Aniara

Martinson, Harry

| 1981

Lo Lindström

2013-07-14

Aniara är det vackraste jag läst. Fulländad.

Evert Nilsson

2012-01-23

Var en obligatorisk läsning i gymnasiet vilken kanske förtar en del av upplevelsen, men en oerhört suggestiv bok om civilisationens undergång

Mattias Lönnebo

2012-01-13

Nobelkvalitet - som alla vet.

Jorl Vandrar

2011-10-07

Dödscool.

Herman Ferner

2011-09-03

Hade ganska höga förväntningar men det här fällde inte direkt mitt timmer om man säger så. Jag hade förväntat mig oerhörd existensiell ångest på vers men fick någon sorts andra sorteringens scifi med påhittade ord som inte tillför handlingen någonting på rim.

Med det sagt så kan det ändå konstateras att det är riktigt bra när det glimmar till ibland, speciellt mot slutet.

Liza Bolin

2011-02-01

Nej, inte någon höjdare direkt.

Anders T

2010-12-13

Kanske var den aktuell och het när den kom? Aniara är verkligen hopplöst förlegat. Ett försök till ett epos som känns skriven på en pisskvart. Samtidigt finns det mycket man kan läsa som är sämre. De som hyllar "aniara" kan inte ha läst speciellt mycket svensk poesi att jämföra med.

Nils Thor

2010-11-27

Omläsning. Har svårt att sätta betyg. Den är lättläst som en undergångsskildring. Många vackra dikter. Samtidigt störs jag av alla nyord som har en rytmisk verkan utan egentligt innehåll. Men på det hela taget en njutning att läsa.

Kenneth Olausson

2010-11-07

Omläsning. Ibland får man acceptera att man inte förstår det allmäna knäfallet inför en företeelse. Som t ex inför Martinsons "Aniara". Jag har lite svårt för honom överlag. Det har jag. Jag tycker han blandar lysande partier med obegripligheter och rena banaliteter. I "Aniara" är detta enligt min mening mer påtagligt än i många andra av hans verk. Men, som sagt, många tycker annorlunda. Och Stockholms Stadsteater gör "Aniara" till huvudnumret i sitt jubileumsår. (Jag ska förresten se föreställningen den 17 november).

Agneta J

2010-09-26

Ett dystopiskt rymdepos som består av 103 "sånger". Det är så vackert att jag nästan gråter emellanåt.Sång 49,"Den blinda" är något av det vackraste jag någonsin läst men hela berättelsen är enastående med rader som "Jag frågade mig själv men glömde svara. Jag drömde mig ett liv men glömde vara. Jag reste alltet runt men glömde fara - ty jag satt fånge här i Aniara".

Carl Darenlind

2010-09-22

Vissa partier i boken är något av det vackraste jag läst inom svensk skönlitteratur men där emellan kommer stycken som kan kännas för intetsägande och komplicerade.

Oskar Henriksson

2010-08-10

Ojoj den här är inte lätt att betygsätta. Det är en rätt så speciell bok, ett sci-fi äventyr i form av korta dikter. Språket är svårt och under det ytliga rymdäventyret finns en mängd djupare budskap. Vissa partier i boken är geniala medan andra delar känns krystade och alltför komplicerat skrivna. Så slutbetyget kan inte bli mer än en trea.

Björn Björkegren

2010-08-03

A true masterpiece!

Björn Björkegren

2010-08-03

A true masterpiece!

Kjell Jacobsson

2010-05-06

Jag har svårt att förstå "språket". Men det är väl mer ett bevis på min okunnighet än ett betyg på boken. Jag hade svårt att ta mej igenom den och känslan jag har efteråt är "högtravande".

Bengt Månsson

2010-03-26

Ingen vanlig bok i genren. SF-elementet består närmast i att händelserna utspelas ombord på ett rymdskepp som har kommit ur kurs. Inte en spännande berättelse utan snarast en existentiell fundering, väl så tänkvärd.

Freddy K

2010-01-25

En otroligt vacker bok.

Kajsa Bergström

2009-07-27

Vid tolv års ålder läste jag Aniara (med min mors hjälp) första gången. Nu är jag gammal och har läst boken otaliga gånger under åren som gått. Var gång har den gett mig en ny upplevelse. Det är stor litteratur!

Nina Nykvist

2009-07-12

Hade nog inte förstått den på egen hand, men läste den på en kurs med en fantastiskt kunnig handledare. Då kunde jag begripa storheten...

Ett diktepos som fängslar och har många bottnar. Har inte åldrats utan beskriver i högsta grad människans dilemma i vår tid.