Angelology

Trussoni, Danielle

| 2010

When Sister Evangeline finds mysterious correspondence between Mother Innocenta of the Saint Rose Convent and legendary philanthropist Abigail Rockefeller, it confirms Angels walked among us and their descendants, the cruel Nephilim, still do. Indeed, the Nephilim are hunting for artefacts concealed by Abigail Rockefeller during the Second World War - objects that will ultimately allow them to enslave mankind - and have so far been prevented from reaching their apocalyptic goal by one, clandestine organisation: The Angelology Society. And if the Angelologists are to stand any chance of winning this new battle in the ages-old war, they must find the artefacts first. But their fate rests in the hands of innocent Sister Evangeline, who holds the key to unlocking Abigail Rockefellers hiding places and whose own destiny may yet find her prey to the terrifying Nephilim army, with horrifying consequences...

Jeanette Eriksson

2018-05-10

Älskar boken, jag gillar ämne, handling, karaktärerna. Längtar att ta upp boken och fortsätta läsa. Ser fram emot att läsa hennes andra bok, vilket jag nyss upptäckte att den fanns, till min stora lycka - Då jag vill läsa mer från författaren, Gillar hennes sätt att beskriva och berrätta. Mycket förvånad över mångas tycke om bok( författare stämmer inte alls med min bild. Om något skulle vara bättre, så önskar Jag några 100 sidor till, mer händelse kring resan....och om huvudkaraktärerna, kunde göra ett mer djup, men jag är nöjd. Mycket nöjd!! Kallar mig gärna bokhora, böcker är stor del av mitt liv, läser varje dag, älskar böcker i äkta form.=) Läst sedan liten och just nu är böcker som vänner, sambo, fritid.=) Önska jag kunde läsa ännu mer

Lars Bruman

2013-12-05

Blir ständigt fascinerad av denna typ av böcker....

Helena Almqvist

2013-05-06

Kass värdelös gav upp halvvägs. Fattade aldrig nått knappt, menar hon att det ska finnas någon sanning i det då eller? Varför citerar hon Bibeln hela tiden? Ändå får den en tvåa för att historien verkar bra om det var en annan författare! Fattar inte den som jämför henne med Dan Brown! Läs inte slösa inte din tid...

Ciccis bokblogg

2012-11-20

Jag skulle gärna vilja ge den här boken ett högre betyg för den är faktiskt bra, men den är lite "rörig". Inte för att den är direkt svårläst men den känns krånglig och lite omständig fast ändå är den bra. Lite motsägelsefullt kanske, men så tycker jag att den är. Jag gillar kloster, nunnor, arkeologi, änglar m.m. vilket är en bra förutsättning för den här boken, men tyvärr nådde den inte lika högt som mina förväntningar.

Miranda Samuelsson

2012-06-21

Jag tyckte att boken var ganska bra. Men som föregående talare har sagt, den var lite seg ibland.

lina ört

2012-03-07

det är inte ofta jag slutar läsa böcker innan jag läst ut dem, men den var helt ointressant.

Anna Sandstedt

2012-02-28

En mycket spännande bok, en av de bästa sedan Dan Browns: Änglar och Demoner.

Maria Lindberg

2012-02-12

Lättläst, bra språk men historien är lite seg ibland.

Sara Sandquist

2012-02-10

Sådär. Jag tyckte att den hade en bra tanke, men det räckte inte hela vägen fram.

Emma Hortlund

2012-01-12

OMG, vilken seg bok!

Jag har hört någonstans att Angelologi skulle vara som en blandning av Da Vinci Koden och Twilight, och det lät ju oerhört lovande. Men jag insåg ganska snabbt att den här boken är så långt ifrån Da Vinci Kodens kodknäckande i högt tempo och Twilights småfarliga artöverkskridande romantik man kan komma. Om jag ska jämföra den med någon bok så kommer jag att tänka på Historikern av Elizabeth Kostova vilken också var lååång, seeg, tråååkig.

Angelologi, med sina nästan 500 sidor, utspelar sig till största delen inuti ett kloster. Syster Evangeline jobbar i biblioteket och kommer en dag i kontakt med en forskare som vill att hon ska leta efter några gamla brev i arkivet. De genomgående händelserna i boken är att karaktärerna försöker tolka olika texter. Brev, bibelstycken, dagböcker. Det blir alldeles för kristet för mig. Hela tesen att om det står i Bibeln om änglar så är det ett bevis för att änglar finns köper jag inte alls.

Ungefär i mitten av boken sitter en av de äldsta nunnorna inne i sin cell och tänker tillbaka på en expedition som hon var med om i mitten av 40-talet. Men även om det är skönt att handlingen förflyttas ut från klostret så känns hela det kapitlet bara "boring".

Jo, just det. Angelologi handlar om änglar, nefilim (blandning av ängel och människa) och någon lyra som måste hittas. Där Da Vinci koden, och till och med Twilight, lyckades kännas trovärdiga känns Angelologi bara larvig.

Mot slutet av boken ökar tempot äntligen lite, men då är det redan för sent. Jag har lessnat för länge sedan och ångrar att jag lade ner min tid på att läsa den här boken.

Miriam T

2011-12-06

Nä blev igen höjdare som jag hade hoppats, gillar idéen och så men fastnade inte alls, tyckte den var seg och orkade inte läsa ut den...

Läs recensionen på min blogg:

Miriam T

2011-12-06

Läs recensionen på min blogg:

Kaleida Läslus

2011-11-30

När jag läst de tre första sidorna i boken visste jag hur den skulle sluta och olyckligtvis visade det sig att jag hade rätt. I läsandet av en thriller vill man ha kvar överraskningsmomenten som ska driva läsaren vidare i texten. Här inträffar det bara vid en passage att historians utveckling blir så intressant att jag inte vill sluta läsa.

Det gör mig förbryllad att författaren valt att hänga upp sin historia på ett så enkelt ramverk, för språkbruket är helt fantastiskt. Detaljrikedomen och det precisa karaktärstolkningarna överträffar varandra kapitel efter kapitel. Ord vävs samman till spetsverk. Ibland går det dock till ytterligheter, som i de onaturligt långa passager där historian berättas som utdrag ur en korrenspondens. Ingen vettig människa handskriver så långa brev. Det går till överdrift och blir för otroligt för att vara sant.

Nu har jag inte läst Angelologi på originalspråket men översättaren Karin Andrae har gjort ett fantastiskt bra arbete. Det flyter bra i svenskan och det i synnerhet gör att jag drabbas av tudelade känslor när jag slår samman pärmarna. Jag kan inte bestämma mig för om jag vill klassa historian som vacker eller sirlig. Läs själv och bedöm.

Elisabeth Lovén

2011-11-19

Är inte helt överens med författaren om berättandeformen. Istället för att det blev mer spännande (som säkert var avsett) så blev jag bara trött och less... Och nu när jag äntligen kommit till slutet så känns det likadant... Jag tror dock att jag ändå kommer att läsa uppföljaren, jag blev väldigt fäst vid karaktärerna.

daniela wilks

2011-06-15

jävligt spännande men sista 10 sidorna orkar man inte läsa :( misslyckat slut.

Helt ok bok. Lite rörig i början och lite svår att komma in i men sen ville jag bara fortsätta. Uppföljare med största sannolikhet på gång - konstigt vore annars.

Maja Korpvinge

2011-03-08

Också en sån där bok där förväntningarna var höga, trodde det skulle bli något men nej den föll, vingarna höll inte.

Anna Nyman

2011-03-05

nej nej och nej. Trussoni behärskar konsten att använda språket till att göra en plot MINDRE spännande. Konsten att skriva hur kraraktärerna känner sig istälet för att beskriva det, konsten att beskriva för lite av skeendet så man inte får någon känsla för vad som händer och konsten att sabba en intrig som börjar byggas upp genom att byta till en astråkig sidoplot i 150 sidor. Det är läskigt dåligt skrivet. Det skulle kunna gå att göra den här ganska flippade idéen läsbar och spännande, men då lär man allt vara lite mer hantverkare än vad den här författaren är.

Jag har läst 7 timmar in i denna bok och inte ens handlingen kan hålla mig kvar, den vart väldigt långtråkig.
Nu ger jag upp den helt, det jag kan säga är att den inte alls passar mig och den hade viss likhet med Da Vinci-koden som inte heller var en av mina favoriter.

Seg början. Lite bra i mitten. Känns som det borde gått att kapa en del. Slutet kändes som det var skrivet för en uppföljare. Tidvis som da Vinci koden med änglar.

Eyez Only

2011-01-17

Godkänd. Har sina ljusa stunder men känns samtidigt amatörmässig.

Gunilla Jönsson

2011-01-03

Jag gillade den här boken, men slutet kunde varit bättre. En uppföljare på gång kanske...

123 Linnea

2010-11-08

Den hade en viss spänning i mitten. Men den kommer nog inte sätta några djupare spår...

Anna Mätlik

2010-10-29

Såå spännande, så nervkittlande och fantasieggande när Bibelns fallna änglar inte ska tolkas symboliskt!! Men de spännande slutscenerna hastades igenom och slutet blev antiklimax. Kanske blev jag besviken på slutet för jag ville ha MER och så tog det bara slut så abrupt.....