Anna-Lisas val

Åhman Owetz, Eli

| 2017

Skulle du vara intresserad av att hoppa in som auktionsutropare? Anna-Lisa blir ställd när hon får frågan. Skulle hon verkligen klara av det? Vännerna och Rutger stöttar henne: det är klart hon ska prova, det är ju bara en liten auktion. Men när det väl är dags visar det sig vara en stor gårdsauktion med tusentals prylar. Trots nervositeten gör Anna-Lisa succé och erbjudanden börjar trilla in. Vill hon kanske ropa på en auktion på Åland också? För en sekund tvekar hon. Men visst måste risken vara minimal att stöta på Ralf, raggaren som hon blev häftigt förälskad i sommaren då hon gick på luffen? Dessutom är Anna-Lisa nyförlovad med Rutger. Hon skulle aldrig falla för Ralf igen. Anna-Lisas val är en fristående bok i serien om den unga antikhandlaren Anna-Lisa Johansson. En feelgood-roman om tvivel inför livets stora beslut, om kärlek, vänskap och uppbrott i förändringens tid.Eli...

2021-01-31

Inte den intressanta historia som fanns i förra boken (om Britta och Maj), men ändå en härlig ”bladvändare”).

Lätt att ta till sig då man får dra lite på smilbanden. Salig blandning av möbler, vänskap och kärlek. Man vet inte riktigt hur den ska sluta men den är så skön att läsa.

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Anna-Lisas val är bok fyra om den ung antikhandlaren Anna-Lisa och det här är den första bok jag har läst om henne. Jag har tidigare läst Hemma hos Bettan av Eli Åhman Owetz och jag älskade den och den här boken var lika charmig att läsa och mycket lätt att läsa även om man inte läst de tidigare böckerna. Det är inte en tjock bok så det gick undan att läsa den, men det är en bok man kommer ihåg. Jag tycker att berättelsen är charmig och det var kul att läsa om Anna-Lisa.

Hjärtefrågan i denna bok om Anna-Lisa är att hon måste välja mellan två framtider. En säker framtid med Rutger som hon älskar eller en osäker framtida med bohemen Ralf som hon fortfarande har känslor för. Det är en härlig avslutning på en serie och jag skulle gärna läsa böckerna från början.

Den avslutande delen om Anna-Lisa och hennes liv i Söderberga lämnar mig absolut inte besviken, och äntligen kopplas allt samman med luffen som hon hade i den allra första boken (även om den släpptes som bok nummer tre)!

Eftersom jag läste (lyssnade på) böckerna i kronologisk ordning, och inte i släppordning hade jag hela tiden hoppats på slutet jag gärna ville att luffar-boken skulle ha och det var faktiskt också det slut som jag förväntade mig. Jag hoppades nästan ända till slutet på Anna-Lisas val att det skulle bli som jag trodde i slutet på första delen, men sedan ändrade jag mig och hoppades på det motsatta.

Det jag gillar med Åhman Owetz böcker om Anna-Lisa är att de känns realistiska. Anna-Lisa har dimensioner som gör att hon känns som vem som helst. Hon har drömmar och hon gör misstag, hon känner och hon älskar och det är ju inte alltid svart eller vitt. Jag gillar också att det finns ganska obehagliga delar i den här serien, och Veronica Lander är riktigt obehaglig.

Jag tycker om att det inte är någon större ändring i persongalleriet, det gör att alla känns närmre mig själv och som de är gamla kompisar som jag får följa med under en period i deras liv, och jag kommer att sakna dem nu när serien är slut.

Språket är lättsamt och jag tycker om att Karin Mannerström har fått vara uppläsare genom hela, hon passar perfekt!

Pia Gummesson

2017-10-13

Älskar boken som jag gjort med dom andra.Sista i serien om Anna-Lisa tyvärr.Tack Eli för att jag fått lära känna Anna-Lisa och alla karaktärer och platser i böckerna.Kommer sakna allihop, men får bevara dom i mitt bokhjärta. Favoritstund i boken 3 kaffet. Rekommenderar boken varmt.

Charmig, rolig och gripande!