Anna och bränderna

Grill, Kristina

Om Anna bara hade vetat vilken omtumlande höst det skulle bli. Första skoldagen efter sommarlovet står det klart att inget är som förr. Plötsligt är det tydligen helt fel att vara som Anna: en snäll och driftig tjej som gillar att vara ute i naturen och att ta hand om sin kanin. En obehaglig mobbning med elaka kommentarer, knuffar, slag och utfrysning börjar. Mobbningen blir bara värre och värre och som sista utväg byter Anna skola. Ny klass, nya lärare, nya rutiner det är mycket att ta in. Kommer mobbningen fortsätta i den nya skolan? Ska hon lyckas få kompisar? Det är mycket för Anna att tänka på. Så börjar det brinna

Nina Hansson

2019-09-08

"Anna och bränderna" är skriven av Kristina Grill och utgiven av Idus förlag. För barn 9-12 år, men även äldre barn kan ha glädje av att läsa den här boken. Texten i boken var liten, men lätt att förstå. Boken handlar om mobbing. Många barn kan säkert känna igen sig i denna historia. Jag tyckte det var hemskt att skolan inte hjälpte flickan i boken, som blev mobbad av sina klasskompisar. Men så ser det tyvärr ut i skolorna. Det tragiska är att den mobbade eleven måste flytta till en annan skola. Hon var inte den som bråkade, utan var skötsam. Varken skolan, eller de mobbande barnens föräldrar tog tag i situationen. Det blev bara värre och värre. Jag tycker det är bra att flickan berättar om sin situation i skolan för sina föräldrar, så att hon kan få hjälp. Men skolan gör inget åt problemet. Hur många mobbade barn lider inte i det tysta? Alla barn vågar inte berätta för någon vuxen. Borde inte de vuxna bli bättre på att hjälpa utsatta barn? Den här boken vill visa att man kan förändra någons liv genom att finnas till. Detta är en viktig bok och de ärr som mobbarna skapar i den mobbades själ, varar hela livet. Jag tyckte den här boken ändå var väldigt fin. Fylld av vänskap och mod. Den är också väldigt spännande. Boken får ❤❤❤❤❤/5. Den är väl läsvärd och tankeväckande.

Spännande, gripande & stark!

Jag har läst Anna och bränderna av Kristina Grill, boken är utgiven på Idus förlag 2019. När terminen börjar igen efter sommarlovet är inget som vanligt. Annas bästa kompis har börjat hänga med nya kompisar. De fryser ut henne och mobbningen blir värre och värre. Till slut bestämmer Anna och hennes föräldrar att hon ska byta skola. Det känns pirrigt att börja i en ny skola med nya lärare och elever. Kommer Anna att bli mobbad här också? Ganska snart efter att Anna börjat på den nya skolan börjar det att brinna… Anna och bränderna är en spännande bok där det händer mycket. Jag lockades hela tiden att fortsätta läsa för att jag ville veta hur det gick för Anna i nya skolan och så ville jag ha svar på vad eller vem som orsakade bränderna. Jag hade önskat att språket var lite mer levande, nu upplevde jag det lite monotont. Boken riktar sig främst till ålderskategorin 9-12 år, men jag skulle vilja rekommendera den till ålderskategorin 12-15 år. Anna och bränderna är en spännande bok om det som är dåligt och bra i 12-åriga Annas liv.