Angelology

Trussoni, Danielle

| 2010

When Sister Evangeline finds mysterious correspondence between Mother Innocenta of the Saint Rose Convent and legendary philanthropist Abigail Rockefeller, it confirms Angels walked among us and their descendants, the cruel Nephilim, still do. Indeed, the Nephilim are hunting for artefacts concealed by Abigail Rockefeller during the Second World War - objects that will ultimately allow them to enslave mankind - and have so far been prevented from reaching their apocalyptic goal by one, clandestine organisation: The Angelology Society. And if the Angelologists are to stand any chance of winning this new battle in the ages-old war, they must find the artefacts first. But their fate rests in the hands of innocent Sister Evangeline, who holds the key to unlocking Abigail Rockefellers hiding places and whose own destiny may yet find her prey to the terrifying Nephilim army, with horrifying consequences...

Jeanette Eriksson

2018-05-10

lskar boken, jag gillar mne, handling, karaktrerna. Lngtar att ta upp boken och fortstta lsa. Ser fram emot att lsa hennes andra bok, vilket jag nyss upptckte att den fanns, till min stora lycka - D jag vill lsa mer frn frfattaren, Gillar hennes stt att beskriva och berrtta. Mycket frvnad ver mngas tycke om bok( frfattare stmmer inte alls med min bild. Om ngot skulle vara bttre, s nskar Jag ngra 100 sidor till, mer hndelse kring resan....och om huvudkaraktrerna, kunde gra ett mer djup, men jag r njd. Mycket njd!! Kallar mig grna bokhora, bcker r stor del av mitt liv, lser varje dag, lskar bcker i kta form.=) Lst sedan liten och just nu r bcker som vnner, sambo, fritid.=) nska jag kunde lsa nnu mer

Lars Bruman

2013-12-05

Blir stndigt fascinerad av denna typ av bcker....

Helena Almqvist

2013-05-06

Kass vrdels gav upp halvvgs. Fattade aldrig ntt knappt, menar hon att det ska finnas ngon sanning i det d eller? Varfr citerar hon Bibeln hela tiden? nd fr den en tva fr att historien verkar bra om det var en annan frfattare! Fattar inte den som jmfr henne med Dan Brown! Ls inte slsa inte din tid...

Ciccis bokblogg

2012-11-20

Jag skulle grna vilja ge den hr boken ett hgre betyg fr den r faktiskt bra, men den r lite "rrig". Inte fr att den r direkt svrlst men den knns krnglig och lite omstndig fast nd r den bra. Lite motsgelsefullt kanske, men s tycker jag att den r. Jag gillar kloster, nunnor, arkeologi, nglar m.m. vilket r en bra frutsttning fr den hr boken, men tyvrr ndde den inte lika hgt som mina frvntningar.

Miranda Samuelsson

2012-06-21

Jag tyckte att boken var ganska bra. Men som fregende talare har sagt, den var lite seg ibland.

lina rt

2012-03-07

det r inte ofta jag slutar lsa bcker innan jag lst ut dem, men den var helt ointressant.

Anna Sandstedt

2012-02-28

En mycket spnnande bok, en av de bsta sedan Dan Browns: nglar och Demoner.

Maria Lindberg

2012-02-12

Lttlst, bra sprk men historien r lite seg ibland.

Sara Sandquist

2012-02-10

Sdr. Jag tyckte att den hade en bra tanke, men det rckte inte hela vgen fram.

Emma Hortlund

2012-01-12

OMG, vilken seg bok!

Jag har hrt ngonstans att Angelologi skulle vara som en blandning av Da Vinci Koden och Twilight, och det lt ju oerhrt lovande. Men jag insg ganska snabbt att den hr boken r s lngt ifrn Da Vinci Kodens kodknckande i hgt tempo och Twilights smfarliga artverkskridande romantik man kan komma. Om jag ska jmfra den med ngon bok s kommer jag att tnka p Historikern av Elizabeth Kostova vilken ocks var lng, seeg, trkig.

Angelologi, med sina nstan 500 sidor, utspelar sig till strsta delen inuti ett kloster. Syster Evangeline jobbar i biblioteket och kommer en dag i kontakt med en forskare som vill att hon ska leta efter ngra gamla brev i arkivet. De genomgende hndelserna i boken r att karaktrerna frsker tolka olika texter. Brev, bibelstycken, dagbcker. Det blir alldeles fr kristet fr mig. Hela tesen att om det str i Bibeln om nglar s r det ett bevis fr att nglar finns kper jag inte alls.

Ungefr i mitten av boken sitter en av de ldsta nunnorna inne i sin cell och tnker tillbaka p en expedition som hon var med om i mitten av 40-talet. Men ven om det r sknt att handlingen frflyttas ut frn klostret s knns hela det kapitlet bara "boring".

Jo, just det. Angelologi handlar om nglar, nefilim (blandning av ngel och mnniska) och ngon lyra som mste hittas. Dr Da Vinci koden, och till och med Twilight, lyckades knnas trovrdiga knns Angelologi bara larvig.

Mot slutet av boken kar tempot ntligen lite, men d r det redan fr sent. Jag har lessnat fr lnge sedan och ngrar att jag lade ner min tid p att lsa den hr boken.

Miriam T

2011-12-06

N blev igen hjdare som jag hade hoppats, gillar iden och s men fastnade inte alls, tyckte den var seg och orkade inte lsa ut den...

Ls recensionen p min blogg:

Miriam T

2011-12-06

Ls recensionen p min blogg:

Kaleida Lslus

2011-11-30

Nr jag lst de tre frsta sidorna i boken visste jag hur den skulle sluta och olyckligtvis visade det sig att jag hade rtt. I lsandet av en thriller vill man ha kvar verraskningsmomenten som ska driva lsaren vidare i texten. Hr intrffar det bara vid en passage att historians utveckling blir s intressant att jag inte vill sluta lsa.

Det gr mig frbryllad att frfattaren valt att hnga upp sin historia p ett s enkelt ramverk, fr sprkbruket r helt fantastiskt. Detaljrikedomen och det precisa karaktrstolkningarna vertrffar varandra kapitel efter kapitel. Ord vvs samman till spetsverk. Ibland gr det dock till ytterligheter, som i de onaturligt lnga passager dr historian berttas som utdrag ur en korrenspondens. Ingen vettig mnniska handskriver s lnga brev. Det gr till verdrift och blir fr otroligt fr att vara sant.

Nu har jag inte lst Angelologi p originalsprket men versttaren Karin Andrae har gjort ett fantastiskt bra arbete. Det flyter bra i svenskan och det i synnerhet gr att jag drabbas av tudelade knslor nr jag slr samman prmarna. Jag kan inte bestmma mig fr om jag vill klassa historian som vacker eller sirlig. Ls sjlv och bedm.

Elisabeth Lovn

2011-11-19

r inte helt verens med frfattaren om berttandeformen. Istllet fr att det blev mer spnnande (som skert var avsett) s blev jag bara trtt och less... Och nu nr jag ntligen kommit till slutet s knns det likadant... Jag tror dock att jag nd kommer att lsa uppfljaren, jag blev vldigt fst vid karaktrerna.

daniela wilks

2011-06-15

jvligt spnnande men sista 10 sidorna orkar man inte lsa :( misslyckat slut.

Helt ok bok. Lite rrig i brjan och lite svr att komma in i men sen ville jag bara fortstta. Uppfljare med strsta sannolikhet p gng - konstigt vore annars.

Maja Korpvinge

2011-03-08

Ocks en sn dr bok dr frvntningarna var hga, trodde det skulle bli ngot men nej den fll, vingarna hll inte.

Anna Nyman

2011-03-05

nej nej och nej. Trussoni behrskar konsten att anvnda sprket till att gra en plot MINDRE spnnande. Konsten att skriva hur kraraktrerna knner sig istlet fr att beskriva det, konsten att beskriva fr lite av skeendet s man inte fr ngon knsla fr vad som hnder och konsten att sabba en intrig som brjar byggas upp genom att byta till en astrkig sidoplot i 150 sidor. Det r lskigt dligt skrivet. Det skulle kunna g att gra den hr ganska flippade iden lsbar och spnnande, men d lr man allt vara lite mer hantverkare n vad den hr frfattaren r.

Jag har lst 7 timmar in i denna bok och inte ens handlingen kan hlla mig kvar, den vart vldigt lngtrkig.
Nu ger jag upp den helt, det jag kan sga r att den inte alls passar mig och den hade viss likhet med Da Vinci-koden som inte heller var en av mina favoriter.

Seg brjan. Lite bra i mitten. Knns som det borde gtt att kapa en del. Slutet kndes som det var skrivet fr en uppfljare. Tidvis som da Vinci koden med nglar.

Eyez Only

2011-01-17

Godknd. Har sina ljusa stunder men knns samtidigt amatrmssig.

Gunilla Jnsson

2011-01-03

Jag gillade den hr boken, men slutet kunde varit bttre. En uppfljare p gng kanske...

123 Linnea

2010-11-08

Den hade en viss spnning i mitten. Men den kommer nog inte stta ngra djupare spr...

Anna Mtlik

2010-10-29

S spnnande, s nervkittlande och fantasieggande nr Bibelns fallna nglar inte ska tolkas symboliskt!! Men de spnnande slutscenerna hastades igenom och slutet blev antiklimax. Kanske blev jag besviken p slutet fr jag ville ha MER och s tog det bara slut s abrupt.....