första delen i serien om Gullspång och Charlie Lager så var jag taggad på att hoppa in i andra delen direkt, vilket jag även gjorde och läste ut på mindre än en vecka. Vilket säger något om hur bra jag tyckte att boken var, väldigt bra!

Bokens upplägg är liknande som boken innan, att man får följa med i både nutid och dåtid, samt även ta del av dagboksanteckningar från Francesca. Det är även många tillbakablickar och drömmar genom Charlie Lagers perspektiv som man får ta del av. Upplägget tycker jag är bra, det gör att man får lite variation när man läser samt att sidorna bara flyger fram.

Precis som Annabelle är Francesca en väldigt sorgsen och tragisk bok, en bok som handlar om en ung kvinnas kamp att bara få passa in någonstans och att bli accepterad. Boken skapade många olika känslor inom mig undertiden som jag läste den, jag kände igen mig väldigt mycket i karaktären Francesca och led många gånger med hennes känsla av ensamhet och oförstående från sin omgivning.

Det var uppfriskande att läsa en deckare/kriminalroman som inte till grunden handlade om en polisutredning, utan att det mer var en privatutredning som sedan halkade in på en riktig polisutredning. Det var intressant och ett bra sätt av Lina Bengtsdotter att förmedla historian.

Även om jag hade hoppats på ett lite annorlunda slut, kanske ett lyckligt slut så tyckte jag att boken överlag var spännande men som även tog upp viktiga ämnen som inte dyker upp så ofta inom kriminalromaner, i alla fall inte i de jag har läst.

Dock måste jag säga att jag tyckte slutet påminde lite väl mycket om slutet i första boken, även om fallets lösning inte var den samma så kändes de väldigt lika varandra ändå. Vilket var en liten besvikelse för mig, det hade varit roligare eller mer spännande med en helt nytt slut och inte så likt slutet i första boken.

Lina Bengtsdotter har även i denna bok lyckats skriva väldigt lättläst och spännande. Kapitlen är väldigt lättlästa och i lagom längd, de varierar mellan dåtid och nutid. Bengtsdotter är skicklig på att fånga in läsaren i boken och få hen att stanna kvar, för det är väldigt svårt att lägga ifrån sig hennes böcker när man väl har börjat läsa dem!

Francesca av Lina Bengtsdotter är en spännande men samtidigt sorgsen bok, en bok som har en handling som fastnar inom en långt efter att man har läst klart den. Boken är väldigt svår att lägga ifrån sig, man vill bara fortsätta tills sista sidan är utläst. Boken har många tvistar och överraskningar, speciellt den stora överraskningen i slutet... men den får ni själva ta reda på när ni läser boken!

Rebecka Nyman

2020-11-30

En riktigt mysig bok med spännande mysterier. Jag gillar att Bengtsdotter varierar nutid och dåtid. Det skapar en väg framåt från två perspektiv. Vi får följa både Charlie och Francesca. Historien byggs hela tiden på och sakta men säkert tar vi oss mot upplösningen. Jag gillar språket, men hade uppskattat ett "roligare" slut. Jag vill gärna bli mer överraskad. Vissa saker var förväntade och vissa saker var mer oväntade. Jag har faktiskt inte läst första boken, "Annabelle", men blir efter denna sugen på att göra det.

I liked this book. It is a cozy history with mysteries. I really enjoy the two perspectives, from back in time and from now, there we will follow both Francesca and Charlie. I like the way Bengtsdotter write but would have appreciate a more "fun" ending. I would have wanted to be even more surprised. I haven't actually read the first one, "Annabelle", but this book makes me want to do that.

Maria Jacobsson

2020-11-21

Spännande och känns trovärdig, iallafall om man som jag vuxit upp på bondvischan. Intressant att även följa offret och få händelseförloppet avslöjat bit för bit. Charlie utredare) får ett djup genom att återuppleva delar av sin uppväxt via utredningen. Läser gärna fler böcker av författaren!

2020-11-01

Efter en liten transportsträcka i början blev den riktigt bra!

Johanna S

2020-10-12

Okej läsning, tyckte boken var rätt dyster.

2019-11-05

Helt ok deckare. Bra driv och hyfsat spännande. Bra inläsning vilket gjorde några timmars bilåkande betydligt enklare. Stark 3:a

Mari

2019-01-24

En av dom bästa jag läst! Superbra!

Mari

2019-01-24

Toppen! Hoppas på fler av Lina Bengtsdotter.

Susanne Hydén

2019-01-13

Uppföljaren till AnnaBelle river upp nya trådar i småstadens intrikata väv och visar på att varken minne eller relationer är vad de förefaller att vara när locket lagts på för att fasaden inte ska rämna.

Susanne Hydén

2019-01-13

Riktigt bra deckare som kryper ner under skinnet i Gullspång och bjuder på ett oväntat slut.

2019-01-03

Francesca är den andra delen i serien om kriminalinspektör Charlie Lager. Jag läste den första boken, Annebelle, för drygt ett år sedan, och jag tyckte den var mycket bra. Här är en länk till min recension av den boken.

Boken Fransesca är nästan lika bra som Annebelle tycker jag. Den är liknande i stilen, och jag tror man vinner mycket på att läsa Annebelle först, även om Francesca också kan läsas fristående.

Den är välskriven, spännande, och gripande. Och jag ser fram emot fler kommande böcker i serien.

Rekommenderar båda böckerna.

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Lina Bengtsdotters debutbok, som hon även fick utmärkelsen "Årets deckardebut" på Crimetime Gotland förra året. Hon kommer själv från det lilla samhället Gullspång, så hon har verkligen tagit fasta på det är att man skall skriva där man står (eller i hennes fall, har stått).

Jag kan verkligen hålla med att detta är en riktigt bra debut så hon förtjänar verkligen det priset. Jag fastnade snabbt i handlingen och kunde inte släppa den. Språket är lättsamt och flyter på riktigt bra, det är korta kapitel som gör att man bara skall läsa ett till innan man lägger ifrån sig boken, och att försöka lägga ifrån sig denna är inte lätt alls.

Jag tycker att mycket av styrkan i boken ligger i att det inte är en ren "polis som utreder ett brott"´-berättelse. Författaren har lagt stor vikt på själva karaktärerna och målar upp en bakgrund till flertalet av dem som verkligen griper tag i en.

Huvudkaraktären är en komplex karaktär, visst hon har lite av de klassiska dragen av en alkoholiserad polis, men jag känner att Charlie har ett mycket mera djup än det. Det är en mörk och ångestfull bakgrund hon har som har gjort henne till den hon är nu. Och att hon nu måste tillbaka till platsen som hon flydde ifrån som tonåring. Hon tvingas att försöka sköta sitt jobb och samtidigt möta sina egna demoner från barndomen.

Man får Charlies barndom uppmålad i bitar under resans gång. Parallellt får man även i tillbakablickar ta del om vad som hände Annabelle när hon försvann spårlöst och vem hon är, det visar sig snabbt att det döljer sig även mörker och ångest i hennes liv också.

Jag skulle säga att hela boken är mörk och ångestladdad om ett samhälle där alla känner alla, samt att det är förfallet och fattigt. Man kan riktigt känna hur det är att bo i ett samhälle som Gullspång, författaren har verkligen fångat miljön, nog tack vare att hon själv har bott där misstänker jag.

Rekommenderar den till alla som kanske inte vill ha en våldsam deckare, utan vill ha mera en mörk historia som är karaktärsdriven. Och en riktigt välskriven sådan också. En riktigt lovande debut och jag ser fram emot hennes andra bok som kommer i år.

Evasbokhylla

2018-11-06

En bra uppföljare till debutboken Annabelle!

2018-10-03

Den här boken är berörande och sorglig. Den skulle kunna användas som kursmaterial på socionomprogrammet så tyngd av sociala problem som den är. Men den är också fylld av olika människoöden med deras upplevelser och erfarenheter utan att försöka ge några svar. Jag hade väntat mig en "vanlig" kriminalroman och blev positivt överraska över djupet.

C A

2018-09-24

Helt okej deckare och tidsfördriv.

Lars Stenlund

2018-05-27

Grym debut. Ser fram emot fler böcker.

Susanne Rydvald

2018-05-26

Mycket fattig --- Det finns verkligen ingenting i boken som är värd att rekommendera vidare

Läsesalongen

2018-05-20

Läsvärd debut! Skildrar småstadsungdomarnas liv som ingen annan. Spännande deckare.

Karin Johansson

2018-02-12

Ville läsa en deckare, handlingen är för tung av hennes egna tankar och problem...

Birgitta Olofsson

2018-01-22

Charlie Lager är en duktig Kriminalinspektör lever för sitt arbete men har problem med sitt privatliv, sina inre demoner som hon dränker med sprit och tabletter. Nu ska hon tillbaka till sin barndoms ort för att ta reda på vad som har hänt Annabelle. Charlie Lager gör ett fel när hon är i tjänst, hon dricker sig full och blir avstängd från utredningen. Det är nu som Charlie beger sig hem till sitt barndomshem och söker svar, varför hennes barndom var som den var med en alkoholiserad mamma.Min känsla är att ett av brotten som har begåtts i boken har hänt i Sverige på riktigt, sen blev jag besviken hur författaren kan beskriva en ort som lite "misär".

Alexandra Fransson

2017-12-21

Otroligt bra bok, jag kunde inte lägga ifrån mig den. Längtar och hoppas på fler!

John C

2017-12-15

Charlie Lager skickas till Gullspång för att ta reda på vad som hänt med försvunna sjuttonåriga Annabelle. Vad de omkring inte vet är att Charlie är från Gullspång själv och har ett lite jobbigt förflutet. Gillade boken mest för att jag själv växt upp i ett samhälle inte långt från Gullspång och kan relatera till de beskrivningar hon ger av småstaden. Dock blir det lite för mycket Västgötaklimax totalt sett... men en lovande debut!

Pia

2017-12-14

Spännande debut! En riktig bladvändare. Ser fram emot att läsa mer.

Mimmi S

2017-10-15

Allt i den här boken har jag läst om i minst en deckare förut.

Nina Gustafsson

2017-10-10

En försvunnen flicka i en landsortshåla leder Charlie tillbaka till sin barndom. Välskriven deckare som inte bara handlar om ett försvinnande utan även om flykt och hur det är att växa upp i glesbygden. Stark debut som lovar mer.

Pia Gummesson

2017-09-19

Bra kriminal roman!Välskriven och trovärdig.Gillar den mycket.Hoppas på mer från denna författare.

Å

ÅH

2017-09-17

Jag läste denna som följetong i morgontidningen och gillade den. Ingen traditionell deckare. Tillbakablickarna är viktigare än det som händer nu. Gestaltningen av platsen är intressant. Har aldrig varit i Gullspång, men väl på andra ställen som är liknande.

Anneli Eriksson

2017-09-04

spännande och intressanta personer att följa. Läser gärna en fortsättning om Charlie.

A Bookaholic Swede

2017-09-03

Annabelle är en bok som från början fängslade mig och om jag hade inte arbetat dagen efter jag började läsa boken hade jag nog läst klart den i ett svep. Men så blev klockan lite väl mycket och jag fick gott vänta tills dagen efter, samt jobba, innan jag kunde plöja de ca 100 sidor jag hade kvar. Det var jobbigt att behöva vänta!

Boken är väldigt välskriven, spännande och medryckande. Ett kapitel till blev lätt till 50 sidor mer och jag fann mig själv verkligen gilla båda karaktärerna i boken samt berättelsen. Charlie är just den typen av karaktär jag gillar att följa, en skärp polis men med demoner som kommer att orsaka vissa problem för hennes under utredningens gång. Parallellt får vi även följa Annabelles dag, den ödesdigra dagen hon försvann. Men det är även ett till sidospår i boken, om två flickor och det dröjer till slutet innan man får reda på vad just den sidohandlingen har med huvudhandlingen att göra.

Slutet kändes lite oavslutat. Som om det kom lite hastigt på, och jag hade velat ha ett mer avslut på utredningen. Men det är nog det enda som jag kände lite besvikelse över att slutet inte riktigt levde upp till resten av bokens fantastiska nivå.

Jag vill avrunda med att säga att Annabelle en alldeles fantastiska bra kriminalare, en av de bästa jag läst i år och jag hoppas verkligen att få läsa fler böcker med Charlie, detta känns verkligen som en bra introduktion till en fantastisk series!

2017-08-10

Betyg: 4,5 av 5.

Lina Bengtsdotter fick priset för Årets bästa deckardebut för boken Annabelle vid årets upplaga av deckarfestivalen Crimetime i Visby på Gotland.

Och nu när jag har läst boken, så kan jag verkligen hålla med om att det var boken och författaren absolut väl värda.

Boken var väldigt välskriven, och jag tyckte mycket om karaktärerna. Den var spännande, gripande, och inte helt förutsägbar.

Jag rekommenderar helt klart boken till alla som tycker om välskrivna svenska kriminalromaner. Och jag hoppas på fler liknande böcker av författaren.

Christina Johansson

2017-08-07

Bra och lite snårig intrig, gillade beskrivningen av lokalbefolkning och livet i byn, uttjatat med poliser med alkoholproblem, för mycket övertydligheter och "stolpig" dialog för min del.

Detta är ytterligare en debut, och jag är glad att jag av en slump stötte på denna boken. Den är riktigt bra. Charlie Lager är en besynnerlig person som jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om från början. Hon är inte en polis av den vanliga sorten. En bit in i boken bestämmer jag mig ändå för att jag gillar henne. Försvinnandet av flickan, Annabelle, beskrivs på ett sätt så att man bara måste få veta hur och varför. Det är med andra ord väldigt svårt att släppa taget om den här boken. Samtidigt som man får lära känna Charlie och Annabelle byggs det upp andra trådar som var och en i sig är mycket spännande. Ja som sagt, spännande var ordet, så det är bara att rusa iväg och köpa och börja läsa :)
Själv ser jag fram mot författarens kommande böcker.

Betyg 4.5 av 5

Gillade denna bok.

Tarja Ahlgrén

2017-07-02

Japp! Här har vi en fullödig deckardebutant.