Aniara

Martinson, Harry

| 1981

Lo Lindstrm

2013-07-14

Aniara r det vackraste jag lst. Fullndad.

Evert Nilsson

2012-01-23

Var en obligatorisk lsning i gymnasiet vilken kanske frtar en del av upplevelsen, men en oerhrt suggestiv bok om civilisationens undergng

Mattias Lnnebo

2012-01-13

Nobelkvalitet - som alla vet.

Jorl Vandrar

2011-10-07

Ddscool.

Herman Ferner

2011-09-03

Hade ganska hga frvntningar men det hr fllde inte direkt mitt timmer om man sger s. Jag hade frvntat mig oerhrd existensiell ngest p vers men fick ngon sorts andra sorteringens scifi med phittade ord som inte tillfr handlingen ngonting p rim.

Med det sagt s kan det nd konstateras att det r riktigt bra nr det glimmar till ibland, speciellt mot slutet.

Liza Bolin

2011-02-01

Nej, inte ngon hjdare direkt.

Nils Thor

2010-11-27

Omlsning. Har svrt att stta betyg. Den r lttlst som en undergngsskildring. Mnga vackra dikter. Samtidigt strs jag av alla nyord som har en rytmisk verkan utan egentligt innehll. Men p det hela taget en njutning att lsa.

Kenneth Olausson

2010-11-07

Omlsning. Ibland fr man acceptera att man inte frstr det allmna knfallet infr en freteelse. Som t ex infr Martinsons "Aniara". Jag har lite svrt fr honom verlag. Det har jag. Jag tycker han blandar lysande partier med obegripligheter och rena banaliteter. I "Aniara" r detta enligt min mening mer ptagligt n i mnga andra av hans verk. Men, som sagt, mnga tycker annorlunda. Och Stockholms Stadsteater gr "Aniara" till huvudnumret i sitt jubileumsr. (Jag ska frresten se frestllningen den 17 november).

Oskar Henriksson

2010-08-10

Ojoj den hr r inte ltt att betygstta. Det r en rtt s speciell bok, ett sci-fi ventyr i form av korta dikter. Sprket r svrt och under det ytliga rymdventyret finns en mngd djupare budskap. Vissa partier i boken r geniala medan andra delar knns krystade och alltfr komplicerat skrivna. S slutbetyget kan inte bli mer n en trea.

Kjell Jacobsson

2010-05-06

Jag har svrt att frst "sprket". Men det r vl mer ett bevis p min okunnighet n ett betyg p boken. Jag hade svrt att ta mej igenom den och knslan jag har eftert r "hgtravande".

Bengt Mnsson

2010-03-26

Ingen vanlig bok i genren. SF-elementet bestr nrmast i att hndelserna utspelas ombord p ett rymdskepp som har kommit ur kurs. Inte en spnnande berttelse utan snarast en existentiell fundering, vl s tnkvrd.

Freddy K

2010-01-25

En otroligt vacker bok.

Kajsa Bergstrm

2009-07-27

Vid tolv rs lder lste jag Aniara (med min mors hjlp) frsta gngen. Nu r jag gammal och har lst boken otaliga gnger under ren som gtt. Var gng har den gett mig en ny upplevelse. Det r stor litteratur!

Nina Nykvist

2009-07-12

Hade nog inte frsttt den p egen hand, men lste den p en kurs med en fantastiskt kunnig handledare. D kunde jag begripa storheten...

Ett diktepos som fngslar och har mnga bottnar. Har inte ldrats utan beskriver i hgsta grad mnniskans dilemma i vr tid.