Änglavakter

Ohlsson, Kristina

| 2011

En ung kvinna hittas styckad och begravd i ett skogsparti i Midsommarkransen utanför Stockholm. Hon identifieras som Rebecca Trolle, en student som varit försvunnen i två år. Medan Alex Recht och hans utredningsgrupp försöker förstå varför Rebecca gick ett så våldsamt öde till mötes, görs fler fynd på brottsplatsen. Den rymmer hemligheter som visar sig vara flera decennier gamla. Någon har vid upprepade tillfällen återvänt till skogen för att dölja sina offer för omvärlden. På ett ålderdomshem sitter en stum barnboksförfattarinna. Om och om igen dyker hennes namn upp i polisutredningen kring morden i Midsommarkransen, men hon sluter sig i sin tystnad. Spåren leder till den mörkaste av sanningar och obönhörligen dras både Fredrika Bergman och Peder Rydh in i historien kring graven och den döda studenten. Fredrika ställs inför ett svårt dilemma när hennes älskade Spencers namn dyker upp i...

rätt bra.

rätt bra

lång.

Spännande från start till slut

Karin Johansson

2019-10-13

Kristina Ohlsson är så duktig på att bygga en spännande historia.

Maria Jacobsson

2019-02-20

Tredje boken i serien och nu tycker jag att författaren hittat ett koncept som fungerar bra. Dock är slutet något krystat fortfarande, men det uppvägs av de välmejslade personporträtten av personerna som följer handlingen från bok till bok.

2016-10-14

En bladvändare med en komplex intrig, så till den milda grad att det kan bli något spår för mycket. Inte alldeles lätt att slutföra det hela med spänningen i behåll. Men spännande är det nästan genomgående. Och hon skriver bra, Kristina Ohlsson.

Anna Johansson

2016-08-23

Denna tredje bok om Recht och Bergman håller återigen måttet. En spännande bok med några twister. Väldigt svårt att sätta ett betyg på. Den svajar mellan 3+ och 4-, och det blir en 4- för att jag har satt en 3:a i betyg till flera böcker i samma genre som är sämre än den här.

Helena Rasmusson

2016-01-02

Som vanligt, bra deckare med Kristina Ohlsson, man blir inte besviken!

Pernilla Nilsson

2015-10-29

Högst medelmåttig.

Denna bok var helt okej

2015-04-08

Jag tycker faktiskt inte att Kristina Ohlsson är en sådan bra deckarförfattare som vissa här påstår!

Therese Östman

2014-06-26

Nja inte lika intressant som tidigare böcker. Lite spännande. Betyg: 4

Lillemor Saxfors

2014-02-24

En riktigt skrämmande och spännande bok,
verkligen en läsbar bok om man gillar kriminalare. Rekommenderas varmt.

Eva-Marie Nilsson

2014-02-22

En så otäck handling att det knappt går att läsa boken. Ändå bra. Men otäck.

Annaklara Aronsson

2014-02-15

Älskar Ohlssons språk och driv i framställningen. Den här kriminalvårdsanstalt är riktigt bra och sammanhängande från början till slut. Får mig att tänka på Sjöwall Wahlöö.
mysteriet
språket
- aaaaallltid dessa personligt involverade kriminalaarbetare.

Maritha .

2013-10-06

Fantastiskt bra deckare! Hade velat ge 4,5 men eftersom det inte går och en fyra känns alltför lågt så vippar det över åt en femma. Starka karaktärsporträtt, finurlig historia och ett intressant upplägg. Gillar hennes sätt att skriva och det var väldigt svårt att lägga ifrån sig boken. Min första bok av henne. Det blir definitivt fler!

D

Diane Arbhage

2013-08-05

Läs dom hela triologin

Merja A

2013-04-02

Väldigt spännande! Sträckläste den sista delen av boken. Kristina Ohlsson är min favoritförfattare i genren kriminalromaner. Snart vill jag läsa "Paradisoffer".

Kerstin Hellgren

2013-03-24

Fattade inte slutet!

2013-03-06

Det här är den tredje boken om Fredrika Bergman och hennes kollegor och det är fortfarande spännande, ovisst och en hel del runt omkring. Den här gången kanske lite väl mycket privata trådar in i fallet och kanske liiiite väl många sammanträffanden när i stort sett hela utredningsgruppen blir inblandad på ett personligt plan. Det känns dessvärre inte helt trovärdigt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/03/anglavakter-av-kristina-ohlsson.html

Caroline Karlsson

2013-01-17

Utan tvekan är det här Ohlssons bästa bok hittills. Jag älskade den från första sidan. Dock blev slutet och fallets upplösning lite för rörigt och lite för diffust.

harriet karlsson

2012-09-16

lättläst

Nette S

2012-09-14

Svår att lägga ifrån sig. Hon skriver bättre och bättre!

Malin Zettergren

2012-09-02

otroligt mycket spänning, dock lite väl invecklat och långsökt avslut.. Men helt klart en bra kriminalroman :)

Ursula Stålhandske

2012-08-12

Jag gillar verkligen Kristina Ohlssons historier och hennes förmåga att bygga upp stämningar och spänning. I mitt tycke har böckerna i hennes serie ( Askungar, Törnrosor, Änglavakter) bara blivit bättre och bättre. Jag ser mycket fram emot att nu även läsa hennes allra senaste!

Marie Bonnevier

2012-07-28

Jag är mycket förtjust i Kristina Ohlssons böcker och tycker att hon även den här gången håller spänningen på topp hela tiden och samtidigt låter oss lära känna huvudpersonerna ännu mer på djupet. Mycket skickligt tycker jag.

Ullis N

2012-07-08

Har nu läst hennes tredje kriminalroman. För att en bok ska få en femma krävs ett innehåll som jag bär med mig länge, men bedömt inom krim.genren är det en otroligt bra bok. Kristina är Sveriges bästa deckarförfattare!

2012-07-06

Spännande och intressant bok som var svår att lägga ifrån sig. Min första av Kristina Ohlssons och jag är inte besviken. Upplevde hennes karaktärer som väldigt fylliga och mänskliga, trots att hela boken egentligen handlar om en havererad utredning är det lätt att förstå varför karaktärerna handlar som de gör, och att de inte är perfekta gör det lite mer realistiskt. Själva historien kunde jag räkna ut det mesta av själv, dock gjorde det inte mig något. Upplägget på boken är också intressant, med utdrag ur förhören av internutredarna.

Carolina E

2012-07-01

När en hund, lite klyschigt, finner ett lik
som visar sig vara Rebecka Trolle
som försvann för två år år sedan
och som sedan aldrig kom till rätta
visar det sig bara vara början.

Ju längre ner man gräver
desto fler lik finner man.

Och hur Alex Recht och hans kollegor
än vrider och vänder på det,
tycks alla spår alltid leda tillbaka
till den gamla barnboksförfattarinnan
som för länge sedan slutade att tala.

Det blir inte lättare av att flera anhöriga till poliserna
visar sig vara brickor i spelet.

Boken är skriven ur en annorlunda och vågad vinkel
där man i princip redan vet hur det kommer att sluta
men man vet inte vägen dit.
Bra? Absolut.

Jag tycker mycket om språket i boken.
Däremot har jag lite svårt för handlingen,
den är många gånger lite svår att greppa
och det är både långsökt och svagt.

Sedan är tempot lite långsamt och tråkigt,
det är många sidor i boken som det inte händer något alls på
och det dröjer väldigt långt in i boken innan de är inne på något spår alls.

Den har helt enkelt blivit lite för lång.

Louise A

2012-05-25

Nu börjar Olsson bli riktigt bra. Mycket intressant historia med många vändningar.

Tove Skarstedt

2012-05-04

Underhållande och lättläst för stunden - efter fyra månader minns du inte vad den handlar om, men då finns det ju en ny ute ...

Fy fabian va bra hon skriver, man blir bunden nästan direkt.Jag gillade denna mycket, otroligt spännande..Lagom dos deckarintrig kontra relation.Men som jag sagt tidigare vad gäller serier, läs dem i rätt ordning.

Så jäkla bra. Den gick ju inte att lägga ifrån sig alls, och när jag la den ifrån mej, tänkte jag på den. En stark 5:a med plus i kanten.