Änglar och demoner

Brown, Dan

| 2000

Robert Langdon, Harvard-professor i religiös symbolik, kallas till en schweizisk forskarinrättning för att analysera en mystisk symbol ? ett brännmärke i bröstet på en mördad fysiker. Genast inser Langdon att detta är ett ofattbart bevis: ett forntida brödraskap har återuppstått, känt under namnet Illuminati, och betecknat som den mäktigaste underjordiska organisationen som existerat. Deras huvudfiende har genom århundradena varit en och densamma: den katolska kyrkan. De värsta farhågorna besannas när Vatikanens heliga konklav strax därpå samlas för att utse en ny påve. Illuminati meddelar nämligen att man placerat en tidsinställd bomb med aldrig förr skådad sprängkraft i Vatikanstatens hjärta. Robert Langdon flygs in till Rom och tillsammans med den säreget vackra och intelligenta Vittoria Vetra blir han huvudperson i Vatikanens desperata räddningsaktion. En vanvettig jakt via...

Karoline Norheim

2017-06-18

Var helt fast från första stund

Det här handlar om en mycket intressant och spännande historia enligt mig. Dan Browns bästa bok.

Terese Johansson

2015-02-27

Jag såg filmen innan jag läste boken, vilket av nån anledning gjorde att boken blev lite sämre än jag trodde. Men även denna bok är en av Browns bättre och den är spännande och lärorik och en bok man inte gärna lägger ifrån sig.

Lars Wekell

2014-12-23

Besviken

Lotta Berlin

2014-03-12

Så spännande, så bra!!

Jan Svensson

2014-02-25

Spännande som tusen men efter denna och Da Vinci koden så börjar man kunna konceptet

Mats Blom

2013-07-07

Det snällaste man kan skriva om det här pekoralet är att det är ett bra exempel på en sk sidvändare.

Nicklas Björk

2013-05-29

"Änglar och demoner" var mitt första möte med Dan Brown och det ska sägas att jag slukade boken. Hög spänningsfaktor och underhållande kombination av fiktion och verklighet. "Änglar och demoner" är den enda boken du behöver läsa av Brown, resten är en enda upprepning i hans sätt att berätta historier.

Stefan Teppas

2013-03-07

Läste den januari 2005 och satte betyget 4,3

Anna Andreasson

2013-02-12

Wow vilken bok. Hur kommer det sig att jag väntade så länge med att läsa denna bok. Blir härligt när jag lägger händerna på de andra böckerna av Dan Brown. Wow

Lars Sederlin

2012-12-11

Förbaske mig oläsbar.

Björn Math

2012-11-19

Om alla med någon slags teknisk utbildning för en stund glömmer sina kunskaper är detta en bra bok. Som vanligt är det en bok att sträckläsa om arbete/familj tillåter.

Erik Eriksson

2012-10-18

Too much av allt! Otroligt jobbiga förklaringar och fjantigt slut!

Tony

2012-10-14

Har för mig att han har fel om illuminati och inte är särskilt påläst.

Helena Flemström

2012-10-07

Spännande bok, filmen är inte lika bra

A-K Löfgren

2012-09-18

Spännande!

Shahida ¤¤¤

2012-08-04

Jag tror att jag är kär i Robert Langdon...
Borde nog besöka Harvard University.

Ida Lönn

2012-07-18

Bland de bästa och mest spännande böcker jag läst. Troligen den bästa.

Thomas Sievert

2012-07-01

Filmen är bättre, mycket.

Lina Josefsson

2012-06-29

Bad bad bad, men man läser ändå ut skiten. Mer än man kan säga om annat...

Liv Lingborn

2012-04-04

Om sanningen ska fram så orkade jag inte ens läsa färdigt boken.

2012-03-23

Jag blir full i skratt när jag lyssnade på denna smörja. Den är så dåligt skriven att jag ibland skrattade högt. "Och plötsligt insåg Langdon" upprepades minst 5 ggr per kapitel och när det var ca 150 kapitel så blev det tjatigt och just skrattretande. "Han kunde inte tro sina ögon" och "Herre Gud" var också mycket frekventa. Han försöker på något konstlat sätt med löjliga kraftuttryck ge såänning åt historien men han misslyckas totalt. Historien är så förutsägbar och han poängterar vissa saker 3 kapitel innan så man vet precis vilken följd det påståendet får lite senare i handlingen. Jag måste säga att jag blir konfunderad på att det är så många som gillar honom. Är kraven på litteratur verkligen inte högre? Tydligen inte eftersom så många verkar gilla honom. Jag tycker att det är den värsta sortens skräplitteratur och hade gärna satt minusstjärnor om det gått. Läs något annat. det finns så mycket bra litteratur.

Mattias Green

2012-01-29

Dan Brown är mycket skicklig och det är intressant att läsa hans böcker. Änglar och demoner är inget undantag och jag fascineras av detaljerna och beskrivningarna i boken. Jag har sedan jag läste denna boken exempelvis blivit mycket intresserad av antimateria och fysiken kring det. Den tappar då den tyvärr under ganska stora partier får mig att förlora intresse.

Lars Lisspers

2012-01-17

Brown är överskattad, men böckerna är väl helt ok. Dock bygger alla på samma koncept. 24 timmar, cool kille får snygg tjej. Löser fallet.

Madeleine Olofsson

2012-01-03

Bättre än den mer omtalade uppföljaren.

Lena A

2011-11-15

Mycket bra och spännande, värd att läsar mer än en gång

Kenneth Nord

2011-10-22

Hade slutet varit bättre hade det blivit en trea.

Kamali 

2011-10-11

Men hjälp!!! Hur kan denna författare vara en bästsäljare? Dåligt dåligt dåligt. Och så lite gubbsnuskigt typ "äldre man räddar ung vacker kvinna som såklart faller handlöst för hans otroliga karisma". Eller något.

Eva Kiani

2011-10-04

Den första och den bästa av Dan Brown.

O

Ola Ström

2011-07-21

En helt fantastisk bok - Helt klart den bästa jag någonsin läst.
Rekommenderas starkt.

Anette Marcusson

2011-03-15

Maria Sundin

2011-03-15

den skulle kunnat vara ganska mycket kortare. ingen bok som jag direkt går och funderar över, jag har läst den, den var ok och nu är den lagd åt sidan. avkoppling helt enkelt.

2011-01-05

Var ett tag sen jag läste den här boken så minns inga direkta detaljer.

Jag tyckte dock mycket om den, precis som alla andra böcker av Dan Brown. Han skriver faktamässigt utan att det blir tråkigt, och jag gillar hans karaktärer.

Mattias Renström

2010-12-29

Brown är skicklig på att hålla kvar läsaren "ett kapitel till", men det är för den sakens skull inget mästerverk. Klart underhållande emellanåt, men tröttsamt andra partier. Passa er för att tro för hårt på all "fakta" Brown och huvudpersonen Robert Langdon presenterar!

KR

2010-12-01

Brown, genom Langdons mun, babblar jämt om vad "konspirationsteoretiker" tror om det ena och det andra, men han verkar själv aldrig ha grävt upp en konspirationsteori eller kvasivetenskap ovärdig att bygga en bok (eller ska jag säga kyrka?) på. Och det här är EXAKT samma bok som DVK/DFS. Största skillnaden är att han har bytt ut Newton mot Galilei som masturbationsobjekt. Eller tvärtom, jag vet inte. Dan Browns böcker fräter ner min hjärna, äter min livskraft. Hemligt brödraskap - check. Mördare nyanländ från Bollywoods tiggarstråk - check. Berömd vetenskapsman med ett ockult förflutet - check. Berömda konstverk med ockulta budskap - check. Symboliska ledtrådar till det perfekta brottet - check. Förvirrad stadsgeografi - check. Förfalskade historiska fakta - check. Åsikter presenterade som fakta - check. Kalle Anka-teknologi presenterad som verklig - check. Huvudperson träigare än den sibiriska tajgan - check. Ung, kvinnlig, vacker forskare på kollisionskurs med huvudpersonen - check. Överdrivet konstruerad intrig - check. 130+ kapitel - CHECK. Föreläsningar maskerade som dialog - CHECK. Humorbefriad prosa från Hades djupaste skuggraviner - CHECK. MILJONER OCH MILJONER SÅLDA EXEMPLAR - CHECK AND MATE.

Conny J

2010-11-24

Säga vad man vill om Dan Brown, men åsikterna går verkligen isär. Jag gillade denna och Da Vinci Koden.
Vad som tillförde denna extra krydda var att den riktige påven precis hade dött när jag läste denna..

Tobias Ek

2010-11-24

Mycket bra, och i mitt tycke var den mer fängslande än Da Vinci-koden.

Maria Månsson

2010-11-07

Tro det eller ej men den är faktiskt sämre än dVC...

Marc Moore

2010-11-03

Älskar början av romanen, ett angrepp mot Vatikanen, de retar min fantasi. Tyvärr blir den stadigt mindre intressant destu närmre slutet man kommer.

2010-07-25

Mycket lik "DaVinci-koden" och eftersom jag läste den först, så tycker jag den är bättre.

Kalle Anka

2010-06-15

Inte konstigt att Dan Brown är världens nu mest lästa författare. Böckerna är som gjorda för att bli hollywoodfilmer (på både gott och ont). Kompakt spänning från första till sista sidan. Lättlästa men bjuder ändå på en intelligent och genomtänkt handling med en röd tråd genom hela boken. Änglar och Demoner är Browns bästa hittills.

Nils Thor

2010-05-25

Nej, den var inte bra. Han brer på för mycket av allting. Men trots den osannolika handlingen är den spännande.

Rasmusmatte .

2010-05-09

Absolut den bästa av Dan Browns böcker. Spännande från början till slut.

Matilda Ekdahl

2010-04-14

egentligen inte alls min typ av bok, men ingen regel utan undantag.. Jag ger den en 4:a!

Maria Blomkvist

2010-04-04

Den här boken innehåller allt jag inte gillar i ett stycke skönlitteratur; platta karaktärer, ändlösa cliffhangers och handlingsmässiga nödlösningar. Dessutom känns det som att Brown hänsynslöst misshandlar historisk fakta vilket, enligt mig, är hans värsta brott. Dock läser jag vidare med en vilja att faktiskt få veta vad som ska hända. Det är anledningen till att detta självklara bottennapp höjs ett snäpp.

Bengt Månsson

2010-03-26

Kanske mera thriller än SF men den roll som antimateria spelar gör att den ändå platsar i genren. Enligt min enkla åsikt alltså.

carina rydbergh

2010-03-15

Jag läste 3/4 av boken på häktet. Han inte läsa hela. Men jag såg filmen sen, och den var sämre. Jag har inte läst så många böcker, men folk brukar säga att det är så

Älskar författarens sätt att skriva, rakt av! Här trollbinder han mig igen och jag vill bara åka till Rom och se allt han skriver om!

Madelene Madelene

2009-12-19

Otroligt bra och spänande bok! Bra beskrivning av Rom och man fick en känsla för historien. Lite överdrivet slut.
För dem som gillar historia, gåtor och mysterium är detta en perfekt bok!

Danielle Schill

2009-12-14

Som alltid med Dan Brown en bra handling med mycket spänning. Det är också därför den får en trea, trots att språket definitivt hade kunnat vara mycket bättre. Är det bara översättningen eller är den likadan på engelska?

Nedhal Pirababi

2009-12-08

Efter att jag har läst några böcker av dan Brown kände jag att det skulle ha räckt med en bok. Vill man uppleva spänning kan man läsa alla böcker, men för mig räcker det. Han är som Paolo Coelho, första två, tre böckerna är bra och resten blir bara gegga moja

M W

2009-12-01

Xenia Oxenstierna

2009-11-17

jag förstår inte hur Dan Brown kan vara så populär. Förklara det för mig

Hans Olof Andersson

2009-11-16

Underhållande med rena scifi inslag

Robert Krook

2009-11-08

Man märker att Dan B har sinne för konspirationer.

Jultomten

2009-11-04

Kim, jag håller nog med både Maria och Rolf. Den fick en tvåa av mig, efter 92 sidor.

Skrotmagnet

2009-11-03

***SPOILER ALERT! LÄS INTE VIDARE OM DU INTE VILL FÅ AVSLÖJANDEN!***

Då så, om du redan har läst boken så är det ingen fara att läsa vidare.

1. Robert Langdon får som vanligt -av en ren händelse förstås- en vacker, högutbildad straight singelkvinna som samarbetspartner. Som om inte det vore nog, så är hon dessutom mästare i ass-tanga-yoga (eller vad det nu heter). Mon dieu, så pikant. Nästan så det matchar Langdons 50 manliga bassänglängder när han simmar.

2. Bomben vars sprängkraft är "av aldrig tidigare skådat slag", sprängs INTE i någon ocean. Eller vulkan. Inte ens på Stålmannenvis ute i rymden. Låt oss bara säga att Dan Brown måste ha inhämtat sina kunskaper om fysik från någon berusad Hollywoodregissör som han mött på krogen och som har en viss förkärlek för den typen av explosioner som folk bara kan promenera iväg ifrån. Nej, bomben får brisera i en sketen helikopter på det betryggande avståndet av ett par hundra meter ovanför marken. En viss Häpnadsman undkommer dessutom mirakulöst tryckvågorna från explosionen genom sin magiska fallskärm (med tanke på vem han är så kanske mirakeldelen inte är så konstig).

3. Slutet, i synnerhet slutrepliken, var en klockren dödsstöt för en bok som sprattlat i dödsryckningar av sin egen dålighet. Den är så urusel att det gör ont. Nu måste jag gå och tvätta ögonen.

Maria Guellil

2009-10-10

Den bästa boken jag har läst. Kunde inte lägga ifrån mig den.

Rolf Hägglöf

2009-10-08

En stjärna är för mycket. Läste 60 sidor och kastade sen bort den.

Maria wold-troell

2009-09-27

Bladvändae, men otroligt orealistisk och korkad. Och lång!

Nenne N

2009-09-26

Det här är en av de absolut bästa böckerna jag läst!! Trots det lite överdrivna slutet...

Emma H

2009-09-03

Jag tycker att detta är Dan Browns bästa bok och den njuts bäst om man inte har läst de andra Brown-böckerna. När man lärt sig hur han tänker är det relativt lätt att lista ut intrigen i resterande böcker, så smartast är ju att förlora oskulden med den bästa boken (och denna är iaf bäst om man som jag älskar Rom). Resten av böckerna läste jag för att de är som smågodis. Lättuggade, beroendeframkallande, men inget att leva på.

Julian Hase

2009-08-31

håller med alla om sista meningen i boken. den var på riktigt det sämsta jag läst i hela mitt liv! men jag tycker inte det sänkte bokens helhet, utan snarare gick helt i linje med den. Riktigt, riktigt töntig bok. Dan Brown skriver tantsnusk utan snusk...

Lisa Wennerstrand

2009-08-31

Spännande, intressant och läsvärd. Gillar inte författarens överlägsna (amerikanska-?) sätt. Men i denna bok gör inte det någonting. Intresserad av Rom? Läs den!

Emmie Haraldsson

2009-08-30

Läste Da Vinci koden innan jag läste den här boken.. Tyckte de var förvillande lika, samma upplägg och snudd på samma historia.. Spännande, javisst men lite för otroligt och för mycket. Var besviken när jag läst färdig denna bok.

samantha Ohlsson

2009-08-12

Denna boken hade lätt fått en femma om det inte vore för det hemskt onödiga slutet där Robert Langdon får ligga med bruden som han kämpat sig genom hela boken med... "Då har du aldrig gått till säng med en yogamästare" drog bort en stjärna från betyget.

Michael Helldal

2009-08-11

Riktigt bra bok, klar femma... fram till slutet. Som boken historiens kvalitet skönk, det är riktigt synd. Allra mest pinsammast var sista meningen... "You've never been to bed with a yoga master, have you?"

marita bornefalk

2009-07-07

Det är bara att välja filmen eller boken. Filmen följer bokens innehåll utan minsta avvikelse.

Fredrik Broberg

2009-07-06

Spännande och lättläst. Dan Brown har en hög medelnivå på sitt berättande. Man blir riktigt sugen på att åka till Italien på kulturresa. Det extrema aktionslutet blev dock en smula för mycket för mig. Ta och ta det lite lugnt herr professor Langdon!

Emilia S

2009-07-06

Spännande intrig. Som en blek Da Vinci-koden ungefär. Men Brown skulle ha hållit sig från de romantiska förvecklingarna. Dialogen blir helt vidrig så snart männen talar med Vittoria! "Du eggar mig" (!) Det finns ingen människa som använder sådana uttryck i verkligheten. Hoppas jag i alla fall.

Emilia S