nglamakerskan

Lckberg, Camilla

| 2011

Påsken 1974 försvinner en familj spårlöst från ön Valö utanför Fjällbacka. En fin påskmiddag är uppdukad i matsalen, men alla utom den ettåriga dottern Ebba är borta. Har de blivit utsatta för något brott eller försvunnit frivilligt? Gåtan har aldrig fått någon lösning. Många år senare återvänder Ebba till ön och den gamla barnkolonin där hennes pappa med hård hand drev en internatskola. Hon och maken Mårten har förlorat sin lille son, och i ett försök att övervinna sorgen och gå vidare har de bestämt sig för att rusta upp huset och öppna ett bed and breakfast. När Erica Falck får höra om parets planer blir hon både överraskad och nyfiken. Hon har tidigare forskat...

2015-08-27

Lättlyssnat i bilen men någon större läsupplevelse är det inte. Jag börjar verkligen tröttna på de svenska deckarförfattarna som verkar använda samma mall när de skriver böcker.

Lilian Lidforss

2015-05-11

Inte srskilt bra. Bra id men dligt skriven. Jag knner inte igen mig frn Fjllbacka!/Lilian

Teresia Kjellgren

2015-05-08

Jag gillar Camilla Lckbergs bcker och karaktrer. Det r lttlst, spnnande och lagom klurigt med en sorglig underton. Sklart mycket lsvrd.

emmakicki

2014-06-29

Liksom i alla andra Lckbergs bcker r det sjlva grundhistorien som fr mig att lsa vidare. Det r rtt spnnande men hon drar ut p det hela p ett ganska trkigt och billigt stt. Tyvrr r alla dialoger hopplst trkiga och en del personer r alldeles fr jobbiga och fr en att vilja lgga ner lsningen emellant.

2013-12-15

Deckare? Verkligen! Det finns mer spnning i bckerna om Tintin och kapten Haddock n det hr verdrivna, fjolliga skrpet som r s pinsamt dligt skriven att jag blir frustrerad. Att kalla Camilla Lckberg fr kriminalfrfattare r fel. Det r samma sm gullig-gulliga relationsdeckare, med en stor portion av bljbyten och annat jag faktiskt inte r srskilt intresserad av att lyssna p. 40 minuter gav jag det hr skrpet, och det var 39 fr mycket! Man kan tydligen f skriva hur dligt som helst och nd tjna miljoner.... Jag kanske ocks skulle brja skriva.... Rekommenderas inte!

Glada Gunvor

2013-10-07

Spnnande och vlskriven.

Anna Jensen

2013-08-10

nnu en bra bok, men handlingen blir lite vl... Fr mycket? Men klart lsvrd, Lckberg skriver bra.

Anna Nyman

2013-06-27

Det hr var min frsta Lckberg och jag mste sga att hon fr ofrtjnt mycket kritik. Det hr r inte smre n mycket annat ideckargenren. God underhllning.

Ellinor Karlberg

2013-06-03

Tycker att lckberg har blivit bttre. Spnnande historia om n dock lite frutsgbar p sina stllen. Den r sklart vldigt lttlst

Lena Skld

2013-03-31

Kanon som alltid med lckberg

Heln Lundstrm

2013-03-10

nnu en historia frn dtid till nutid som vvs ihop p ett fantastiskt stt. Spnningen ligger och maler hela tiden. Jag ville bara lsa klart s jag kunde lsa bokens stora gta.

2013-01-31

Jag tyckte nog faktiskt att det hr var Camilla Lckbergs bsta ok (av dom jag lst). Bsta historian, svrt fr mig att lista ut och inte verdrivet bebissnack. Dremot r jag inte s frtjust i Erica. Hon knns sjlvisk och helt omedveten om hur mycket hon offrar andra mnniskor fr att f som hon vill. Och inte fr hon betala s mycket fr det heller. S funderar jag lite p hur det r med sekretessen bland dessa poliser...

2012-10-02

Lckberg skriver med ett visst driv som gr att jag stannar kvar i boken. Trots att den knns som skpmat frn tidigare bcker, trots att intrigen var omjlig och personerna fr mnga och snuttifierade. Med facit i handen borde jag aldrig ha brjat lsningen. Erica r inte lngre min vnnina, den irriterande mnniskan.

Anna Toresson

2012-09-27

Ja, en Lckberg till. Gillar nd de historiska kopplingarna

Carolina E

2012-08-26

ret r 1974 nr polisen i Fjllbacka
fr ett underligt samtal om att de borde komma ut till n Val
och nr de kommer dit upptcker de att en hel familj r borta,
alla utom en ettring som tultar omkring.
Pskbordet r uppdukat men tallrikarna halvtna,
som om de bara reste sig mitt under middagen och frsvann.
Ett mysterium som aldrig fick ngon lsning.

Mnga r senare tervnder Ebba,
som d var ettringen som hittades,
till Val och till huset som lnge sttt obebott.
Hon och Mrten har bestmt sig fr att renovera upp det,
att renovera sig ur sorgen.

Nr Erica Falck fr hra om det blir hon nyfiken,
hon har lnge forskat om Ebbas familj
och om vad som hnde den dr psken 1974.

Men renoveringen hinner knappt pbrjas
innan de blir utsatta fr ett mordbrandfrsk,
sedan hittar de intorkat blod under matsalsgolvet.
Ondskan i Ebbas frflutna tycks ha kommit ikapp henne.

Camilla Lckberg fortstter i samma stuk,
ett stt som p ngot stt verkar vara ett vinnande koncept.
En historia lnkas samman med ngot ur det frflutna,
Erica agerar privatdeckare och lser en och annan gta t polisen,
familjeproblemen hopar sig och det blir mer chiclit n deckare
och samtidigt kan lsaren ltt rkna ut vissa saker lngt innan polisen.

Jag avskyr nr det kommer en utomstende (Erica Falck)
och lser sdant som polisen inte kan,
Fjllbacka kan ha den smsta poliskren ngonsin.
Jag tycker heller inte om nr jag som lsare lser allt lngt innan boken r slut.
Jag tycker inte om nr vardagsproblemen tar strre plats n deckarbiten.
Jag hatar dessutom karaktren Erica fr att hon stndigt ljuger fr sin man
och sedan rinner det bara ut i sanden, som om det r helt okej att hon lgger nsan i blt.

Jag vet inte varfr jag lser bckerna av Camilla Lckberg
nr jag s uppenbart inte tycker om dem,
kanske fr att det nd r ngot som man br gra.
Hon ligger ju nd alltid frmst i boktoppen.

Sedan vill jag inte vara en sdan som sger att jag inte tycker om ngot
som jag sjlv inte har lst, nu kan jag st fr mina sikter.

Jenny Jansson

2012-08-20

lskar Camillas bcker otcka mord i mysig milj. Skiftningen mellan nu och d r ocks intressant.

Tina Bolognini

2012-08-10

Min knsla fr Erica har ndrats sedan den frsta boken. Hon knns mer ptrngande och faktiskt rtt irriterande. Jag kommer inte att lsa fler bcker om henne nu knner jag.

Maria Jnsson

2012-08-01

Den börjar bra med flera intressanta parallella historier. Tappar dock fart sedan för att ta sig något på slutet. Nja sådär, trots allt värd en trea.

Gunilla Jnsson

2012-07-15

Har lst mnga svenska deckare. Lckberg slr de flesta med hstlngder.

Camilla Antonsson

2012-07-04

Denna boken hller samma klass som persilja ren och stenhuggaren och isprinsessan, fr att vara Camilla lckberg r den absolut lsvrd!

Marlne S

2012-06-18

Underhllande

Hanna *

2012-06-18

Mycket besviken, kndes ihopkastad och mycket lngdragen.

Helena Rasmusson

2012-05-28

3 ! Bra och spnnande story, gammalt varvat med nytt -det gillar jag! r lite trtt p karaktrerna i dessa bcker, det r samma mnster i alla bcker och de drar ner mitt betyg frn en 4:a!

Elin Rickmarker

2012-05-13

Ruskigt bra!! En av hennes allra bsta!!!

Mats T

2012-04-09

Denna bok passade mig inte alls.
Den kndes rrig och svr att stta sig in i

2012-04-09

Denna bok var helt okej =)

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag gillar ju Camilla Lckberg och lser alla hennes bcker! Denna om nskade och onskade barn var lika bra som alltid! Spnnande med historisk koppling till modern mordhistoria!

Eva Sonesson

2012-03-12

Bttre n dom senaste i sviten. Dock brjar frun storyn bli lite frdigbehandlad. Men "fallet" i boken gr att det blir en 3a

Siv Bard

2012-03-02

Spnnande och inte s frutsgbar vem som r mrdare i den hr boken. Gillade den, en av de bttre hon har skrivit.

Lotta Lettenstrm

2012-02-16

Bra bok! Lckberg kritiseras alltid men skriva bra och spnnande bcker kan hon med bravur. Jag tycker om nr det r tv historier som lper parallellt med varandra. Kul nr en bok r s spnnande att man inte vill lgga den ifrn sig.

Pia Stendahl

2012-02-13

Jag har lsta alla sju tidigare bcker i serien och nglamakerskan r i samma stil som det tidigare bckerna. Boken bestr av tv olika spr, ett som utspelar sig i bakt i tiden, i det hr fallet 1974, och ett spr som utspelar sig i nutid. Som vanligt blandar Lckberg polisarbete med vardagsdramatik.

Jag r lite kluven kring vad jag tycker om Lckbergs bcker. Dom r inte speciellt djuplodade eller sprkligt imponerande, vilket kanske inte r meningen heller. Lckberg sjlv sger att hon skriver underhllningslitteratur och temporr underhllning r definitivt bckerna och s r fallet ven denna gng. nglamakerskan r spnnande och r ett utmrkt stt att fly vardagen och f lite avkoppling.

Det mrks att Lckberg har gjort det hr med bokskrivandet tidigare. Texten och historien flyter p bra. Dock r boken vldigt pratig och ondigt lng. Jag tycker nog boken hade mtt bra av att kortas ner 100-200 sidor. Det finns en del sidohistorier som jag inte tycker bidrar till boken ver huvud taget.

Eftersom det var ett tag sedan jag lste en Lckbergs bok s var det lite kul att ter trffa Erica, Patrik, Anna, Gsta med flera.

Jag tycker nog att nglamakerskan r en av Lckbergs bttre bcker. Den som lser nglamakerskan fr precis det man frvntar sig nr man lser Lckbergs bcker. Spnning, lttlst, underhllande och ngra dagar efter att boken r slut har man glmt stora delar av handlingen men det gr ingenting.

P www.bokbrus.se finns alla mina ljudboksrecensioner samlade.

Marina Kajgrd

2012-01-23

Bra bok! Allt var inte frutsgbart = I love!!! Gillar frfattare som kan konsten att frvilla lsaren och sedan nr sanningen uppenbaras r det s sjlvklart!!

Hkan Stenow

2012-01-15

Orkade inte lsa klart boken, s dligt sprk, bedrvliga personportrtt och inget spnnande.

Julia Eriksson

2012-01-11

Toppenbra bok av Lckberg. Nu r hon tillbaks p banan igen :)

Anita H

2012-01-05

Det brjar knnas som samma bok men i lite nya klder. Jag brjade irritera mig p alla "hall"

Oj vad lng tid det tagit att lsa denna bok, minst tre mnader. Beror det p att den r dlig? Nej snarare att jag varit alldeles fr stressad och trtt. Jag har lst ngra sidor varje kvll och knappt det ibland.Ibland har det gtt en vecka mellan lsningarna. Jag tycker boken r riktigt bra, genomtnkt handling ven om den inte var jttespnnande.Fast trovrdigheten,,fr verkligen hustrun flja med sin gubbe ut p uppdrag. Tror knappast Camilla fljer med Martin ut p uppdrag..

Kitty Cat

2011-12-31

Spnnande frn frsta till sista sidan! Trodde mig vara sker p bde en och tv saker men oj vad fel jag hade, lskar nr man blir verraskad i slutet! Klockren deckare!

Maria Mobiny

2011-12-30

Den var bra men jag gillade Sjjungfrun mer.

Carola Abrahamsson

2011-12-22

Frsta boken av Camilla Lckberg som jag lst. Kndes rrig i brjan, i mitten var den riktigt bra, men slutet kndes sdr.

Ida

2011-12-16

det som verkligen drar ner betyget r Erika. denna ofattbara korkade kvinna som man undrar vad hon tnker med. annars skriver Camilla en bra bok dr jag gillar historien som rullas upp.

Rasmusmatte .

2011-12-11

Inte den bsta Lckbergboken. Knns som att personerna r uttjatade. Ingen spnning mer relation, barn och familj. Dock lser Katarina Ewerlf bra. Hon fr fram nyanser. Annars hade jag nog inte orkat ta mig igenom boken.

elizabeth sundwall

2011-12-09

Avbrt fr det var en s dlig upplsare. Ska testa att lsa vid ett senare tillflle.

Cecilia Winberg

2011-12-04

Tycker det hr r hennes smsta bok. Dialogen r bitvis urkass. Det knns som att hon stressat fram den hr boken. Men fr mig som r uppvuxen runt om Fjllbacka r den nd lsvrd.

Jonna P

2011-11-27

Mycket spnnande precis som de andra i serien!

2011-11-19

ttonde delen i Fjllbackaserien var ungefr likadant upplagd som de andra sju. Tv parallella historier, en dtid och en nutid, dr dtiden frklarar nutiden. Jag tycker Lckberg gr det hr jttebra, framfrallt s gr historierna i kronologisk ordning, var fr sig allts, och man behver inte hoppa fram och tillbaka i respektive tid. Om jag ska vara helt rlig s var faktiskt dtidshistorien den mest spnnande och den som hela tiden gjorde att jag ville fortstta lsa.

Nutidshistorien var som den brukar, man retar sig otroligt mycket p den nyfikna Erica och p hennes mjkige man Patrik, som lter sin fru flja med p brottsplatser och frhr. Jag tycker nd inte att Erica r speciellt osannolik, jag vet med all skerhet att nyfikna mnniskor som hon faktiskt existerar. Den besserwisseraktiga svrmorn och den hjlplsa lillasystern r ocks hr och frbttrar historien. Jag frstr ju att det kan vara svrt fr Patrik att sga ifrn till sin mor, men jsses, han r ju faktiskt en vuxen karl med egen familj. Och det r hos den familjen hans strsta lojalitet borde vara.

Vad som strde mig ordentligt var inget av ovanstende och inte heller de endimensionella personerna eller sprket. Det som gjorde mig riktigt irriterad var att Lckberg, den hr gngen, inte spelade rent. I deckargenren finns det ngot som heter fair play och det betyder att lsaren vet lika mycket som den/de som utreder brottet, fr att man helt enkelt ska ha samma chans att komma p vem brottslingen r. Hr hnde det vid ett flertal tillfllen att vittnen och andra frhrda berttar ngot, som man som lsare inte fr veta. Det hll p att gra mig tokig. Den avgrande faktorn fick man inte heller veta frrn alldeles mot slutet, fast bde polis och Erica lst frhrsprotokollen. Det gjorde kanske inte s mycket i det stora hela, fr det var ganska enkelt att rkna ut vem och varfr. Fast lite fel blev det nd...

Kontentan av det hela r att boken ger ngra timmars underhllning, men deckarhistorien har man nstan glmt s fort man slr ihop boken. Det som lmnar ett bestende avtryck och som jag frmodligen kommer att frska hitta mer att lsa om r dtidshistorien. Den gjorde mig mycket nyfiken p Grings liv och leverne. Jag hade ingen som helst aning om att han hll till mycket i Sverige efter frsta vrldskriget och att han till och med hade en svensk fru. Det mste ha missats p historielektionerna i skolan.

Boktipset estimerade betyg var 3.9, jag ger den 3.5.

Ann Simonsson

2011-11-13

Att kalla nglamakerskan deckare r fel. Spnningen saknas totalt. Familjerelationer tar ver boken. Lyftet r att Katarina Ewenlf r upplsare!

Maria Johnson

2011-11-06

Helt ok deckare. Hon lyckas hlla ihop intrigen bttre n i flera av hennes andra bcker.

Ewa Liljeroth

2011-11-06

Sdr. Lckberg gr det hon ska men inte mer.

2011-11-01

Knns som att det r fr mycket och fr mnga att hlla reda p. Fr tnka efter, vem var nu detta. Kanske r det
jag som brjar bli senil. Fr korta avsnitt, vet knappt nr det ena slutar och nsta tar vid.

Tycker nog att detta var en av hennes bttre, ven om jag kan hlla med att Erika mste tagga ner och genom det skulle historian komma till sin rtt bttre.

Camilla Forssn

2011-10-28

Ytterligare en lttlst deckare som har ett bra driv framt s man har lite svrt att lgga den ifrn sig. Helt okey och den knns familjr och man "lever" med p ett bra stt.

Karin Wester

2011-10-26

Inte den bsta av hennes bcker. Det var allt fr mnga delar som skulle vvas samman vilket inte lyckades fullt ut.

Eva Simonsson

2011-10-26

Lckberg r rtt duktig p att vva ihop dtid och nutid, och sjlva deckarstoryn r skaplig, helt klart. Men det hr var sista gngen jag utsatte mig fr henne, jag gillar absolut inte de smriga och verdrivna avsnitten i familjelivsbeskrivningarna...

Elisabeth Andersson

2011-10-16

En svag trea. Gillade de delar av berttelsen som utspelade sig i dtid. Medan det som hnder i nutid bara r... ointressant. Karaktren Erika brjar dessutom bli mer n trttsam.

Monica Brandts

2011-10-12

Nog r Lckberg underhllande, spnnande och mycket lttlsta ... men denna boken spretar t alla hll tycker jag. En 3:a r den vrd.

Pernilla Ohlsson

2011-10-09

Mycket bra bok! En av de allra bsta hon har skrivit!

Anna Aspviken

2011-10-09

Erica Falk kan liknas vid Kitty... och det r inte till Ericas frdel. Camilla Lckberg gr klokt i att dmpa Ericas allra beskftigaste egenskaper i nsta bok.

Maria Larsson

2011-10-09

Egentligen r jag lite kluven i mina sikter efter att ha lst klart Camilla Lckbergs senaste Fjllbackadeckare, "nglamakerskan".
ena sidan tycker jag att Lckberg hjer sig ett snpp genom att tnka utanfr den satta mallen fr hur en deckare ska skrivas. andra sidan saknar jag ett genuint engagemang.

Det r mnga olika historier, namn och hndelser att hlla reda p i "nglamakerskan". Till skillnad frn Lckbergs tidigare bcker kan jag den hr gngen knna att det tenderar att bli lite grtigt. Det r ltt att tappa fokus. Flytet i texten r dock bra men det knns som om Lckberg har velat f med mer n vad boken kan bra. Oftast r det till frdel i en deckare att hlla styckena korta men nr det blir fr mnga historier som vvs ihop riskerar handlingen att bli spretig.
Jag saknar ett djup i "nglamakerskan".

Dessutom har huvudrollsinnehavaren Erika frvandlats till ett outhrdigt irritationsmoment i Lckbergs bcker. Hon borde sedan lnge tonats ner i bckerna men hr r hennes medverkan s dominant att jag upptcker att jag under lsandets gng nskar Lckberg skulle stryka henne helt ur Fjllbackadeckarna i framtiden.

"nglamakerskan" r ingen fullpott fr Lckberg men hon ger oss en frsmak p vilka potential hon har som frfattare. Kanske r det s att denna deckarserie brjar lida mot sitt slut nu och Lckberg tar sig an nya utmaningar och frlgger handlingarna i sina kommande bcker ngon annanstans n i Fjllbacka. Fr jag unnar Patrik och Erika en lng pensionering nu. De behver det.

Maria Larsson

2011-10-09

Lckberg visar nya potential som frfattare men jag saknar det genuina engagemanget.

Conny J

2011-10-08

P ngot stt lyckan hon f ihop en historia som inte blir spnnade alls. Spolier!! Hon har denna gng inget mord i nutid, i och fr sig inte mste, men det hon hnger upp det p r en frsvunnen familj fr mer n trettio r sedan och ett litet fjuttigt mordbrandsfrsk i nutid. Det enda som jag gillar r historierna om Hermann och Carin Goering. Men i vrigt hller det inte. Jag menar hur troligt kan det vara att en polis lter sin hustru vara med att g igenom bevisfreml, ven om denna hustru skriver en bok om mnet eller hur sannolikt kan det vara att hon vet mer om familjen som frsvann n polisen som gjorde utredningen 1974?
Frgan r bara varfr jag fortstter lsa hennes bcker nr jag aldrig tycker dem r bra. Jag vet inte det sjlv..

Marina Larsson

2011-10-05

Lckberg r ett skert kort, alltid lika bra och spnnande...

Linda Knutsen

2011-10-05

Lckberg har gjort det ingen, GRYM bok!

Camilla Eriksson

2011-10-03

En av Camillas bsta deckare, kul med ovntade slut dr man inte kan gissa sig till mrdaren.

Jenny Mrdh

2011-10-03

Otroligt bra bok som jag inte kunde slppa.

Annione H

2011-10-03

Inte s bra som de tidigare. Lite tam handling mot fr de andra bckerna.

Jennie Durukan

2011-09-25

Jag strcklste boken, precis som jag gjort med de andra bckerna som Camilla Lckberg skrivit. Lttlst och spnnande. Den kan rekommenderas!

Lena L

2011-09-25

Inte reiktigt en fyra. Erica tog fr mycket plats i denna boken. Irriterande! Annars var det en spnnande historia med en spnnande upplsning.

Jenny Mefras

2011-09-25

Jag r helnjd ven denna gng, det blev strcklsning av hg klass, nu lngtar jag till nsta bok!

se Bandling

2011-09-25

Tycker att den hr r i klass med Isprinsessan och Stenhuggaren, gillar den

Elisabeth J

2011-09-23

Nstan samma stuk som Fyrvaktaren. Helt okej men inte srskilt spnnande.

Lucky

2011-09-23

Lrde mig inga fantastiskt fina ord eller ngot nytt ur vrldshistorien, men man fastnar. Ovntat att Herman Gring dyker upp.

2011-09-19

Det hr r Camilla Lckbergs ttonde bok i serien. Jag har lst alla dom sju tidigare, och tyckt mycket om dom.

Och det gjorde jag ven med den hr.

Jag gillar Camilla Lckbergs stt att skriva. Det r lttlst och underhllande. Och jag tycker om att hndelser i dtid vvs in med hndelser i nutid.

Jag kan varmt rekommendera nglamakerskan, precis som jag kan rekommendera alla hennes tidigare bcker.

( Ls grna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )