Ankeriaan testamentti

Svensson, Patrik

Flag from fi

Syvällinen tarina kirjailijasta, hänen isästään ja mystisestä kalasta, joka yhdisti heidätAnkeriaan testamentti on kerronnallista tietokirjallisuutta parhaimmillaan: koskettava kertomus isän ja pojan suhteesta, juurista, kohtalosta, elämästä ja kuoleman kohtaamisesta. Teos on ollut myynti- ja arvostelumenestys kotimaassaan Ruotsissa, ja se on myyty yli 30 maahan.Ankerias on luonnontieteellinen mysteeri, kala, josta tiede, filosofia ja taidekin ovat vuosituhansien ajan turhaan yrittäneet ottaa selkoa. Ja joka tekee nyt kuolemaa silmiemme edessä. Kirja muistuttaa meitä omastakin katoavaisuudestamme ja kaiken hauraudesta. Sukupuuton uhkaamien ankeriaiden kautta käsitellään suuria teemoja kuten ilmastonmuutosta, tieteenhistoriaa, uskontoa ja kuolemaa, ja kuinka meidän tulisi elää ennen sitä.Patrik Svensson on syntynyt Kvidingessä Ruotsissa vuonna 1972. Hän työskentelee...

Så fascinerande och häpnadsväckande

Bra.

Gunilla Pellerina

2023-02-22

Lyssnade på boken, är en ovan boklyssnare. Intressant att lära mig mer om ål också med tanke på att försöka förstå just tjuvfiskande statssekreterare. Om det nu går att förstå.

Mikaelita Bovalius

2022-09-28

Ålevangeliet är precis som bokens undertitel antyder - berättelsen om världens mest gåtfulla fisk.

År 2016 sattes sändare på 700 ålar, men blott 87 ålar behöll sina sändare till någon sorts ”bitter end”. Hur försvann sändarna? Valde ålarna själva att ta bort sig ur vårt register. Allt med ålen är svårt att få reda på något om. Vi vet fortfarande knappt något om ålen. Och vi har försökt. Den kanske inte vill att vi ska veta.

Detta är kulturjournalisten Patrik Svenssons debutroman. Han är bosatt i Malmö och nog märks det i historieberättandet om ålen - att när det gäller den svenska historien så är det ur ett sydligt perspektiv som berättelsen berättas. Ur ett sydostligt perspektiv för att vara mera exakt. Det finns mycket stark ålfisketradition i exempelvis Hälsingland och på östkusten också, men det perspektivet lyfts aldrig fram. Det kanske skulle ha tillfört något. Utöver Sverige så berättas det om ålen både kopplat till Sargassohavet (såklart), då ålen sägs födas i dessa vatten, men även USA, Japan och delar av Europa finns med på kartan. Det är spännande när Svensson flätar ut ålkartan i flera olika länder. Jag hade orkat ännu fler faktiskt.

Boken är upplagd så att varannat kapitel handlar om ålens historia och varannat kapitel handlar om författarens egen uppväxt och ålfiskande tillsammans med sin far.

Det är just ålens historia som fångar och får mina ögonglober att växa. Att Aristoteles skulle vara med förvånar mig inte det minsta. Han verkade ju lägga sig i det mesta. Han trodde för övrigt att ålen föddes ur leran. Han hade fel. Vad vi vet i alla fall. Dock så visste jag inte om att Freud hade ett slajmigt finger med i ålens dagbok. I ett års tid studerade han tydligen ålen och dess fortplantning, utan något givande forskningsresultat dock. Han passade bättre med snusket och terapistolen.

Även forskaren Rachel Carson är en betydelsefull spelplatta för ålens historia. Hon beskrivs som en svår person, men där lämnar också Svensson den diskussionen och du som läsare hade önskat mer. Carson skriver detta om ålen och det citeras i boken: ”Hos fisken är reaktionen mestadels fysisk; hos oss mestadels psykologisk. Men om fiskens beteende ska bli begripligt för oss måste vi beskriva det med ord som hör till människans psykologiska tillstånd.”. Carson lyfter någon sorts vetenskaplig ålkärna i detta resonemang och gör ålens beteende mer begripligt för en människa och Svensson gör rätt i att lyfta fram detta. I Carsons böcker ”Under havsvinden” och ”Havet” går det att finna mer om ålen och alla fiskarna som gömmer sig långt där nere på en botten som vi knappast vet något om. Där kanske sjöodjur gömmer sig, vi vet faktiskt inte. Inte än. Inte helt.

Det är väldigt självklart att Svensson tar med historien om den mystiska Branteviksålen som levde i så många år i sin brunn. Om ålen verkligen blev 150 år är det dock ingen som vet, men myten om den fascinerar fortfarande. Svensson skriver också om islandsmusslan Ming som blev minst 507 år gammal. Vem vet hur gammal den hade blivit om inte människan lagt sin stora vetgiriga näsa i blöt när den undersökte musslan. Den dog ju sen. Fiskar och havsdjur blir gamla. Det vill han få fram.

Jorden sägs ha haft 7 massutdödanden och vi sägs snart vara inne i det åttonde, enligt en del forskare. Frågor som denna gör att en vetgirig gnista hos en läsare som mig väcks till liv. Är utrotning då och då en nödvändighet för vår planet? Dinosarna åkte på nummer 7, även om de lever kvar i fågelkroppar idag såklart. Är vi nummer 8 ”to go”?

Svensson lyckas väldigt väl med att skriva så att ålen blir spännande i historiekapitlen och det är väl också det som gör idén briljant - ålen alltså. Att skriva om enbart en ål och att skippa kärlek och mord och allt annat som präglar romanernas och böckernas värld för en stund. Det är ärligt talat skönt att slippa sånt klassiskt dravel och bara fokusera på en ormliknande varelse vid namn ål. Och det älskar jag boken för.

Berättelserna om Svensson och hans far är dock rätt tråkiga och förutsägbara, med en del upprepningar och de ger ingen aha-känsla i min buk. En förväntad och rätt gäspig historia. Jag har också sett ”Ålevangeliet” som opera med en otroligt vacker musik, men där historian inte gick att förstå sig på och där Freud och Carson glömdes bort. Men tillbaka till litteraturen, bort med musiken. En fullfjädrad trea av fem får den ändå, denna bok och denna ål. Nej, jag ångrar mig. Just ålen, den får faktiskt en femma. Boken tre.

Signe Dahlberg

2021-11-25

Har blivit besatt av ålar nu

2021-10-13

Både fascinerande och intressant, tappade lite mot slutet för det fanns ju inte riktigt svar på allt heller.

signe rosenberg

2021-05-30

Cecilia U

2020-12-06

Annorlunda bok som varvar fakta med historia på ett föredömligt sätt.

Ayman Fares

2020-09-27

Fantastisk! Man blir bildad över ålen och hur vetenskapen alltid fascinerat sig över arten! Patrik skildrar på ett vackert sätt ålens historia och han och hans fars historia. Man får både tillfälle att reflektera över relationer med nära och kära, samtidigt som man blir mycket bildad om ålen.. och att den tyvärr håller på att dö ut.

Anders Strandberg

2020-09-16

Varm historia om en uppväxt och om en fadersrelation. Dessutom fylld med spännande fakta om ålar.

Fredrik Johansson

2020-05-24

Toppen

Fredrik Johansson

2020-05-24

Toppen

Anders Nilsson

2020-05-17

En fin bok om den underliga ålen och det outgrundliga livet

Torbjörn Westlin

2020-05-07

Trodde aldrig jag skulle kunna bli så intresserad/fascinerad av ålar. Perfekt för högläsning.

Beas bokhylla

2020-05-07

Jag förstår varför så många gillar Ålevangeliet och jag håller med om att man inte behöver ha ett intresse för just ålar för att gilla den här boken, men för min del gick det ändå inte hem (trots att den var så bra skriven). Jag uppskattade mest att läsa om författarens relation till sin pappa medan jag kunde tappa intresset så fort det bara handlade om ålen och dess historia. Jag och den här boken klickade helt enkelt inte men så blir det ibland.

Erika Rehn

2020-04-30

Jag tyckte den var lite trälig i början med alla historiska gubbar som intresserat sig för ålen men sen tog den sig och blev riktigt bra.

Torbjörn Nilsson

2020-04-03

Fascinerande bok! Förstår verkligen att den nått stor publik.

Konrad Sundström

2020-03-29

Intressant bok som varvar fakta om ålen med en berättelse om far och son. Boken blev lite seg i mitten, men jag gillar både början och slutet väldigt mycket.

Maria Smith

2020-03-28

richard damberg

2020-03-20

intressant

Maria Waller

2020-03-15

Om man är intresserad av ålar då varsågod läs men jag är inte fascinerad av ålar tyvärr..kunde skrivits ner i tunnare bok alla fakta

Fantastisk!

Linda

2020-03-11

Fin och lärorik berättelse om ålen.

Helena R

2020-03-02

Ålen är ett fascinerande djur. Innan jag läste denna visste jag att den kommer från Sargassohavet, stället där den föds, förökar sig och dör. Om det nu verkligen är så det hänger ihop. Men att ålen under så länge av mänsklighetens historia har fascinerat och studerats, det visste jag inte.

Patrik Svensson tar med oss på två historier, den om ålens ursprung och liv samt den om ålafiskets betydelse för han och hans far. Fascinationen om ålen, den som funnits genom tiderna, återfinns även hos författaren och hans far, därmed vävs de båda historierna ihop.

Boken har fått mycket uppmärksamhet, och jag vet inte om det på något sätt skadade min läsupplevelse. Så många har pratat så väl om boken, och även om det är en bra och intressant bok, fick jag inte det ”halleluja”-ögonblick som mång har vittnat om. Även om författaren lyckas väcka och hålla intresset om ålen, känns det som om vissa delar av boken är utfyllnad, att de bara lite passerar ålens liv och därmed anses vara befogad. Lite mer koncentration och färre utsvävningar hade höjt boken för min del.

Det är ingen dålig bok. Men med alla hyllningar i förväg hade den mycket att leva upp till och för mig infriades inte riktigt allt.

Björn Öijer

2020-01-10

Ålen har fått sitt äreminne

Aldrig trodde jag att det skulle vara spännande att läsa en populärvetenskaplig bok om ål. Jag som varken fiskat ål eller deltagit i något ålagille. Men Patrik Svensson överraskar mig.

Denna debutbok av en kulturjournalist i Malmö är en fascinerande skildring av den gåtfulla ormliknande matfisk som föds i Sargassohavet och förs av Atlantens strömmar mot Amerikas och Europas kuster. Ålen genomgår olika metamorfoser. Den vandrar upp i floder och sjöar, återvänder som könsmogna individer till sitt ursprung för att där garantera artens fortbestånd.

En ål kan bli över hundra år. Patrik Svensson filosoferar kring hur djuret upplever sin tidlöshet, hur ålen uthärdar sitt nästan eviga liv i ett till synes tröstlöst kretslopp. Han ger ålfrågan en andlig dimension. Den märkliga fisken får sitt eget evangelium.

Alltsedan Aristoteles har forskare sökt svaren på ålens gåtor. Var finns deras lekplats? Varför har inga vuxna ålar fångats i djupen där de anses fortplanta sig? Varken levande eller döda. Hur orienterar de sig i världshaven?

Sigmund Freud dissekerade tusentals blankålar utan att hitta deras genitalier. Japanska marinbiologer har varit mer framgångsrika i studiet av Stilla Havets ålar men alla försök att odla den läckra fisken har misslyckats.

I Svenssons lättöverskådliga panorama över ålforskningens vedermödor flikar han även in historiska godbitar som puritanerna på skeppet Mayflower 1620. De hade dukat under till sista man och kvinna, om inte en hygglig indian lärt dem fiska ål genom att stampa i flodvattnet.

Till bokens styrka hör att de rena faktaavsnitten varvas med självbiografiska minnesbilder från Patriks och hans pappas egna nappatag med trilskande ålar i ån där hemma, vid stugan. I det ljumma höstmörkret knyts asfaltläggaren och hans son nära varandra i ett gemensamt intresse, där också djur och människa förenas.

En paradox som Patrik Svensson sätter metkroken i är att ålen i vår tid hotas av utrotning. Den tusenåriga mystiken kring djurets fortplantning och ändlösa förflyttningar under vattenytan hjälper inte till att hejda denna bistra utveckling.

Salomon Hellman

2020-01-04

Blev oväntat fascinerad av ålar efter att ha läst Kerstin Ekmans ”Händelser vid vatten” där en sekvens utspelar sig i en brunn bebodd av en ål. Ålfascinationen växer för varje sida i den här boken, jag har nog aldrig läst en så fängslande faktabok tidigare. Om man nu ska kalla den en faktabok, den är lika mycket en roman. Oavsett genre en väldigt intressant och gripande bok.

2019-12-16

Aldrig hade jag väl trott att en fackbok om ål skulle fånga mig så! Men Patrik Svensson har skapat en så varm, lättförståelig och gripande skildring av ålens historia parallellt med sin egen livsresa tillsammans med sin far. Hela den faktaspäckade texten lyfts av enkelheten i språket, det begripliga obegripliga. Och relationen till pappan, ofta vid åkanten fiskande ål, och avslutat på ett hospis hedras av ett ålbesök. För det var det väl? Jag lägger ifrån mig en fackbok med att leende på läpparna och en varm känsla inombords.

Erika Granholm

2019-12-06

Väldigt intressant. Jag har tänkt mkt på den efter att jag läst klart den

Fascinerande, fängslande & skickligt skriven!