nglar och demoner

Brown, Dan

| 2000

Robert Langdon, Harvard-professor i religis symbolik, kallas till en schweizisk forskarinrttning fr att analysera en mystisk symbol ? ett brnnmrke i brstet p en mrdad fysiker. Genast inser Langdon att detta r ett ofattbart bevis: ett forntida brdraskap har teruppsttt, knt under namnet Illuminati, och betecknat som den mktigaste underjordiska organisationen som existerat. Deras huvudfiende har genom rhundradena varit en och densamma: den katolska kyrkan. De vrsta farhgorna besannas nr Vatikanens heliga konklav strax drp samlas fr att utse en ny pve. Illuminati meddelar nmligen att man placerat en tidsinstlld bomb med aldrig frr skdad sprngkraft i Vatikanstatens hjrta. Robert Langdon flygs in till Rom och tillsammans med den sreget vackra och intelligenta Vittoria Vetra blir han huvudperson i Vatikanens desperata rddningsaktion. En vanvettig jakt via...

Karoline Norheim

2017-06-18

Var helt fast frn frsta stund

Det hr handlar om en mycket intressant och spnnande historia enligt mig. Dan Browns bsta bok.

Terese Johansson

2015-02-27

Jag sg filmen innan jag lste boken, vilket av nn anledning gjorde att boken blev lite smre n jag trodde. Men ven denna bok r en av Browns bttre och den r spnnande och lrorik och en bok man inte grna lgger ifrn sig.

Lars Wekell

2014-12-23

Besviken

Lotta Berlin

2014-03-12

S spnnande, s bra!!

Jan Svensson

2014-02-25

Spnnande som tusen men efter denna och Da Vinci koden s brjar man kunna konceptet

Mats Blom

2013-07-07

Det snllaste man kan skriva om det hr pekoralet r att det r ett bra exempel p en sk sidvndare.

Nicklas Bjrk

2013-05-29

"nglar och demoner" var mitt frsta mte med Dan Brown och det ska sgas att jag slukade boken. Hg spnningsfaktor och underhllande kombination av fiktion och verklighet. "nglar och demoner" r den enda boken du behver lsa av Brown, resten r en enda upprepning i hans stt att bertta historier.

Stefan Teppas

2013-03-07

Lste den januari 2005 och satte betyget 4,3

Anna Andreasson

2013-02-12

Wow vilken bok. Hur kommer det sig att jag vntade s lnge med att lsa denna bok. Blir hrligt nr jag lgger hnderna p de andra bckerna av Dan Brown. Wow

Lars Sederlin

2012-12-11

Frbaske mig olsbar.

Bjrn Math

2012-11-19

Om alla med ngon slags teknisk utbildning fr en stund glmmer sina kunskaper r detta en bra bok. Som vanligt r det en bok att strcklsa om arbete/familj tillter.

Erik Eriksson

2012-10-18

Too much av allt! Otroligt jobbiga frklaringar och fjantigt slut!

Tony

2012-10-14

Har fr mig att han har fel om illuminati och inte r srskilt plst.

Helena Flemstrm

2012-10-07

Spnnande bok, filmen r inte lika bra

A-K Lfgren

2012-09-18

Spnnande!

Shahida

2012-08-04

Jag tror att jag r kr i Robert Langdon...
Borde nog beska Harvard University.

Ida Lnn

2012-07-18

Bland de bsta och mest spnnande bcker jag lst. Troligen den bsta.

Thomas Sievert

2012-07-01

Filmen r bttre, mycket.

Lina Josefsson

2012-06-29

Bad bad bad, men man lser nd ut skiten. Mer n man kan sga om annat...

Liv Lingborn

2012-04-04

Om sanningen ska fram s orkade jag inte ens lsa frdigt boken.

2012-03-23

Jag blir full i skratt nr jag lyssnade p denna smrja. Den r s dligt skriven att jag ibland skrattade hgt. "Och pltsligt insg Langdon" upprepades minst 5 ggr per kapitel och nr det var ca 150 kapitel s blev det tjatigt och just skrattretande. "Han kunde inte tro sina gon" och "Herre Gud" var ocks mycket frekventa. Han frsker p ngot konstlat stt med ljliga kraftuttryck ge snning t historien men han misslyckas totalt. Historien r s frutsgbar och han pongterar vissa saker 3 kapitel innan s man vet precis vilken fljd det pstendet fr lite senare i handlingen. Jag mste sga att jag blir konfunderad p att det r s mnga som gillar honom. r kraven p litteratur verkligen inte hgre? Tydligen inte eftersom s mnga verkar gilla honom. Jag tycker att det r den vrsta sortens skrplitteratur och hade grna satt minusstjrnor om det gtt. Ls ngot annat. det finns s mycket bra litteratur.

Mattias Green

2012-01-29

Dan Brown r mycket skicklig och det r intressant att lsa hans bcker. nglar och demoner r inget undantag och jag fascineras av detaljerna och beskrivningarna i boken. Jag har sedan jag lste denna boken exempelvis blivit mycket intresserad av antimateria och fysiken kring det. Den tappar d den tyvrr under ganska stora partier fr mig att frlora intresse.

Lars Lisspers

2012-01-17

Brown r verskattad, men bckerna r vl helt ok. Dock bygger alla p samma koncept. 24 timmar, cool kille fr snygg tjej. Lser fallet.

Madeleine Olofsson

2012-01-03

Bttre n den mer omtalade uppfljaren.

Lena A

2011-11-15

Mycket bra och spnnande, vrd att lsar mer n en gng

Kenneth Nord

2011-10-22

Hade slutet varit bttre hade det blivit en trea.

Kamali 

2011-10-11

Men hjlp!!! Hur kan denna frfattare vara en bstsljare? Dligt dligt dligt. Och s lite gubbsnuskigt typ "ldre man rddar ung vacker kvinna som sklart faller handlst fr hans otroliga karisma". Eller ngot.

Eva Kiani

2011-10-04

Den frsta och den bsta av Dan Brown.

O

Ola Strm

2011-07-21

En helt fantastisk bok - Helt klart den bsta jag ngonsin lst.
Rekommenderas starkt.

Anette Marcusson

2011-03-15

Maria Sundin

2011-03-15

den skulle kunnat vara ganska mycket kortare. ingen bok som jag direkt gr och funderar ver, jag har lst den, den var ok och nu r den lagd t sidan. avkoppling helt enkelt.

2011-01-05

Var ett tag sen jag lste den hr boken s minns inga direkta detaljer.

Jag tyckte dock mycket om den, precis som alla andra bcker av Dan Brown. Han skriver faktamssigt utan att det blir trkigt, och jag gillar hans karaktrer.

Mattias Renstrm

2010-12-29

Brown r skicklig p att hlla kvar lsaren "ett kapitel till", men det r fr den sakens skull inget msterverk. Klart underhllande emellant, men trttsamt andra partier. Passa er fr att tro fr hrt p all "fakta" Brown och huvudpersonen Robert Langdon presenterar!

KR

2010-12-01

Brown, genom Langdons mun, babblar jmt om vad "konspirationsteoretiker" tror om det ena och det andra, men han verkar sjlv aldrig ha grvt upp en konspirationsteori eller kvasivetenskap ovrdig att bygga en bok (eller ska jag sga kyrka?) p. Och det hr r EXAKT samma bok som DVK/DFS. Strsta skillnaden r att han har bytt ut Newton mot Galilei som masturbationsobjekt. Eller tvrtom, jag vet inte. Dan Browns bcker frter ner min hjrna, ter min livskraft. Hemligt brdraskap - check. Mrdare nyanlnd frn Bollywoods tiggarstrk - check. Bermd vetenskapsman med ett ockult frflutet - check. Bermda konstverk med ockulta budskap - check. Symboliska ledtrdar till det perfekta brottet - check. Frvirrad stadsgeografi - check. Frfalskade historiska fakta - check. sikter presenterade som fakta - check. Kalle Anka-teknologi presenterad som verklig - check. Huvudperson trigare n den sibiriska tajgan - check. Ung, kvinnlig, vacker forskare p kollisionskurs med huvudpersonen - check. verdrivet konstruerad intrig - check. 130+ kapitel - CHECK. Frelsningar maskerade som dialog - CHECK. Humorbefriad prosa frn Hades djupaste skuggraviner - CHECK. MILJONER OCH MILJONER SLDA EXEMPLAR - CHECK AND MATE.

Conny J

2010-11-24

Sga vad man vill om Dan Brown, men sikterna gr verkligen isr. Jag gillade denna och Da Vinci Koden.
Vad som tillfrde denna extra krydda var att den riktige pven precis hade dtt nr jag lste denna..

Tobias Ek

2010-11-24

Mycket bra, och i mitt tycke var den mer fngslande n Da Vinci-koden.

Maria Mnsson

2010-11-07

Tro det eller ej men den r faktiskt smre n dVC...

Marc Moore

2010-11-03

lskar brjan av romanen, ett angrepp mot Vatikanen, de retar min fantasi. Tyvrr blir den stadigt mindre intressant destu nrmre slutet man kommer.

2010-07-25

Mycket lik "DaVinci-koden" och eftersom jag lste den frst, s tycker jag den r bttre.

Kalle Anka

2010-06-15

Inte konstigt att Dan Brown r vrldens nu mest lsta frfattare. Bckerna r som gjorda fr att bli hollywoodfilmer (p bde gott och ont). Kompakt spnning frn frsta till sista sidan. Lttlsta men bjuder nd p en intelligent och genomtnkt handling med en rd trd genom hela boken. nglar och Demoner r Browns bsta hittills.

Nils Thor

2010-05-25

Nej, den var inte bra. Han brer p fr mycket av allting. Men trots den osannolika handlingen r den spnnande.

Rasmusmatte .

2010-05-09

Absolut den bsta av Dan Browns bcker. Spnnande frn brjan till slut.

Matilda Ekdahl

2010-04-14

egentligen inte alls min typ av bok, men ingen regel utan undantag.. Jag ger den en 4:a!

Maria Blomkvist

2010-04-04

Den hr boken innehller allt jag inte gillar i ett stycke sknlitteratur; platta karaktrer, ndlsa cliffhangers och handlingsmssiga ndlsningar. Dessutom knns det som att Brown hnsynslst misshandlar historisk fakta vilket, enligt mig, r hans vrsta brott. Dock lser jag vidare med en vilja att faktiskt f veta vad som ska hnda. Det r anledningen till att detta sjlvklara bottennapp hjs ett snpp.

Bengt Mnsson

2010-03-26

Kanske mera thriller n SF men den roll som antimateria spelar gr att den nd platsar i genren. Enligt min enkla sikt allts.

carina rydbergh

2010-03-15

Jag lste 3/4 av boken p hktet. Han inte lsa hela. Men jag sg filmen sen, och den var smre. Jag har inte lst s mnga bcker, men folk brukar sga att det r s

lskar frfattarens stt att skriva, rakt av! Hr trollbinder han mig igen och jag vill bara ka till Rom och se allt han skriver om!

Madelene Madelene

2009-12-19

Otroligt bra och spnande bok! Bra beskrivning av Rom och man fick en knsla fr historien. Lite verdrivet slut.
Fr dem som gillar historia, gtor och mysterium r detta en perfekt bok!

Danielle Schill

2009-12-14

Som alltid med Dan Brown en bra handling med mycket spnning. Det r ocks drfr den fr en trea, trots att sprket definitivt hade kunnat vara mycket bttre. r det bara versttningen eller r den likadan p engelska?

Nedhal Pirababi

2009-12-08

Efter att jag har lst ngra bcker av dan Brown knde jag att det skulle ha rckt med en bok. Vill man uppleva spnning kan man lsa alla bcker, men fr mig rcker det. Han r som Paolo Coelho, frsta tv, tre bckerna r bra och resten blir bara gegga moja

M W

2009-12-01

Xenia Oxenstierna

2009-11-17

jag frstr inte hur Dan Brown kan vara s populr. Frklara det fr mig

Hans Olof Andersson

2009-11-16

Underhllande med rena scifi inslag

Robert Krook

2009-11-08

Man mrker att Dan B har sinne fr konspirationer.

Jultomten

2009-11-04

Kim, jag hller nog med bde Maria och Rolf. Den fick en tva av mig, efter 92 sidor.

Skrotmagnet

2009-11-03

***SPOILER ALERT! LS INTE VIDARE OM DU INTE VILL F AVSLJANDEN!***

D s, om du redan har lst boken s r det ingen fara att lsa vidare.

1. Robert Langdon fr som vanligt -av en ren hndelse frsts- en vacker, hgutbildad straight singelkvinna som samarbetspartner. Som om inte det vore nog, s r hon dessutom mstare i ass-tanga-yoga (eller vad det nu heter). Mon dieu, s pikant. Nstan s det matchar Langdons 50 manliga bassnglngder nr han simmar.

2. Bomben vars sprngkraft r "av aldrig tidigare skdat slag", sprngs INTE i ngon ocean. Eller vulkan. Inte ens p Stlmannenvis ute i rymden. Lt oss bara sga att Dan Brown mste ha inhmtat sina kunskaper om fysik frn ngon berusad Hollywoodregissr som han mtt p krogen och som har en viss frkrlek fr den typen av explosioner som folk bara kan promenera ivg ifrn. Nej, bomben fr brisera i en sketen helikopter p det betryggande avstndet av ett par hundra meter ovanfr marken. En viss Hpnadsman undkommer dessutom mirakulst tryckvgorna frn explosionen genom sin magiska fallskrm (med tanke p vem han r s kanske mirakeldelen inte r s konstig).

3. Slutet, i synnerhet slutrepliken, var en klockren ddsstt fr en bok som sprattlat i ddsryckningar av sin egen dlighet. Den r s urusel att det gr ont. Nu mste jag g och tvtta gonen.

Maria Guellil

2009-10-10

Den bsta boken jag har lst. Kunde inte lgga ifrn mig den.

Rolf Hgglf

2009-10-08

En stjrna r fr mycket. Lste 60 sidor och kastade sen bort den.

Maria wold-troell

2009-09-27

Bladvndae, men otroligt orealistisk och korkad. Och lng!

Nenne N

2009-09-26

Det hr r en av de absolut bsta bckerna jag lst!! Trots det lite verdrivna slutet...

Emma H

2009-09-03

Jag tycker att detta r Dan Browns bsta bok och den njuts bst om man inte har lst de andra Brown-bckerna. Nr man lrt sig hur han tnker r det relativt ltt att lista ut intrigen i resterande bcker, s smartast r ju att frlora oskulden med den bsta boken (och denna r iaf bst om man som jag lskar Rom). Resten av bckerna lste jag fr att de r som smgodis. Lttuggade, beroendeframkallande, men inget att leva p.

Julian Hase

2009-08-31

hller med alla om sista meningen i boken. den var p riktigt det smsta jag lst i hela mitt liv! men jag tycker inte det snkte bokens helhet, utan snarare gick helt i linje med den. Riktigt, riktigt tntig bok. Dan Brown skriver tantsnusk utan snusk...

Lisa Wennerstrand

2009-08-31

Spnnande, intressant och lsvrd. Gillar inte frfattarens verlgsna (amerikanska-?) stt. Men i denna bok gr inte det ngonting. Intresserad av Rom? Ls den!

Emmie Haraldsson

2009-08-30

Lste Da Vinci koden innan jag lste den hr boken.. Tyckte de var frvillande lika, samma upplgg och snudd p samma historia.. Spnnande, javisst men lite fr otroligt och fr mycket. Var besviken nr jag lst frdig denna bok.

samantha Ohlsson

2009-08-12

Denna boken hade ltt ftt en femma om det inte vore fr det hemskt ondiga slutet dr Robert Langdon fr ligga med bruden som han kmpat sig genom hela boken med... "D har du aldrig gtt till sng med en yogamstare" drog bort en stjrna frn betyget.

Michael Helldal

2009-08-11

Riktigt bra bok, klar femma... fram till slutet. Som boken historiens kvalitet sknk, det r riktigt synd. Allra mest pinsammast var sista meningen... "You've never been to bed with a yoga master, have you?"

marita bornefalk

2009-07-07

Det r bara att vlja filmen eller boken. Filmen fljer bokens innehll utan minsta avvikelse.

Fredrik Broberg

2009-07-06

Spnnande och lttlst. Dan Brown har en hg medelniv p sitt berttande. Man blir riktigt sugen p att ka till Italien p kulturresa. Det extrema aktionslutet blev dock en smula fr mycket fr mig. Ta och ta det lite lugnt herr professor Langdon!

Emilia S

2009-07-06

Spnnande intrig. Som en blek Da Vinci-koden ungefr. Men Brown skulle ha hllit sig frn de romantiska frvecklingarna. Dialogen blir helt vidrig s snart mnnen talar med Vittoria! "Du eggar mig" (!) Det finns ingen mnniska som anvnder sdana uttryck i verkligheten. Hoppas jag i alla fall.

Emilia S