Änglarnas svar

Einhorn, Stefan

| 2011

En stark roman av författaren till Konsten att vara snäll Vid andra världskrigets slut kommer den unga kvinnan Hanna till Sverige med de vita bussarna. Hon har överlevt koncentrationslägrets fasor men förlorat allt. I Stockholm får hon anställning som barnflicka hos en familj med en liten son. Det hon har varit med om bevarar hon inom sig, men efterhand avslöjas hennes hemligheter och livet tar en oväntad vänding för alla inblandade. Stefan Einhorn har vunnit en stor och hängiven läsekrets med bland annat Konsten att vara snäll och Den sjunde dagen. Nu kommer Änglarnas svar, en sinnrikt konstruerad roman som rör sig mellan det ockuperade Polen, Israel och Sverige. I varsin monolog berättar romanens sju personer sin del av historien, och inte förrän den sista pusselbiten är lagd...

Sträckläsning

Pernilla Nilsson

2016-03-11

Underbar bok som får en att fundera över godhet och ondhet.

Johannes Sjölund

2014-11-02

En helt fantastisk bok!!

Louise Olsson

2014-06-16

En bok som man bara kan sträckläsa!

Pia Herr

2014-02-10

Såå bra!!

Nettan Holmér

2012-12-07

En mycket läsvärd bok som kunde ha blivit så mycket mer med dessa personer och denna historia. Eller kanske är det briljant att göra detta så lättläst och lättillgängligt för att få många läsare i detta viktiga ämne!

En bra historia och värdefullt att få olika karaktärers perspektiv. Men. Historien i sig hade kunnat förvaltas till ett maffigt släktepos fyllt av besatthet, åtrå, skräck, lidande, kärlek, besvikelser, förtroenden och svek.Istället berättas den rakt uppochner från a till b och trots att det ska föreställa att sju olika personer födda i olika länder och olika generationer berättar, så är berättarrösten den exakt samma genom hela boken.

Marcus, Hanna och Andreas och de övriga hade förtjänat att få sina livsberättelser gestaltade på ett mer inlevelsefullt sätt. Trots alla uppräknade ingredienser ovan fällde jag inte en enda tår, log inte ett enda leende och blev inte involverad i en enda person.

Men den gick väldigt fort att läsa ut... 2-3 timmar bara.

Anna-Lena Bergman

2012-10-04

Väldigt bra bok!

Linda Jönsson

2012-07-17

Jag hade svårt att släppa boken, läste ut den på en dag.

Susanne Andersson

2012-07-15

Svårt att släppa boken.

Vilken fantastik bok, bara ca 150 sidor och ändå innehålla så mycket. Bra upplägg med de olika personerna som skildrar sin version. Jag grät när jag läste och den berörde mig verkligen..Underbart

Tina R

2012-05-17

Oerhört intressant ämne, men så dåligt skrivet. Språket var pinsamt förenklat och dåligt, alla de olika berättarrösterna lika.Berättelsen grep aldrig tag i mig, trots ämnet.

Ethel Åslund

2012-05-17

Jag hade förväntat mig att gilla boken - har läst flera av Stefan Einhorns faktaböcker, och gillat dem. Och ämnet i sig var intressant. Men berättelsen var bara tråkig och ganska förutsägbar, och personerna engagerade mig inte, kändes inte som individer. Att uppläsaren pratade om staden "Lodge" (om man tänker sig ett engelskt uttal) hela tiden, när Lodz uttalas "Woodge" gjorde inte saken bättre.

Marita Ryen

2012-05-06

En intressant och tänkvärd bok. Sju personer berättar samma historia utifrån sitt eget perspektiv. Samma historia men ändå så olika.

Helena Rasmusson

2012-04-29

En fantastisk roman! Vilka livsöde! Denna bok grep tag i mig direkt, sättet han skriver på är väldigt fängslande! Jag ville bara läsa mer! Enda anledningen att inte ge boken en femma är att den är för kort, skulle vilja läsa lite mer ingående om deras liv! En stark 4! Läs den!

Å

Åsa Eteus

2012-04-22

Suveränt uppbyggd som innebär att man bara vill läsa vidare. Trovärdiga personlighets beskrivningar

2012-01-24

Tycker det var en underbar bok. Just att inte döma förrän man har alla aspekter över andra människors handlande. Alltid bra och tänkvärda böcker av denne författare.

amanda sjöö

2012-01-20

En nästintill perfekt bok: det enda minuset för mig är att om man läser en bok där flera olika personer återberättar sin version av historien, vill man att berättarrösterna ska vara individuella och speciella. Här är de alla likadana tycker jag: har ingen särprägel. Temat är otroligt allmängiltigt och det som boken förmedlar är att alla handlingar ska sättas i sin kontext: Att tvärsäkert döma andras handlingar under tex. andra världskriget av oss i vår fredliga, helt annorlunda historiska kontext är lätt men samtidigt vanskligt. Att få historien återberättad med olika pusselbitar av flera personer ger just en sådan insikt: de handlingar som av oss ses som enbart onda och illvilliga är mer nyanserade än så: människor under specifika livshotande livssituationer fattar beslut instinktivt av ren biologisk självbevarelsedrift, snarare än av ondska el. illvilja mot andra.Med facit i hand är det lätt att döma och fördöma. Verkligen läsvärd bok som får en att bredda sitt perspektiv.

amanda sjöö

2012-01-20

En nästintill perfekt bok: det enda minuset för mig är att om man läser en bok där 7 olika personer återberättar sin version av historien, vill man att berättarrösterna ska vara individuella och speciella. Här är de alla likadana tycker jag: har ingen särprägel. Temat är otroligt allmängiltigt och det som boken förmedlar är att alla handlingar ska sättas i sin kontext: Att tvärsäkert döma andras handlingar under tex. andra världskriget av oss i vår fredliga, helt annorlunda historiska kontext är lätt men samtidigt vanskligt. Att få historien återberättad med olika pusselbitar av flera personer ger just en sådan insikt: de handlingar som av oss ses som enbart onda och illvilliga är mer nyanserade än så: människor under specifika livshotande livssituationer fattar beslut instinktivt av ren biologisk självbevarelsedrift, snarare än av ondska el. illvilja mot andra.Med facit i hand är det lätt att döma och fördöma. Verkligen läsvärd bok som får en att bredda sitt perspektiv.

Anna-Karin Marklund

2011-11-03

En riktigt bra bok, synd att den var så kort. Gillade att händelserna skildrades genom flera människor.

Eva Pettersson

2011-10-27

Lättläst och spännande, med ett annorlunda grepp där man får höra samma historia berättas ur fem olika karaktärers synvinkel. En riktig sträckläsarbok!

Lena A

2011-09-20

En lite annorlunda bok men när man kom in i den så blev den oerhört spännande.

Kristina Simar

2011-09-07

En fantastiskt, vemodig och vackert skriven roman av Stefan Einhorn. Som vanligt bör jag tillägga. Alla hans böcker är fantastiska. Det är en viktig bok om hur fruktansvärt judarna blev behandlade under andra världskriget. En viktig del i vår historia som absolut inte får glömmas bort. Det kan inte finnas nog om böcker om detta ämne. Författaren gestaltar och berättar om de olika karaktärerna så att man som läsare hålls ovetande om deras förhållande till varandra ända till slutet. Denna välskrivna roman kommer alltid att finnas kvar i mitt minne. Författaren skriver på ett sådant sätt att jag bara var tvungen att fortsätta läsa, det var en riktig sträckläsarbok som jag läste i ett svep. Ja, en helt underbart skriven bok.