Annabelle

Bengtsdotter, Lina

Suggestiv deckardebut En varm sommarnatt frsvinner sjuttonriga Annabelle frn det lilla samhllet Gullspng, p grnsen mellan Vstergtland och Vrmland. Hennes frldrar r utom sig av oro, lokalpolisen str handfallen och Missing people letar frgves. Kriminalinspektr Charlie Lager skickas dit tillsammans med sin kollega. Hon r utredare vid Nationella operativa avdelningen, en skicklig polis som i arbetet funnit de rutiner som hennes kaotiska inre behver. Hon vrjer sig, vill inte ka, men gr till slut som alltid: fljer order. Det blir en resa bakt i tiden. Hon tvingas tervnda till platsen hon lmnade nr hon var fjorton, ett frflutet och en barndom som hon gjort sitt bsta fr att fly frn. Vl dr vcks minnena till liv. Av att vxa upp dr valmjligheterna r f och drmmen om att ge sig av stark. Av mamman, som var allt det som Charlie r rdd fratt bli, alkoholiserad...

Betyg: 4,5 av 5.

Lina Bengtsdotter fick priset fr rets bsta deckardebut fr boken Annabelle vid rets upplaga av deckarfestivalen Crimetime i Visby p Gotland.

Och nu nr jag har lst boken, s kan jag verkligen hlla med om att det var boken och frfattaren absolut vl vrda.

Boken var vldigt vlskriven, och jag tyckte mycket om karaktrerna. Den var spnnande, gripande, och inte helt frutsgbar.

Jag rekommenderar helt klart boken till alla som tycker om vlskrivna svenska kriminalromaner. Och jag hoppas p fler liknande bcker av frfattaren.

Bra och lite snrig intrig, gillade beskrivningen av lokalbefolkning och livet i byn, uttjatat med poliser med alkoholproblem, fr mycket vertydligheter och "stolpig" dialog fr min del.

Detta r ytterligare en debut, och jag r glad att jag av en slump sttte p denna boken. Den r riktigt bra. Charlie Lager r en besynnerlig person som jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om frn brjan. Hon r inte en polis av den vanliga sorten. En bit in i boken bestmmer jag mig nd fr att jag gillar henne. Frsvinnandet av flickan, Annabelle, beskrivs p ett stt s att man bara mste f veta hur och varfr. Det r med andra ord vldigt svrt att slppa taget om den hr boken. Samtidigt som man fr lra knna Charlie och Annabelle byggs det upp andra trdar som var och en i sig r mycket spnnande. Ja som sagt, spnnande var ordet, s det r bara att rusa ivg och kpa och brja lsa :)
Sjlv ser jag fram mot frfattarens kommande bcker.

Betyg 4.5 av 5

Gillade denna bok.

Japp! Hr har vi en fulldig deckardebutant.

En varm sommarnatt frsvinner sjuttonriga Annabelle frn lilla samhllet Gullspng. Hennes frldrar r utom sig av oro, lokalpolisen str handfallen och Missing People letar frgves. Kriminalinspektr Charlie Lager ifrn Stockholm skickas dit med en kollega. Det blir en resa bakt i tiden fr Charlie, som r uppvuxen i Gullspng.
Vilken imponerande debut! Det r en stark skildring av det lilla samhllet, hur en uppvxt kan se ut dr. Det r hg igenknning i det, nr man sjlv r uppvuxen p liten ort, en ort som inte s mnga knner till. Det lite verlgsna sttet de som kommer dit frn storstaden ofta har, beskrivs s p pricken. Som att de r lite finare. Den r spnnande och jag gillar att man fr flja Charlies uppvxt varvat med fallet de utreder. Handlingen hll mig fastnaglad och jag ville bara f veta hur det skulle sluta. Enda negativa jag tyckte, r att den tog slut fr fort. Hade grna lst 100 sidor till! Hoppas frfattaren fortstter skriva bcker!