Aniara

Martinson, Harry

| 1981

Torbjörn Nilsson

2021-04-16

Jag föll pladask när jag hörde operaversionen av Karl - Birger Blomdahl och Erik Lindegren i en uppsättning från Malmö Opera 2017.

Nu när jag även läst förlagan, så uppskattar jag ändå operan mer, även om dikteposet innehåller mer än tio gånger så mycket text och rymmer fler dimensioner (och en del tungfotad slagg).

Raderna jag uppskattar mest är skrivna av Erik Lindegren och är inspirerade av Edit Södergran:

"i mina hav av natt jag skådar dagars dag"

Min andra favoritpassage handlar om Den söndersprängde och avslutar akt 1 i operan med hjärtskärande barngråt. Den är hämtad från uruppförandet av operan 1959.

Nyligen såg jag också den Guldbaggebelönade filmen Aniara på SVTplay och hittade en sevärd norsk föreställning från 80 - talet på Youtube med bl a Lill Lindfors och. med musik av Ketil Bjørnstad.

Kleerup och Helen Sjöholm m fl har gjort en version på Stockholms stadsteater.

Aniara är ett tidlöst mästerverk. Alla förs vi genom "skräckstel rymd" och hoppas på "Nirvanas våg".

Nina Gustafsson

2019-05-15

Fortfarande högaktuell. Förvånad att den gick så bra att läsa trots sin form.

Nina Gustafsson

2019-05-15

Fortfarande högaktuell. Förvånad att den gick så bra att läsa trots sin form.

Philip Stenström

2019-02-09

Ombord på rymdfartyget Aniara flyr människor från jorden för att ta sig till Mars. Efter att jorden blivit obeboelig, på grund av radioaktiv strålning, lämnar jordborna sina hem bakom sig. Men plötsligt hamnar de ur kurs och får rikta in sig mot himlavalvet Lyran. Trots motgångarna besitter besättning fortsatt hopp och de hyser fortsatt tilltro till Miman som leder dem. Det blir en rymdresa som korsar dem genom tid och rum i galaxen.

Sextusen själar från landet Gond flyr från bollen för att finna sin nya plats i universum. Det är en episk rymdresa som skildrar besättningens tankar och känslor.

”Aniara handlar om allt som vi inte personligen bemästrar, men som vi ändå ingår i och sammanhör med. Hur vi än lever så sker det inom ramar som på ett eller annat sätt är obevekligt bestämda. Vi föds, mognar, åldras och dör. Redan inom den ramen ryms all glädje och all skräck.” På följande sätt skriver Harry Martinson sitt förord till rymdeposet Aniara.

Skälen till att Aniara blivit ett av de moderna svenska litteraturens viktigaste verk är flera. Dess kosmiska fantasi är en storslaget vision som speglar mänskligheten på väg bort från jorden och och sig själva.

Lo Lindström

2013-07-14

Aniara är det vackraste jag läst. Fulländad.

Evert Nilsson

2012-01-23

Var en obligatorisk läsning i gymnasiet vilken kanske förtar en del av upplevelsen, men en oerhört suggestiv bok om civilisationens undergång

Mattias Lönnebo

2012-01-13

Nobelkvalitet - som alla vet.

Jorl Vandrar

2011-10-07

Dödscool.

Herman Ferner

2011-09-03

Hade ganska höga förväntningar men det här fällde inte direkt mitt timmer om man säger så. Jag hade förväntat mig oerhörd existensiell ångest på vers men fick någon sorts andra sorteringens scifi med påhittade ord som inte tillför handlingen någonting på rim.

Med det sagt så kan det ändå konstateras att det är riktigt bra när det glimmar till ibland, speciellt mot slutet.

Liza Bolin

2011-02-01

Nej, inte någon höjdare direkt.

Nils Thor

2010-11-27

Omläsning. Har svårt att sätta betyg. Den är lättläst som en undergångsskildring. Många vackra dikter. Samtidigt störs jag av alla nyord som har en rytmisk verkan utan egentligt innehåll. Men på det hela taget en njutning att läsa.

Kenneth Olausson

2010-11-07

Omläsning. Ibland får man acceptera att man inte förstår det allmäna knäfallet inför en företeelse. Som t ex inför Martinsons "Aniara". Jag har lite svårt för honom överlag. Det har jag. Jag tycker han blandar lysande partier med obegripligheter och rena banaliteter. I "Aniara" är detta enligt min mening mer påtagligt än i många andra av hans verk. Men, som sagt, många tycker annorlunda. Och Stockholms Stadsteater gör "Aniara" till huvudnumret i sitt jubileumsår. (Jag ska förresten se föreställningen den 17 november).

Oskar Henriksson

2010-08-10

Ojoj den här är inte lätt att betygsätta. Det är en rätt så speciell bok, ett sci-fi äventyr i form av korta dikter. Språket är svårt och under det ytliga rymdäventyret finns en mängd djupare budskap. Vissa partier i boken är geniala medan andra delar känns krystade och alltför komplicerat skrivna. Så slutbetyget kan inte bli mer än en trea.

Kjell Jacobsson

2010-05-06

Jag har svårt att förstå "språket". Men det är väl mer ett bevis på min okunnighet än ett betyg på boken. Jag hade svårt att ta mej igenom den och känslan jag har efteråt är "högtravande".

Bengt Månsson

2010-03-26

Ingen vanlig bok i genren. SF-elementet består närmast i att händelserna utspelas ombord på ett rymdskepp som har kommit ur kurs. Inte en spännande berättelse utan snarast en existentiell fundering, väl så tänkvärd.

Freddy K

2010-01-25

En otroligt vacker bok.

Kajsa Bergström

2009-07-27

Vid tolv års ålder läste jag Aniara (med min mors hjälp) första gången. Nu är jag gammal och har läst boken otaliga gånger under åren som gått. Var gång har den gett mig en ny upplevelse. Det är stor litteratur!

Nina Nykvist

2009-07-12

Hade nog inte förstått den på egen hand, men läste den på en kurs med en fantastiskt kunnig handledare. Då kunde jag begripa storheten...

Ett diktepos som fängslar och har många bottnar. Har inte åldrats utan beskriver i högsta grad människans dilemma i vår tid.