Annabelle

Bengtsdotter, Lina

Suggestiv deckardebut En varm sommarnatt försvinner sjuttonåriga Annabelle från det lilla samhället Gullspång, på gränsen mellan Västergötland och Värmland. Hennes föräldrar är utom sig av oro, lokalpolisen står handfallen och Missing people letar förgäves. Kriminalinspektör Charlie Lager skickas dit tillsammans med sin kollega. Hon är utredare vid Nationella operativa avdelningen, en skicklig polis som i arbetet funnit de rutiner som hennes kaotiska inre behöver. Hon värjer sig, vill inte åka, men gör till slut som alltid: följer order. Det blir en resa bakåt i tiden. Hon tvingas återvända till platsen hon lämnade när hon var fjorton, ett förflutet och en barndom som hon gjort sitt bästa för att fly från. Väl där väcks minnena till liv. Av att växa upp där valmöjligheterna är få och drömmen om att ge sig av stark. Av mamman, som var allt det som Charlie är rädd för att bli, alkoholiserad...

Mimmi S

2d

Allt i den här boken har jag läst om i minst en deckare förut.

En försvunnen flicka i en landsortshåla leder Charlie tillbaka till sin barndom. Välskriven deckare som inte bara handlar om ett försvinnande utan även om flykt och hur det är att växa upp i glesbygden. Stark debut som lovar mer.

Bra kriminal roman!Välskriven och trovärdig.Gillar den mycket.Hoppas på mer från denna författare.

Å

ÅH

Jag läste denna som följetong i morgontidningen och gillade den. Ingen traditionell deckare. Tillbakablickarna är viktigare än det som händer nu. Gestaltningen av platsen är intressant. Har aldrig varit i Gullspång, men väl på andra ställen som är liknande.

spännande och intressanta personer att följa. Läser gärna en fortsättning om Charlie.

Annabelle är en bok som från början fängslade mig och om jag hade inte arbetat dagen efter jag började läsa boken hade jag nog läst klart den i ett svep. Men så blev klockan lite väl mycket och jag fick gott vänta tills dagen efter, samt jobba, innan jag kunde plöja de ca 100 sidor jag hade kvar. Det var jobbigt att behöva vänta!

Boken är väldigt välskriven, spännande och medryckande. Ett kapitel till blev lätt till 50 sidor mer och jag fann mig själv verkligen gilla båda karaktärerna i boken samt berättelsen. Charlie är just den typen av karaktär jag gillar att följa, en skärp polis men med demoner som kommer att orsaka vissa problem för hennes under utredningens gång. Parallellt får vi även följa Annabelles dag, den ödesdigra dagen hon försvann. Men det är även ett till sidospår i boken, om två flickor och det dröjer till slutet innan man får reda på vad just den sidohandlingen har med huvudhandlingen att göra.

Slutet kändes lite oavslutat. Som om det kom lite hastigt på, och jag hade velat ha ett mer avslut på utredningen. Men det är nog det enda som jag kände lite besvikelse över att slutet inte riktigt levde upp till resten av bokens fantastiska nivå.

Jag vill avrunda med att säga att Annabelle en alldeles fantastiska bra kriminalare, en av de bästa jag läst i år och jag hoppas verkligen att få läsa fler böcker med Charlie, detta känns verkligen som en bra introduktion till en fantastisk series!

Betyg: 4,5 av 5.

Lina Bengtsdotter fick priset för Årets bästa deckardebut för boken Annabelle vid årets upplaga av deckarfestivalen Crimetime i Visby på Gotland.

Och nu när jag har läst boken, så kan jag verkligen hålla med om att det var boken och författaren absolut väl värda.

Boken var väldigt välskriven, och jag tyckte mycket om karaktärerna. Den var spännande, gripande, och inte helt förutsägbar.

Jag rekommenderar helt klart boken till alla som tycker om välskrivna svenska kriminalromaner. Och jag hoppas på fler liknande böcker av författaren.

Bra och lite snårig intrig, gillade beskrivningen av lokalbefolkning och livet i byn, uttjatat med poliser med alkoholproblem, för mycket övertydligheter och "stolpig" dialog för min del.

Detta är ytterligare en debut, och jag är glad att jag av en slump stötte på denna boken. Den är riktigt bra. Charlie Lager är en besynnerlig person som jag inte riktigt vet vad jag ska tycka om från början. Hon är inte en polis av den vanliga sorten. En bit in i boken bestämmer jag mig ändå för att jag gillar henne. Försvinnandet av flickan, Annabelle, beskrivs på ett sätt så att man bara måste få veta hur och varför. Det är med andra ord väldigt svårt att släppa taget om den här boken. Samtidigt som man får lära känna Charlie och Annabelle byggs det upp andra trådar som var och en i sig är mycket spännande. Ja som sagt, spännande var ordet, så det är bara att rusa iväg och köpa och börja läsa :)
Själv ser jag fram mot författarens kommande böcker.

Betyg 4.5 av 5

Veronica Andersson

2017-07-12

Gillade denna bok.

Tarja Ahlgrén

2017-07-02

Japp! Här har vi en fullödig deckardebutant.

2017-06-27

En varm sommarnatt försvinner sjuttonåriga Annabelle från lilla samhället Gullspång. Hennes föräldrar är utom sig av oro, lokalpolisen står handfallen och Missing People letar förgäves. Kriminalinspektör Charlie Lager ifrån Stockholm skickas dit med en kollega. Det blir en resa bakåt i tiden för Charlie, som är uppvuxen i Gullspång.
Vilken imponerande debut! Det är en stark skildring av det lilla samhället, hur en uppväxt kan se ut där. Det är hög igenkänning i det, när man själv är uppvuxen på liten ort, en ort som inte så många känner till. Det lite överlägsna sättet de som kommer dit från storstaden ofta har, beskrivs så på pricken. Som att de är lite finare. Den är spännande och jag gillar att man får följa Charlies uppväxt varvat med fallet de utreder. Handlingen höll mig fastnaglad och jag ville bara få veta hur det skulle sluta. Enda negativa jag tyckte, är att den tog slut för fort. Hade gärna läst 100 sidor till! Hoppas författaren fortsätter skriva böcker!